begynnande HD?

Sv: begynnande HD?

Då har den som skrivit sidan fel ;)

Jag går efter vad som specificeras på det Certifikat man får på hundens hd-status efter röntgen.

A= normala höftleder grad A
B= normala höftleder grad B

Och de olika graderna av dysplasi specificeras följande:

C= lindrig dysplasi
D= måttlig dysplasi
E= höggradig dysplasi

Jo, men det var ju så att de första åren med nya systemet så hette det faktiskt A=normala höfter resp. B=nästan normala höfter men eftersom det skapade så mycket förvirring om vad det egentligen betydde så ändrade man till normala höfter grad A och normala höfter grad B. Tror inte ens det var såå länge sen de ändrade, men jag har inte mina certifikat framför mig just nu...

nån som vet ungefär vad en röntgen kostar?

det finns bara ett kullsyskon och den har mamma, han är inte heller röntgad. det fanns en till valp, men avlivades runt 8-10 v av nån anledning jag inte kommer ihåg.

just ja, kollade på stamtavlan nu och det var flera som var märkta med *, detta betydde tydligen samma som H.
alltså var det farfarns + hans föräldrar samt farmorns föräldrar.

Du kan räkna med runt 1000:-, lite mindre eller lite mer beroende på om du röntgar armbågar samtidigt (vet inte om man brukar göra det på springer?) och huruvida man räknar inklusive avläsningsavgiften till SKK. Jag brukar betala 850:- för höftledsröntgen hos min klinik, sen är det 160 eller kanske 170 för avläsningen av höfter (=mer om även armbågar ska avläsas).

jaså inte mer... jag brände 2100 på totalt onödiga tester för inte så längesedan(blodprov å urinprov) :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka