Behålla utdömd häst-försäkring?

Som jag skrev innan så händer inget med försäkringen om du inte väljer att använda den. Men den är använd nu för det som hästen är behandlad för. Det blir då en reservation även om den inte märks förrän man gör en förändring. Fast det stämmer inte heller utan man kan få inskränkningar i den utan förändringar, beroende på vad hästen behandlats för, typ av försäkring och vilket bolag.

Nu måste jag fråga, vad menar du med att "använda" försäkringen? Jag är ju främst ute efter full veterinärvård såsom jag har idag, livvärdet kan vi nog bortse ifrån - det är mest tänkt för att täcka avlivningskostnader (i framtiden!) om det inte blir så att hon inte har något livvärde kvar längre p.g.a. ålder.
 
Nu måste jag fråga, vad menar du med att "använda" försäkringen? Jag är ju främst ute efter full veterinärvård såsom jag har idag, livvärdet kan vi nog bortse ifrån - det är mest tänkt för att täcka avlivningskostnader (i framtiden!) om det inte blir så att hon inte har något livvärde kvar längre p.g.a. ålder.
Beroende på vad det är för skada/sjukdom, typ av försäkring och bolag så finns det olika regler för vad som händer efter en behandling, precis som det finns olika belopp och tider.
Så om du har "använt" din veterinärvård för något som ditt bolag begränsar (vissa har t ex det för hältor) och hästen sedan inte blir frisk kan det bli så att den inte gäller för mer behandling av samma problem.
Om du inte begär att få ut del av livvärdet (T-märkning) så har du ju inte "använt" den biten utan får hela livvärdet om hästen dör eller måste tas bort. Men det finns ju inget som tvingar dig att "använda" din försäkring utan om du vill betala premien för den och själv stå för vissa andra saker så gäller den ju som om inget hade hänt.
 
Beroende på vad det är för skada/sjukdom, typ av försäkring och bolag så finns det olika regler för vad som händer efter en behandling, precis som det finns olika belopp och tider.
Så om du har "använt" din veterinärvård för något som ditt bolag begränsar (vissa har t ex det för hältor) och hästen sedan inte blir frisk kan det bli så att den inte gäller för mer behandling av samma problem.
Om du inte begär att få ut del av livvärdet (T-märkning) så har du ju inte "använt" den biten utan får hela livvärdet om hästen dör eller måste tas bort. Men det finns ju inget som tvingar dig att "använda" din försäkring utan om du vill betala premien för den och själv stå för vissa andra saker så gäller den ju som om inget hade hänt.

Så vitt jag vet (har försökt läsa alla villkor noga) har jag inte begränsningar när det gäller hältor eller liknande på min försäkring. Kommer nog fortsätta och betala och se glad ut ;)
Har jag tur blir ju hästen bättre och fullt användbar igen efter en längre tids vila.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 022
Senast: Woffe
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 094
Ekonomi & Juridik Jag har uppfödning i liten skala och ska nu sälja en treåring jag har fött upp själv. Hästen är väl försäkrad och har varit det hela...
2
Svar
32
· Visningar
2 666
Senast: kinne
·
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
4 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp