begynnande HD?

wtf

Trådstartare
Jag är så jäkla överdrivet nojjig med min hund, har nog en släng av hypokondri när det gäller honom.. :p
Har börjat oroa mig för att han börjar få problem med höfterna. Det är en 3½ årig springer spaniel.

både jag och mamma tycker att han går lite, lite orent ibland, knappt så att man ser det. vet inte om det är vanligt att dom har passgång? han har det ibland, och oftast bara i skritt (heter det så förresten med hundar?).
han har några kilos övervikt, han bör väga ungefär 24-25 kg men vägde 27-28 sist vi var hos vet. 1½ månad sen? går på dietfoder numer.
han är pigg och alert, men lite ovillig att hoppa in i bakluckan. däremot bangar han inte att hoppa upp på andra saker som säng/soffa/stenar...

De som är röntgade på stamtavlan ser ut så här:
Pappa: H
Mamma: A
Farmor: B
Morfar: H
Mormor: H

både mormorns och morfarns föräldrar är H..

Säg att jag inbillar mig :p

Sv: begynnande HD?

men H, är inte det typ de sämsta?? C brukar väl vara gränsen för vad man avlar på. hellere bättre. och om jag inte har helt fel så borde väl risken för att din blir dålig vara rätt stor. för de var ju många som har H..
eller yrar jag i nattmössan nu?? :confused:

Åk och röntga hunden så får ni veta med säkerhet än att vi ska gissa oss fram-vilket btw är rent omöjligt.

Men om det är enligt nya skalan så förstår jag ärligt inte hur man kan välja att köpa hund från en uppfödare som avlar på dom resultaten, visste inte ens att skalan "gick" så långt som till H ?

H kanske står för något annat ?

Senast ändrad:

Men om det är enligt nya skalan så förstår jag ärligt inte hur man kan välja att köpa hund från en uppfödare som avlar på dom resultaten, visste inte ens att skalan "gick" så långt som till H ?

jag förstår inte det heller. jag tycker att C är bedrövligt att avla på om man har en ras med höftproblem. men som du säger så kanske H står för nåt annat. kan ju hoppas på det iafl!

Det var precis min tanke det, sitter och googlar för fullt nu:D

H är benämningen på UA (utan anmärkning) enligt gamla systemet. Så de närmaste generationerna är ju fria, men det är tyvärr ingen garanti. Finns det statestik på syskonen?

Det enda säkra sättet att veta är ju att låta röntga din hund, vilket jag skulle rekommendera dig att göra. SKULLE det vara så att han har HD i en sådan grad att det märks på honom redan i den här åldern så är det ju bra att veta, så att ni kan försöka hjälpa honom i viss mån genom att ändra vanorna, banta ner honom ordentligt (inte fel att göra i vilket fall iofs ;)), testa med glucosamin osv. Är det inget fel så är det ju också skönt att veta.

Passgång i sig behöver inte vara tecken på att något är fel, det är en energisparande gångart som många hundar tar till i låg hastighet (t.ex. när de går kopplade, för att anpassa sig till föraren). Överdrivet mycket passgång även när hunden själv kan välja hastighet och rörelsemönster KAN dock bero på att den sparar sig pga. smärta/stelhet.

*Lånar min knapp*

Hittar inget med HD-grad H. Nya skalan är A-E.

H måste isåfall stå för ngt. annat-men Vad!?

*Fortsätter att googla för fullt*

H är benämningen på UA (utan anmärkning) enligt gamla systemet.

Nej det kan det ju Inte vara.

Den nya skalan:
A =Normala höftleder (= gamla ua)
B =Nästan normala höftleder (= gamla ua)
C =Höftleder lindrig dysplasi (= gamla grad I)
D =Höftleder måttlig dysplasi (= gamla grad II)
E =Höftleder kraftig dysplasi (= gamla grad III och IV)

Den nya skalan:

ja när du säger det så.. varför skulle man ha A för normala och sen H för utan anmärkning?? det är väl samma sak? eller??:confused:

Den nya skalan:
A =Normala höftleder Grad A (= gamla ua)
B =normala höftleder Grad B(= gamla ua) (Inget "nästan" finns på hdcertifikatet :p)

Och H står mkt riktigt för HD: UA
Mkt gammalt tillbaka alltså :p

Den nya skalan:

Ja, enligt nya skalan ja. Enligt gamla är H i exvis stamtavlor en annan benämning på UA.

Och H står mkt riktigt för HD: UA
Mkt gammalt tillbaka alltså :p

Haha, hur gamla är dom hundarna TS har sin hund efter då som har SÅ gammalt system?:angel::D

Jag försökte googla på allt möjligt och fick upp det gamla systemet som det äldsta...

Haha, hur gamla är dom hundarna TS har sin hund efter då som har SÅ gammalt system?:angel::D

Jag försökte googla på allt möjligt och fick upp det gamla systemet som det äldsta...

Var tvunegn att testa... googlade på H+friröntgad och fick upp flera sidor direkt. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka