Behandla leder många gånger?

L

Lazza

Hur vanligt är det att man får behandla en ledinflammation mer än en gång? Minskar oddsen att få hästen helt återställd?

Min häst är behandlad i glidleden vb en gång, men nu misstänker jag att hältan är tillbaka (orsaken till inflammationen var en låsning i ryggen som är åtgärdad). Ska till vet i veckan för utredning.

Jag har ingen erfarenhet alls av ledinflammationer.
*Är det vanligt att man får spruta leden mer än en gång?
*Hur stora är oddsen att hästen blir helt återställd, när man behandlar mer än en gång? (förstår att det är individuellt, men det är intressant att höra med dem som har liknande erfarenheter, även om de kanske inte är generella).

Hopplösa ben. Ibland önskar jag att jag hade en gunghäst, men då hade den väl hittat på någon spännande ryggåkomma istället....

Sv: Behandla leder många gånger?

det beror på hur höggradig hälta hästen hade första gången...var det återbesök?? När var hästen behandlad??

Ibland får man behandla både två o tre ggr, men det är med ca 2-3 veckors mellan rum...får hästen återkommande hältor EFTER friskförklaring så får man se efter hur man tränar, vilket underlag man arbetar på...eller som du gjort ..ha kiro...
du kan även få röntga eller en titta in i leden om man inte kommer tillrätta med problemet så det inte är skelettförändringar....

Hästen behandlades för 2,5 månader sedan. Vila (följde vet. ordination med promenader o sjukhage) i tre veckor.
Sedan återbesök, hästen ohalt. Vid återbesöket träffade vi även
fysterapeut som "behandlade ryggen" (akupressur, massage, "knack"). Hästen fick greppskor bak (minska halkrisken) samt sula hb (det friska benet) för att underlätta rätt muskling. Passade på att be om kontroll av min hovslagares arbete, och fick "VG" av både veterinär och H-borgs hovslagare.

Har därefter satt igång hästen mycket långsamt, inledningsvis 15 min skritt, enligt fysterapeutens direktiv (i samråd med veterinär). Har skrittat mycket i skog och mark, endast travat på rakt spår och inte jobbat honom mer än i "unghästform" (då han behöver jobba upp bättre muskler i ryggen för att kunna jobba under sig).

Känner nu ingen hälta, men han har vid fem olika tillfällen bytt från vänster till höger galopp (har börjat lägga in några galoppsteg på rakt spår) och vid ett tillfälle slog han i sin framsko i traven. Detta är förstås diffusa tecken, men just nu är jag på helspänn och misstänker att något kan vara fel. Ska därför tillbaka till veterinär för ytterligare kontroll.

Det känns så hopplöst om vi ska behöva behandla honom igen, och börja om från början. Hästen börjar bli ordentligt irriterad över den minskade motionen, och känns lite "sur". Men jag vet ju att många har varit med om att behandla både en och två gånger.

Alltså har jag:
* Ändrat ridningen (lagt in betydligt mer skog och mark, klättring. Mycket noggrannare med tempo och form även vid skrittrundor. Rider inte i paddock med mjukt underlag och nästan enbart rakt fram)
* Kontrollerat (så gott jag kan) min hovslagare - nya referenser, två oberoende veterinärer samt annan hovslagare har kollat hans arbete och funnit det väl utfört.
* Följt veterinärens igångsättning till punkt och pricka.
* Masserar ryggen dagligen inför varje ridpass

det kan inte vara så enkelt att han reagerar på den "ändrade" motionen?? om man ändrar träningsform så får dom ju oftast lite "ont" i början.....iannat fall får ni röntga eller göra titthål.....borrelia/erlichia??

har du brodd?? och hur många i varje sko?? ( men ni kanske har plusgrader i blekinge :D )

Är det hasen? Är det spatt du pratar om? Finns det andra inflammationer i glidleden än spatt?

Nja, några minusgrader har vi inte sett på ett tag. Har ca 7 grader plus o höstväder. Men när jag broddar (vilket bara brukar vara vid enstaka tillfällen under hela vintern, eftersom vi oftast har plusgrader) har jag bara två brodd/sko.

Nej, det är inte spatt. Spatt är väl förändringar i skelettet? (usch, nu känner jag mig dåligt påläst...). Han hade en "vanlig" ledinflamation till följd av att han belastat vb fel, iom låsningen i ryggen (som han fick i samband med kullridning).

Fast nu blir jag ju nervös - spatt har aldrig nämnts av veterinären. Och ryggen röntgades, och det är inga skelettförändringar, enbart låsning av muskulär karaktär (oj, det där lät flott....)

du ska aldrig ha endast 2 brodd...alltid 4 i varje...dels för att det blir helt galen vinkel med bara två brodd och dels för att hästen inte får fäste med så få brodd....den går o spänner sig och då får man följdproblem.

men du skulle väl till vet i veckan??

Jag ska till vet i veckan, men det är alltid intressant att få lite spekulationer, även om det så klart inte går att säga något som rör just min häst, utan mer erfarenheter från andra med liknande problem.

Och hästen har haft brodd på sig i två dagar (ridpass) under denna vintern hittills. Vet att min förra hovslagare så gott som aldrig satte skor med fyra broddhål här nere. (han kom norrifrån, där man alltid hade fyra brodd/sko). Jag ska höra med min nya hovis om hur ofta han sätter 4-broddsskor här nere, för visst stämmer det att vinkeln på hoven blir helt fel när man bara har två brodd. Men just i detta fallet är det en annan fråga, då denna hästen inte varit broddad.

Jajamensan, jag ska återkomma om du lovar att hålla tummarna för att det är jag som är överkänslig och att hästen är ohalt och glad o pigg..... Man är ju lite överkänslig när det gäller hästen, och gissa om jag har funderat fram o tillbaka några tusen vändor.

Dessutom har jag (peppar, peppar) varit förskonad från hältor tidigare, så jag har inbillat mig att min ädla springare är en superhäst som inte får sånt "bjäfs"...... Ujanamej, så fel man kan ha....

du kan ju ge glukosaminer och /eller ha magnetpaddar....det hjälper mycket många ggr

Lurigt med glidledsproblem, kan mkt väl vara ett tidigt stadium av spatt som ännu inte syns på röntgen.
PL

Eller som i vårat fall, en förträngning i hasleden utan nedbrytning. Då har denna pålle iofs inte visat någon hälta nånsin, och sprutningen verkar ha gjort honom väldigt gott och fasen vet vad dom gav men bra blev det. :D

Var på mitt 4 återbesök igår.

Min häst hade med låsning i ryggen som är återgärdad.
Av de fick hon Knäledsinflamation som är behandlad 3 gånger och nu är hon nästintill friskförklarad hom är nu bara mycket svag i sitt bakben och behöver lång rebalitering med Vetrinären trodde att med rätt träning kommer vi kuna rida på henne fult ut igen.

Undrar har du varit i helsingborg hos fys Jeppson?
Han behandlade min pålle med:)

Vilken vet hade du?

Spatt låter ju inte som lysande utsikter, precis. Men mycket intressant. Ju mer jag kan läsa på innan jag kommer till vet. desto bättre frågor och info kan jag söka innan. Även om det inte behöver vara det värsta, så skadar det aldrig att läsa på lite extra.

Hade också Jeppson! Hade vet. Katja (som tydligen är mammaledig ganska så mycket, för det är svårt att får tag på henne). En danska som gav ett mycket seriöst o kunnigt intryck.

Hur fick din häst låsningen i ryggen? Låter ju som om de har snarlika problem. Hur länge gick din häst med låsningen (låter ju hemskt, men min häst hade låsningen under 10 månader. Den kom ju gradvis,och eftersom skadan var muskulär var den väldigt svår att definiera. Ibland kunde han kännas helt ok, och nästa ridpass kändes det som om han inte riktigt tog ut galoppen. Och han hoppade utan det minsta problem - vilket ger mig väldigt dåligt samvete i efterhand. Först när ledinflamationen var ett faktum gick det att märka tydligt, och inte ens då var han halt utom vid böjprov.)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka