Behandla sårskador?

Spirit

Trådstartare
Min valack har riktigt rykt ihopa med kompisens valack igår.
Har öppna sår på kroppen och på benen efter bett och sparkar (skodda)
Jag rengjorde alla såren igår med jodopax med bommulstuss och kletade sen på rejält med skillingarydsalvan. trots det, idag var där något sår som började bli gult i kanterna, tror det bildas var.

Finns det något annat rengörnings/disifinicerings (krångligt) medel eller salva som gör att det rengörs riktigt och sedan läker?
Skall finnas något som "bubblar" när det sprutas in i såret, ungefär som treo brustabletter så smutsen trycks ut. Minns ej namnet.

tacksam för tips

Apoteket har koksalt ahlsolsprit mm fråga där.
Finns bra salvor Socatyl ,reseptbelagd , prosell granngården eller på nätet. Bra.

Hej!
Det bästa brukar vara att ta väteperoxid först (det bubblande) och sen skölja ur det med jodopax, tror inte du ska kleta på massa salva nu i början när det varar sig, låt det vara så torrt som möjligt!

Förmodligen stängde du in div med skillingarydsalvan, det är därför det varar. Jag tvättar av (mindre) blödande sår med rent vatten! Oftast räcker det, för hästar har naturligt gott läkekött.

Sår ska läka inifrån och ut, stänger man in det med salvor och annat skit så kan man få en riktig varhärd! Och ett svårläkt sår. Däremot finns det en slags spray som man sprayar på, som andas, som ger ett visst skydd mot yttre påverkan. Blue Spray är väl det vanligaste?

Jag tror du tänker på vätesuperoxid, det bubblar när man använder det. Men om det trycker ut smutsen (istf trycker in!) kan jag inte svara på.

Jag vet ju inte hur såren ser ut, men jag antar att det inte finns några djupare sår som behövs sys?

I vintras lyckades mitt högdräktiga sto komma åt en vass metallkant och fick ett v-format skärsår över en led på ena bakkotan. Jag sköljde av med vatten tills det slutade blöda och sen fick det vara och det läkte hur fint som helst. Blev inget var och inga andra komplikationer heller.

Sommartid har man iofs flugor, men då ska man veta att fluglarver(!) har en förmåga att läka sår! De äter helt enkelt upp allt dött kött, men inget av den friska vävnaden. Därigenom läker såret jättebra utan att vara sig etc. En gammal kunskap som kommer tillbaka mer och mer. Låter ju äckligt, men det har t.o.m. räddat livet på folk som annars hade fått kallbrand! (Bara liten parentes). :)

Jag smetade på skillingaryd salvan mest för flugornas skull. Skall låta bli med det imorgon. Inget sår är djupt, det är endast pälsen Och huden som är fläckvist borta.

Var köper man vätesuperoxid? På apoteket? Tänkte köpa blue sårspray oxå imorgon. Har ingen erfarenhet av sådana här skador alls, har varit väldigt förskonad för dom i dom åren jag har hållt på med häst. Har koksaltlösning hemma kan det va nått?

/Spirit

Väteperoxid är det du ska, inget annat. Den ska vara 3-procentig.

Spruta i såret, låt bubbla en stund, skölj sen rent med vatten/koksaltlösning.

mandalaki

Det KAN svida lite, så var vaksam när du sprutar på det. Min häst har dock aldrig studsat när jag använt det.

mandalaki

Har sett det användas på en annan häst, den inte gillade det, men såret blev jättefint .

Kom inte ihåg vad preparatet hette.

Skall vara försiktig, han är redan kinkig bara man pillar ut skräpet ur såren.

Är det inte samma sak? Jag hade för mig att det hette väteSUPERoxid! Men jag menar samma sak som du i alla fall. Vet du vad skilnaden är? Eller har jag bara missuppfattat namnet? :confused:

Det har du naturligtvis rätt i! Men från "början" använde man sig väl inte av "rena" fluglarver, utan tog de som fanns? Och om flugfötternas bakterier infekterade såret så borde väl fluglarverna ta hand om det med, eller? :confused:

Jag skulle tro att du bara missuppfattat namnet. Finns på apoteket i en liten vit flaska med grön text. Den veterinär som rekommenderade det till mig sa "du får inte ta mer än 3-procentig, då försvinner hela hästen" :eek: ;)

mandalaki

Eftersom hästen verkar ha endast ytliga sår känns Väteperoxid helt överflödigt!
Skall endast användas koka ur hovsprickor,varande hudfickor sticksår,där man inte kommer åt med annat.
På vanliga skrapsår och liknande använder man endast tvål och vatten!
Det är viktigt att inte skada den påbörjade läkningsprocessen med för starka dec.medel.

Som i all hästvård använda det sunda förnuftet!
Köp boken Hälsoråd för häst,finns på apoteket,används t.m. i utbildningssyfte.

Vänl Stally

Just det! Vit och grön flaska! Tack! Mamma använde det ibland på oss ungar när jag var liten. Och bara 3% lösning.

Däremot minns jag att jag använde starkare lösning (10%?) till att bleka hårslingor med som tonåring! :D

Jag utgick från att såren inte var ytliga, eftersom någon behövdes för att rensa rent dem.

Och jag har den boken :).

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 088
Senast: MalanMjöl
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V