behandla spatt?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag vet att spatt är en torr ledinflammation i hasernas glidleder.
Men vad jag inte vet om spatt är ifall det finns något sätt att behandla den så att den "läker" fortare? Kan man behandla med ledinjektioner eller är det bara slöseri med pengar? Annan behandlingsmetod?

(och ja, jag vet även att spatt inte läker ut, utan bara går in i inaktiv fas, typ - därav mina "-" ovan.)

Sv: behandla spatt?

Man kan ju behandla ledinflammationen som kan bli i samband med spatten med 'vanliga' ledinjektioner (kortison + tuppkam), annars så den behandling som finns annars är ju att endera gå in och reta leden så den växer ihop snabbare, eller så behandla med Tildren, men det senare är ju inte 'standard' riktigt, och har en del biverkningsrisker.

På min så sprutade vi lederna med kortison och tuppkam för att försöka häva ledinflammationerna. Har för mig han fick oral medicinering med (NSAID) som smärtis i början. Sen fick vi bukt med smärtan och inflammationen, och sen kunde ju förbeningen få 'ta sin tid'.

Första svängen spatt (nästan hela mellersta glidleden sammanväxt) skedde utan att det märktes utåt, trots klinikkoll inkl böjprov var 6:e månad. Men sväng 2 (samma glidled), den gjorde ooooont. Där gjorde som sagt ledinjektionerna står skillnad, men inte eg för sammaväxningshastighet utan för hur hästen mådde.

(Sväng 3 gjorde också ont, men där fick hästen slippa så vet inte om det hade bytt glidled då, antagligen)

Finns de som är mycket mer insatta, men ja man kan behandla leden med injektioner vid spatt för att kontrollera en tillhörande ledinflammation iaf.

Sv: behandla spatt?

tack för svar

detta tildren, vad är det egentligen och vad gör det? försökte läsa på deras websida men där står bara vad det används till, inte hur det fungerar...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp