Behandlad= galopparbete

Joyride

Trådstartare
Har någon här inne fått ordern att efter ni behandlat hästen i benen, galopparbeta den var annan dag typ????
Tycker det låter konstigt, jag har alldrig hört det förut, det enda är att man kan skritta dom ca 20-30 min/dag

Sv: Behandlad= galopparbete

Vad är den behandlad med och var?

Enda gången jag fått liknande rekommendation var efter att valacken underhudsblistrats med DMSO. Men aldrig nånsin annars, och aldrig efter behandling i led. Så du får npg berätta mer?

Jag vet inte säkert vad den är behandlad med, men tror den fått tuppkam.

att anstränga en behandlad led är något man inte skall göra. då är behandlingen verkningslös ju.

men vet. som ordinerade det hade säkert någon tanke bakom det hela. undrar vad???????????????

jag har bara hört att de är bättre med galopparbete när man sätter igång hästen efter behandling, att de är bättre än trav..givetvis med skritt först.

men aldrig underbehandling, då är de enbart skritt..om de är nåt alls.

jag har bara hört att de är bättre med galopparbete när man sätter igång hästen efter behandling, att de är bättre än trav..givetvis med skritt först.

men aldrig underbehandling, då är de enbart skritt..om de är nåt alls.

Jag har fått lära mig ungefär samma sak, att galopparbete är bättre än trav, och även bättre än skritt om det handlar om en stel/spänd rygg (fast är den väldigt stel eller väldigt spänd brukar hästarna tycka galoppen är för obehaglig). Vad gäller benen däremot, när det handlar om led- eller senskada har jag alltid fått höra att man ska ta det lugnt. Lugnt är ju relativt eftersom det säkert finns hästar som sliter mindre på sig i lugn galopp än lugn trav, och när hästen är HALT dvs visar hälta brukar det vara skritt som gäller.

Jag har precis som ngn annan också sa, från flera kunniga håll hört att galopp är mindre slitage än trav på hästen.

En häst jag vet som behandlats i ryggen ordinerades galoppträning utan ryttare varannan dag. Skritt under ryttare och skritt i skrittmaskin utöver det. Och jävlaremej vad faschinerande fort den hästen musklade sig faktiskt! Från att ha haft en rygg som såg ut som ett hustak så blev hon på bara ett par veckor märkbart rundare över ryggen.

Vet andra hästar som också ordinerats galoppträning liknade den trådskaparen beskriver, men jag vet dock inte om de behandlats i en led.

Jag förstår inte riktigt, efter bahandligen kan man väl rida som vanligt, om hästen är bra då?
Min häst har nyligen blivit behandlar med metacam (heter det så?) och under den tiden skrittades han bara, efter behandligen (som var 8 dagar) skulle han travas och galopperas i ca: 3 dagar. Såg man ngn hälta efter det så skulle vi åka direkt till veterinären igen, om inte så skulle han ridas som vanligt en vecka och sedan upp till vetrinären för att se om han var helt bra.

att anstränga en behandlad led är något man inte skall göra. då är behandlingen verkningslös ju.

Nja, verkningslös behöver den inte alls vara. Men rekommendabelt är att hästen håller sig i stillhet närmsta dagarna efter, och tar det lugnt (skritt) påföljande vecka.

Men behandlingen kan fungera utmärkt även om hästen röjer runt och härjar från timmen efter behandling. Men det är alltid en chansning.

ok. jag har lärt mig anorlunda.

Det har nog de flesta. Rekommendationen och idealet är alltid stillhet några dagar, och sen att hästen håller sig lugn (läs skritt). Jag har dock en donna som inte fixar boxvila, eller boxhage. Som alltså härjat och röjt som vanligt på nybehandlade leder, och dessutom självsvådligt totalmördade kovalescensen efter en kotledsartroskopi. Och svarade alldele sutmärkt på behandling, och läkte helt enligt regelboken efter artroskopin.

Så, det behöver som sagt inte vara verkningslöst/bortkastat/åt helvete för att de röjer runt. Men det är aldrig att föredra, och det är aldrig vad man rekommenderar.

Men ibland måste man, finns inga andra val så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka