Behandla med DMSO

BitterAss

Trådstartare
EquieTerap. var hos oss förra lördagen(kl 20 !!, han frågade sig själv om han va frisk ;)) och gick igenom min sneda flikka igen. Hon ser mkt bättre ut men har fortfarande jätteont i SI-leden,ligger en ordentlig inflammation där. Han rekommenderade nåt antiinflammatoriskt som Metacam, Quadrisol mm. Själv har jag & sambon funderat på att spruta med DMSO, båda vi har jobbat i ett stall där veterinären i princip "bara " använder det. Någon som har nåt annat förslag/erfarenhet av detta? Nåt måste göras, som min ET sa " även om du släpper henne i hagen i 6 mån så kvarstår det onda".

Sv: Behandla med DMSO

Jag tror inte DMSO är tillåtet i sverige, eftersom det inte är en medicin utan ett industriellt rengöringsmedel.
Väldigt synd då det är extremt effektivt.:(

Jag tror och är ganska säker på att det är tillåtet. Vad jag vet är det många som behandlar med det, men det är däremot 14 dygns karrens enligt STC, om jag inte minns helt fel.

Det är bara veterinären som får lov att spruta hästen (med undantag om han har delegerat viss medecinering av tex penicillin) sen är det inte alla försäkringsbolag som ersätter behandling med DMSO.

Effekten av DMSO är mycket omdiskuterad. Jag tycker personligen inte att DMSO är något mirakelmedel som fungerar mot allt (som vissa påstår). Däremot så kan det säkert vara bra om det används på rätt sätt till rätt skada. Om man tex jämför med tuppkam så har det större användingsområde än DMSO.

Då DMSO är så pass omdiskuterat som det är så skulle jag personligen se om det inte finns bättre allternativ.

Mvh

Tora

Ja detta ska isf göras på SLU, då hemma vet. som brukar göra inte har den längden på nålar som behövs.

Just nu beh hon med laser 3 ggr/veckan. Vill helst inte ge Metacam, Quadrisol då jag är extremt rädd för doping & alla hästar samsas här i samma hagar.

Men det är ju inget ovanligt att hästar behandlas med dessa medel. Hur gör man när någon annan häst behandlas med detta?
Man har väl någon form av rutin för hästar som behandlas med medel där det är karens på?

Då man är lite osäker på DMSO så hade jag börjat med något annat mer vedertaget medel. Hade man inte fått någon effekt på det så hade man ju kunnat prova med DMSO.

Jag har personligen inga jättebra erfarenheter av DMSO (alltså att det skulle vara det där mirakelmedlet som fixar allt) men jag har aldrig använt det på det sättet som du vill göra.

Mvh

Tora

Ja det är klart det finns det & jag är väl medveten om dessa efter att ha arbetat i stall som råkat ut för "doping" i 2 omgångar på raken... Och iom att jag har starthästar (inte denna) så vill jag såklart undvika det i möjliga mån.

Problemet är att hästen är för orolig att vistas själv.

Senast ändrad:

Men gör en hage i hagen eller något liknade. Är det som sagt en hel drös med andra hästar så måste de väl ha samma problem som du har om något inträffar? Eller hur gör de med dessa hästar?

Eftersom det är så viktigt att inte de andra hästarna får i sig något så antar jag att det är hästar som startar och hästar som startar brukar förr eller senare få en kur med ett preparat som kan ge utslag i doping. Hur har man gjort förr för att lösa detta problem?

Det känns lite konstigt att du måste välja ett sekundärt medel att behandla med bara för att de andra hästarna kan få i sig dopingklassat preparat.

Kan man inte få Metacam i sprutform (jag har själv bara haft flytande som man ger i munnen, men däremot så har hästen fått i halsmuskeln på kliniken)?

Mvh

Tora

De andra är inte lika beroende utav kompisar som hon, de klarar boxvila.

Och det ger svaret på samtliga dina "hur har man gjort då" frågor.

Nu var det inte vilket preparat som jag skulle använda som var frågan, de vet jag mkt väl vilka som finns & hur man använder osv, utan om någon har någon erfarenhet utav användning av DMSO.

Hej!
Jag har flera gånger behandlat med DMSO med gott resultat i samråd med min veterinär som också är utbildad kiropraktor. Min tjej var också väldigt sned och omusklad med kraftigt uttöjt och inflammerat "SI-ledsligament". Equiterapi/kiropraktik bet inte. Sprutade henne två gånger i följd. Har även använt DMSO i bakknän. Har aldrig märkt av några biverkningar och läste på mycket innan jag provade.

Tror inte att ett allmänverkande preparat har lika stor effekt tyvärr.

Mvh/Somi

min erfarenhet är att det funkar på en del hästar o skador o på andra inte alls..sen finns det olika styrka på medlet..värt o prova..kostar runt en 5-hundring.lycka till..

Helt 100%-igt rak är hon inte men mycket bättre och äntligen är hon rund och fin över rumpan. Travar bättre än nånsin men resultaten har ändå uteblivit:D Fast det beror nog mest på tränaren (jag.)

Svårt att sätta en rehabtid. Jag har tränat hela tiden med mer eller mindre intensiva perioder såklart. Men vad du än gör så ställ inte ner helt! Rygghästarna får inte tappa muskler och mår bra av långa skritturer i vagn t.ex.

Mvh/Somi

ok!

Det tråkiga är att hon inte är så värst trevlig att köra & i nuläget inte går att rida utan bråk & halva skenturer.. :crazy: Men tömkör henne då & då.

min erfarenhet är att det funkar på en del hästar o skador o på andra inte alls..sen finns det olika styrka på medlet..värt o prova..kostar runt en 5-hundring.lycka till..

Ok, inte så farligt dyrt. Tror dt kan vara värt att testa. Tack!

Liknande trådar

Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 811
Senast: cirkus
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 084
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar