Behandlade hästars pass ej i fyllda?

MonteRose

Trådstartare
På nyheterna i radion i morse rapporterade en uppfödare att hennes hästars pass ej blev ifyllda efter behandling med butta. Hon påstod även att detta var vanligt förekommande. Jordbruksverkets chef över disktriktsveterinärerna påstod dock att det alltid fylldes i i passen och att han aldrig hört talas om motsatsen.

Vad är era erfarenheter?

Efter min häst opererades på ett djursjukhus blev han ordinerad butta men ingen frågade efter hans pass och jag kände inte alls för att jaga chefsveterinären på kliniken för att få hans notering.

Sv: Behandlade hästars pass ej i fyllda?

MIn häst har blivit behandlad med butta och det är inte inskrivet i passet och det efterfrågades inte heller...

Så jag tippar på att det är vanligt förekommande att inte skriva in i passet.

Jag undrar hur det kan komma på det NU? De kunde ha ringt för x antal år sedan så kunde man berätta det, ingen nyhet precis.

Min häst har vid flertalet tillfällen fått butta, finns ingen notering alls om det i passet. Jag frågade för två tre år sen om de inte borde skriva det. Veterinären tittade förvånat på mig och undrade om det verkligen var nödvändigt. Vi gjorde inget mer åt saken..

Ärligt talat har jag aldrig ens visat upp passet annat än vid tävling.

Ingen tänkte väl ens tanken på att hästköttet skulle hamna i färdigrätter, något som mycket väl kan ha pågått i flera år :mad:

Undrar varför det blivit så här?

Alla veterinärer måste väl blivit ordentligt informerade om att det krävts av dem?

Nu kommer inte min häst att slaktas i vilket fall som men man kan ju undra varför det var så fasligt noga att alla hästar skulle ha pass?

Jag har aldrig varit med om att veterinär frågat efter pass när hästen blivit behandlad med något som det är livstidskarens på. Jag har varit på flera stora kliniker och ingen verkar ha någon sån rutin.
Såhär i efterhand är det ganska skrämmande och jag kommer själv se till att det skrivs in i nuvarande hästens pass.

Lite kl;
Jag har använt Absorbine Ultra Shield på min häst sommartid - det är livstidskarens på det. Vilka hästägare skriver in det i passet?

Under de 6 åren jag hade passet blev hästen behandlad med butta säkert 5-6 ggr, och trots att passet var med varje gång gjordes ingen notering.

Till slut frågade jag i höstas om jag inte kunde få en signatur i passet att hästen inte kan användas till livsmedel, och då fick jag det till slut. Då erkändes det att det var veterinärernas ansvar att be om passet och skriva in det, men att de hade vant sig vid att passet i regel inte tas med (?).

Nu var det snarare en principsak för min del att få signaturen, och när hästen tyvärr blev så sjuk att avlivning blev aktuellt, blev hon separatkremerad och hade ändå aldrig gått till livsmedel sålänge jag var ägare, men ändå... Det finns ju ingen poäng med systemet om inte både veterinärer och hästägare tar sitt ansvar.

För övrigt, lite OT, gällande veterinärer och hur väl de har koll på lagstiftning - min erfarenhet av klinik och hovslagare är att de inte har koll på den "nya" lagstiftningen kring hovslagare och vad de får och inte får göra utan tillsyn. Det är också rätt skrämmande. Nu är jag väl medveten om att veterinärens huvudsakliga arbete inte inbegriper järnkoll på lagstiftningen och det administrativa runtomkring, men det borde ligga i klinikernas intresse att vidareutbilda sin personal så att felaktig information inte sprids.

kl
Sista gången jag frågade om det inte skulle fyllas i att hästen behandlats fick jag till svar:
"Varför det? Gör det själv om du tycker att det behövs.":crazy:

Kl.

Har bara haft bara behandlat 1 häst en gång sedan införandet av pass och nej vet fyllde inte i det i passat.
Mina har dock i kryssat att dom inte skall gå till slakt men det pga att jag inte orkar sätta mej in i foder företagandet.

Min gamla häst togs bort för 2 år sedan. Han var behandlad med butta några gånger under sitt sista år i livet. Det skrevs inte in i passet trots att jag la upp hans pass på veterinärens arbetsbänk varje gång han var där. Jag bokade avlivning, fick honom avlivad och bortforslad av Lantbrukstjänst utan att visa passet. Meddelade avelsförbundet (Arab) att han var borta utan att någon frågade efter hans pass. Allt detta utan att en enda gång visa passet! Lite läskigt är det allt, tänk om det inte varit rätt häst eller ens min häst. Passet har jag kvar:)

Nej jag har inte träffat på en veterinär som bett om att få passet för att fylla i den medicin hästen fått...jag gjorde ett val i samband med att min häst blev behandlad och har sett till att passen på båda är ifyllda att dom ej kan gå till livsmedel. Detta för att jag vet att bli hästen dålig på nåt sätt lär jag se till att behandla liksom jag använt Switch, Flusa och Ultra Shield så det är mitt val.

KL

Är det någon som vet vad det finns för rapporter på biverkningar hos människor som har ätit/fått i sig läkemedel via kött?

Jag har aldrig fått något inskrivet i mina hästars pass, så nej det är nog inte så himla vanligt.. En kompis till mig har fått det, efter att hon bad om det..

Dock funderar jag lite på om det inte går att ta prover innan man slaktar hästen på om det finns substanser i köttet? Om hästen fått tex switch en gång som åring, kan det verkligen finnas kvar när hästen är 23 år gammal?

Fast det är ju inte bara färdigrätter. Hästkött säljs ju faktiskt även här i Sverige, som pålägg bla. Och det är inget nytt.

Jag har aldrig varit med om att behandlingen skrivs in i passet varken på klinik eller av hemmaveterinärer.

Min gamla häst togs bort för 2 år sedan. Han var behandlad med butta några gånger under sitt sista år i livet. Det skrevs inte in i passet trots att jag la upp hans pass på veterinärens arbetsbänk varje gång han var där. Jag bokade avlivning, fick honom avlivad och bortforslad av Lantbrukstjänst utan att visa passet. Meddelade avelsförbundet (Arab) att han var borta utan att någon frågade efter hans pass. Allt detta utan att en enda gång visa passet! Lite läskigt är det allt, tänk om det inte varit rätt häst eller ens min häst. Passet har jag kvar:)

Kan man göra så? Bara meddela utan att skicka in passet?

Jag fick inskrivet i min hästs pass när han behandlades med butta - dock först efter att jag bett om det själv. Tror inte heller att det är särskilt vanligt att det förs in...

Båda mina hästar har behandlats med butta. Det finns inga noteringar om det i passen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka