Behålla utdömd häst-försäkring?

tolksele

Trådstartare
Har sökt i gamla trådar men hittar bara det motsatta till mitt problem.

Det finns en risk att min häst inte kommer få en speciellt bra diagnos och jag har börjat fundera på det här med försäkring. Kanske ska tillägga att hästen inte har ont av att bara gå i hage och veterinären har sagt att det inte ska vara något problem om jag vill betäcka. Däremot är det väldigt ovisst om den kommer att hålla som ridhäst.

Nu till frågan; kan ett försäkringsbolag någonsin kräva att jag avlivar/t-märker?
Avlivas hästen upphör ju försäkringen gälla av uppenbara skäl, och t-märkning gör ju att livvärdet försvinner + att hästen får reservation på framtida veterinärvård.
Min tanke just nu är att behålla hästen men då vill jag ju samtidigt ha den full försäkrad precis som idag..
 
Om du inte utnyttjar försäkringen så finns den kvar. Men du lär nog ha reservation ändå för vad det nu är som drabbat hästen och som den blivit behandlad för, så fullt försäkrad blir den inte. Om det är så att du har använt försäkringen för veterinärvård m m.

T-märkning är ju ett sätt att få ut en del av livvärdet för hästen och om du inte vill ha de pengarna behöver du inte heller T-märka hästen.
 
@Masse reservation för "felet" blir det bara om hästen anses utdömd för det felet av veterinär, eller? Är känslor lite överallt så är lite trög just nu..
 
Nej reservation kan få utan att hästen blir utdömd, räcker med att den blir behandlad och att man utnyttjar sin försäkring till det. Som exempel har jag haft en häst som fick reservation för hältor sedan den gått omkull. För att bli av med den reservationen skulle hästen vara UA på böjprov, vilket den aldrig blev men fungerade ändå som rid- och tävlingshäst.
 
Har sökt i gamla trådar men hittar bara det motsatta till mitt problem.

Det finns en risk att min häst inte kommer få en speciellt bra diagnos och jag har börjat fundera på det här med försäkring. Kanske ska tillägga att hästen inte har ont av att bara gå i hage och veterinären har sagt att det inte ska vara något problem om jag vill betäcka. Däremot är det väldigt ovisst om den kommer att hålla som ridhäst.

Nu till frågan; kan ett försäkringsbolag någonsin kräva att jag avlivar/t-märker?
Avlivas hästen upphör ju försäkringen gälla av uppenbara skäl, och t-märkning gör ju att livvärdet försvinner + att hästen får reservation på framtida veterinärvård.
Min tanke just nu är att behålla hästen men då vill jag ju samtidigt ha den full försäkrad precis som idag..
För att få hästen utdömd krävs väl ett vet intyg som du skickar in till försäkringsbolaget? Det är det väl ingen som tvingar dig till? Du kan väl fortsätta ha hästen kvar som hagprydnad om du vill? Och skickar du inte in något får du ingen reservation heller?
 
Har sökt i gamla trådar men hittar bara det motsatta till mitt problem.

Det finns en risk att min häst inte kommer få en speciellt bra diagnos och jag har börjat fundera på det här med försäkring. Kanske ska tillägga att hästen inte har ont av att bara gå i hage och veterinären har sagt att det inte ska vara något problem om jag vill betäcka. Däremot är det väldigt ovisst om den kommer att hålla som ridhäst.

Nu till frågan; kan ett försäkringsbolag någonsin kräva att jag avlivar/t-märker?
Avlivas hästen upphör ju försäkringen gälla av uppenbara skäl, och t-märkning gör ju att livvärdet försvinner + att hästen får reservation på framtida veterinärvård.
Min tanke just nu är att behålla hästen men då vill jag ju samtidigt ha den full försäkrad precis som idag..

Ett bolag kan aldrig kräva att du avlivar/t-märker din häst. Det är helt och hållet upp till dig.
Tar du inte ut något på försäkringen så löper den på bara och det blir inga reservationer. Man reserverar inte i en gällande försäkring även om hästen skulle behandlas för något. Skulle sådant reserveras så skulle i stort sett alla (tävlings)hästar ha reservationer i sina försäkringar. Är det så att du gör en förbättring i försäkringen då får du förmodligen en reservation men bara på förbättringen.

A
 
@sassiball nej så klart kommer jag inte skicka in några papper, tänkte mer på om det kommer stå nedskrivet någonstans - hästen har ju varit på klinik och allt har direktreglerats. Men veterinärer kanske inte skriver något utan att man ber dem utvärdera framtida användbarhet? Tänkte samma som dig men sen sa ju @Masse något annat..
 
OM du vill avla så finns ju speciella försäkringar för detta upptäckte jag när mitt avelssto drabbades av fång och INTE omfattades av en vanlig A2...:cry:
Hade jag haft en avelsförsäkring hade jag kunnat gardera mig mer.
Så ska du endast avla eller ha hästen till skogsmulle finns inga hinder, dock begränsas en hel del.


Så en helförsäkring kan du knappast räkna med
 
@tolksele
Så vet jag flera som har gjort. Oftast har dom egen gård så att dom har en häst som bara går och skrotar gör vare sig till eller från.

Hästen är egentligen utdömd men man har helt enkelt inte avlivat hästen och begärt ut försäkringspengarna för den (eller för den delen t-märkt den heller).

Försäkringen fortsätter man att betala som vanligt.

Reservationer får man först om man förbättrar den nuvarande försäkringen. Skulle du tex sänka veterinärvården och/eller livvärdet (för att sänka kostnaden på försäkringen) så blir det heller inga reservationer.

Däremot om du sedan efter sänkningen skulle vilja höja den igen till det den var förut då hade du fått reservationer.
 
@Texaz nu förstår jag inte, vanlig liv+vet helförsäkring är inte nog om man ska avla? Nuvarande heltäckande försäkring vill jag inte ändra..
 
Tja jag hade en triangelmärkt häst, tyvärr bara A2 försäkrad, fick fång och det gick INTE på försäkring!

Har du avelsförsäkring så täcker det nog, och även andra saker, kolla upp vad som gäller!
Reservation lär det hur som helst bli.

TROR att det fördelsaktigaste är en en utdömnng, samt därefter en avelsförsäkring, men inte säker???
 
@Texaz nu förstår jag inte, vanlig liv+vet helförsäkring är inte nog om man ska avla? Nuvarande heltäckande försäkring vill jag inte ändra..
Så länge du inte T-märker hästen eller avlivar den så behöver du inte ändra din försäkring. Reservationer får du först om du förbättrar din försäkring.
 
Tja jag hade en triangelmärkt häst, tyvärr bara A2 försäkrad, fick fång och det gick INTE på försäkring!

Har du avelsförsäkring så täcker det nog, och även andra saker, kolla upp vad som gäller!
Reservation lär det hur som helst bli.

TROR att det fördelsaktigaste är en en utdömnng, samt därefter en avelsförsäkring, men inte säker???
Vet inte hur det är nu men förut så kunde man bara ha sin T-märkta häst A2 försäkrad.
Låter man bli att T-märka hästen så behöver man inte ändra sin försäkring heller.

A2 täcker ju inte alls på samma sätt som A1.
 
Tja jag hade en triangelmärkt häst, tyvärr bara A2 försäkrad, fick fång och det gick INTE på försäkring!

Har du avelsförsäkring så täcker det nog, och även andra saker, kolla upp vad som gäller!
Reservation lär det hur som helst bli.

TROR att det fördelsaktigaste är en en utdömnng, samt därefter en avelsförsäkring, men inte säker???

Men TS måste väl mena att hästen är motsvarande A1 försäkrad? A2 är ju inte alls samma sak så det är väl inget konstigt.
 
Som jag skrev innan så händer inget med försäkringen om du inte väljer att använda den. Men den är använd nu för det som hästen är behandlad för. Det blir då en reservation även om den inte märks förrän man gör en förändring. Fast det stämmer inte heller utan man kan få inskränkningar i den utan förändringar, beroende på vad hästen behandlats för, typ av försäkring och vilket bolag.
 
En av våra hästar hade för några år sedan en besvärlig skada som till slut blev opererad. Resultatet blev dock inte tillräckligt (snabbt) bra så veterinären föreslog utdömning (avlivning) efter ett antal månader. Normalt borde hästen varit bra då om operationen lyckats (den hade varit ganska komplicerad). Men istället för utdömning och avlivning inledde vi en lång konvalescens/rehabilitering. Ett år efter operationen var hästen bra och i nästan full gång igen. Pållen lyckas sedan skada sig igen, i ett annat ben. :banghead: Vet kollade då för säkerhets skull upp så att det inte fanns några reservationer innan behandling startade/föreslogs. Och det fanns inga reservationer på någonting. Så efter behandling och konvalescens /rehabilitering några månader så var den fit for fight igen. (Men tävlas numera bara låga klasser och mycket sparsamt). Finns fortfarande inga reservationer, mer än att livvärdet har sänkts p g a hög ålder.
Så min erfarenhet är att det inte behöver bli några reservationer trots att försäkringbolaget lagt ut stora summor på behandling.
 
Min tanke just nu är att behålla hästen men då vill jag ju samtidigt ha den full försäkrad precis som idag..

Min ponny triangelmärktes av tidigare ägare för flera år sedan. Livvärdet är nu borta, och han har reservation för hälta höger ben, utöver det gäller försäkringen som vanligt. Drabbades av fång för 2 år sedan, och försäkringsbolaget tog både veterinärskostnad och medicin.
 
När min fick en skada som inte blev helt bra frågade vet mej om jag ville avliva, t märka eller låta henne stå ett tag och se om tiden läkte henne, blev det sista (behövde ändå en sällskaps häst så) så jag fortsatte att betala in försäkringen som vanligt tills jag valde att ta bort försäkringen på alla hästar hemma.

Blev inga problem för mej dock var det 03 så kan ha ändrats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 022
Senast: Woffe
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 094
Ekonomi & Juridik Jag har uppfödning i liten skala och ska nu sälja en treåring jag har fött upp själv. Hästen är väl försäkrad och har varit det hela...
2
Svar
32
· Visningar
2 666
Senast: kinne
·
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
4 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp