Behålla samma foder efter flytt?

ztsu

Trådstartare
Jag står i startgroparna att köpa min medryttarhäst. Kan inte mycket om foder och undrar egentligen mest om jag ska fortsätta med samma mängd och sorts mat efter flytten? Idag äter hon 12kg hösilage, 1/2l pellets morgon och kväll, 1dl mineraler och verkar må bra på det. Vad ska jag vara uppmärksam på för tecken när jag byter stall (och således även byter hösilage)?

Skulle gärna vilja ha tips och råd på allt jag ska tänka på gällande foder. Vad behöver jag kunna för grunder för att öht "klara mig"?

Sv: Behålla samma foder efter flytt?

Något jag tycker är jätte viktigt är att ALDRIG underskatta ett bra ensilage/hö, man kan klara sig jätte bra på bara hö.

Börja aldrig ge för lite ensilage.
Är hästen i fint hull så kan du absolut ge samma foder, men det beror ju också på ensilaget. Jag är sådan som alltid gått efter hur hästen sett ut/mått när jag gett foder, jag har aldrig använt mig av analyser. Det väljer man själv. =)
Ta med lite ensilage från det gamla stallet till det nya så du kan vänja in magen på hästen ett tag i början.

Lycka till! Och grattis till hästen! :)

Sv: Behålla samma foder efter flytt?

Som sagt, det är helt och hållet beroende av vad det nya hösilaget har för värden. Tänk på att foderbyten bör ske försiktigt och inte för hastigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Kommer om en vecka flytta min häst till ett stall som givetvis har annat hösilage än vad vi har där vi är idag. Mitt problem är att...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama