Behandla ringkota?

Tussinussen

Trådstartare
Min älskade arabkille har ringkota på HF, röntgen vet. på kliniken såg på mig som om jag var konstig som ville ha kvar honom. Hans i stort sett enda kommentar var "man brukar ta bort såna här".

Hästen är ej halt i hagen förutom när de har rejsat mycket, han rids/promeneras/tömkörs superlätt, mest i skritt, älskar det, är en energiknippe, verkar njuta av livet öht, kommer gnäggande och springande i hagen när jag kommer, för att han vill ut och se sig om. Så går jag och tittar på honom med orden "man brukar ta bort såna här" i mitt huvud.

Jag har varit väldigt förtvivlad, och har varit ute och Googlat en massa om ringkota/artros och upptäcker att i andra länder är det mycket vanligt att man behandlar hästar med ringkota men som är friska i övrigt - de får gå på butta och man rekommenderar då att de jobbas lätt för att det är bäst för lederna så.

Jag undrar om det finns någon här som har en häst med ringkota och som behandlas för det? Jag ska ta en uppföljningsdiskussion med vet. och vill diskutera detta alternativ, och skulle vara intresserad av att veta andras erfarenheter.

Hästen är 18 år så steloperera leden är inte att tänka på.

OBS inga sura uppfordrande kommentarer tack, det handlar inte om att hänsynslöst medicinera hästen så att jag kan rejsa runt på honom, detta är min "myshäst" som jag vill bjuda på en bra pensionärstillvaro, det handlar alltså om att han ska ha livskvalité i några år till.

Sv: Behandla ringkota?

Jag hade en häst, som nu är borta av en annan anledning. Men hon hade ringkota i båda fram, och fungerade ypperligt. Hon reds som vanligt, skogsmullning. Vi var noga med hovar och skor, samt att sköta om benen efter ansträngning. Under vintersäsongen gick hon ibland med lindor på natten. Det var aldrig tal om att ta bort henne. Hennes ringkota var ganska grav, så hon hade så att säga stelopererat sig själv. Men hon funkade. Du kanske ska ta kontakt med flera veterinärer, och fråga om råd?

Hej
Det var skönt att höra....fast skillnaden mellan din pålle och min är att min har inte stelopererat sig själv s a s, och vet. tror inte att han kommer att göra det.

Var din häst medicinerad på något sätt?

min lillebrors första läromästare hade ringkota på ena fram (slutet av -70) hon fungerade fint med lättare ridning (va inte halt) och veterinären tyckte inte det va någon fara :) min bror lärde sig jätte mkt. på henne. innan hon kom till oss hade hon gått många år som lektionshäst. hon togs bort när hon va runt 20 år, då va defomeringen jättetydlig för ögat (men halt va hon fortfarande inte) ringkotan hade hon haft i säkert 10 år. iofs. så va hon ingen "springig" ponny, men heller inte trög :)

hon medicinerades inte.

Vet. konstaterade ringkota på en av mina ponnies för ett par år sedan. Det var efter en stukning som det visade sig och vet. röntgade även. Han beordrade lång vila i sjukhage efter det och så fick jag sätta igång sedan för att e om hon skulle klara av ridningen. Min häst klarade bara nån, typ 1 :angel: vecka instängd på det där viset i sjukhage så till slut släppte vi henne med de andra ponnyerna i alla fall. Efter nån vecka började jag även skritta henne och satte igång henne. (Kanske va lite för tidigt men hon klarade inte av att stå still och mådde verkligen inte bra) Men när vi sedan var på återbesök några månader efter och gjorde en andra röntgen så hade ringkotan "gått ner" väldigt mycket och man kunde knappt se det. Helt otroligt sa vet. och frågade vad jag hade gjort...
Jag sa om det var, att hästen hade fått röra på sig efter egen "vilja" och hon tävlade L:A i hoppning året efter...... så hon klarade ridningen alldeles utmärkt :)

Ja du vet har nog rätt. hadde som lten en nordsvensk som fick ringkota, han blev aldrig bra.i början var det till o från med hältan, men sen blev det bara värre:bump:
det är tråkit .Det är det som är med djur att vi överlever dom..
Lycka till.:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 929
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka