Behandla under medicinering??

S

Sentenced

Mitt sto började idag en 5-dagars kur med Metacam.

Vi har sedan en månad tillbaka bokat en tid med en equiterapeut som ska komma ut på torsdag och jag undrar om man verkligen ska behandla en häst som går på medicin och ev. är sjuk! (Får provsvar imorgon)

Så även om min pålla visar sig inte vara sjuk på proverna- kan jag ta ut equiterapeuten då? Det kommer mest vara en allmän genomgång av pållan då jag relativt nyligen fått henne. Men OM hon hittar någonting så skulle det ju bli behandling så.. Tror jag hört att man aldrig ska behandla en sjuk häst på det viset med t.ex massage eller kiropraktik?:confused:

När jag bokade besöket visste jag ju inte att det skulle bli såhär!

Tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Behandla under medicinering??

Nu har jag inte koll på vad Metacam är. Men min ET tittar inte ens på en häst under medicinering. Framförallt inte om det är smärtstillande el dyl eftersom det kan maskera problem osv.

Hon brukar följa samma karens som gäller för tävling innan hon kommer ut.
 
Sv: Behandla under medicinering??

Det är bäst att du skjuter upp besöket, min ET behandlar/undersöker inte heller hästar under medicinering.

Du har hört helt rätt, man ska inte behandla sjuk häst eller häst under medicinering.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandla under medicinering??

Tusen tack för era svar! :) :bow:

Ringde henne igår och hon var väldigt förstående!

Fick även provsvar av veterinär, på blodprov som togs i måndags men det var inga onormala värden, inga muskelskador eller så..
Men det som är kvar att testa är erlichios och borrelia, det svaret får jag imorgon.. *orolig* :crazy:

Är livrädd för erlichios då jag hört att det är 90% dödlighet.:crazy:

ETn skulle ändå ut till stallet idag och behandla en annan häst så jag ska nog dit och titta lite, intressant!
 
Sv: Behandla under medicinering??

Sentenced skrev:
:
Är livrädd för erlichios då jag hört att det är 90% dödlighet.:crazy:

Var har du fått den siffran ifrån?

I övrigt skall hästen inte behandlas alternativt under pågående medicinering, speciellt INTE med antiinflammatoriska preparat eller smärtstillnade. Så du gjorde absolut rätt genom att ringa återbud i nuläget.
 
Sv: Behandla under medicinering??

Bewelinn skrev:
Nu har jag inte koll på vad Metacam är. Men min ET tittar inte ens på en häst under medicinering. Framförallt inte om det är smärtstillande el dyl eftersom det kan maskera problem osv.

Hon brukar följa samma karens som gäller för tävling innan hon kommer ut.


metacam är smärtstillande och antiinflammatoriskt.
 
Sv: Behandla under medicinering??

Står i en bok jag har här hemma och så var det någon i stallet som hört samma sak??

Hur som helst så hoppas man ju att det INTE stämmer! ;) :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
4 170
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 567
Senast: hastis1234
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 948
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp