Begrava häst, vilka tillstånd? Hur går det till?

hjarterdam

Trådstartare
Hästen i mitt liv, måste efter två års rehabilitering utan resultat, avlivas då han har ont.
Sorgen går inte att beskriva.
Jag har väninna som kan tänka sig att begrava honom på sin mark.
Hon ska ringa Länsstyelsen i veckan.

Hur går det till? Vilka tillstånd behöver jag idag för att få begrava?
Har förstått att nån måste komma ut och godkänna platsen.
Hur lång tid tar det att få tillstånd?

Ni som har begravt era hästar får gärna berätta hur ni har gjort med grävande, avlivning osv.

Jag avlivade min älskade häst hösten 2011 och jag visste från att jag tog beslutet att jag ville begrava honom och hade lyckligtvis folk runt mig som ställde upp på det för det var inte det lättaste eftersom jag inte ville köra honom levande i transport då han inte åkt på flera år.

Men jag begravde honom hos mina vänner och det var kommunen som skulle godkänna det. Vi ansökte om tillstånd och skickade in karta med markerat vart det skulle ske. Det kom ut 2 stycken från kommunen och tittade på platsek och godkände. Det tog nog några veckor, men jag var ute i god tid och hade planerat att avliva honom i september när han gått på bete. Sen hyrde vi minigrävare och grävde gropen dagen innan, han avlivades sedan i stallet han stod och vi körde sedan kroppen på en bilkärra dit han skulle begravas och hade sedan minigrävaren igen för att gräva igen.

Det är ju några år sedan men jag upplevde det inte svårt att få tillstånd, dock kostade det några tusenlappar för ett litet jäkla papper med tillstånd där man ändå kunde begravt honom vart som helst. För dom var ute någon vecka innan vi ens grävt så det hade dom ju ingen koll på. Det enda dom kollade var ju att det inte var i något grundvatten som användes till brunn, han avlivades med spruta och det hade ingen betydelse för dom.

Så tråkigt med pållen :(

Nu verkar reglerna ändrade till iår och dom har jag inte koll på riktigt.
2014 avlivade jag en av mina hästar.

Hörde av mig i god tid till kommunen, de ville ha en karta utmärkt med platsen och fastighetsbeteckning. Ibland kom de ut och godkände platsen som ska uppfylla vissa krav. ibland räckte det med kartan. För oss räckte det med kartan.
Man ska även ha förstått hur graven ska se ut med tex djup och om man stöter på berg, vatten el dyl.

Jag fick även skicka ett dokument till länsstyrelsen. Kommunens miljö och hälsoskyddsinspektör skickade sen sitt yttrande och godkännande direkt till länsstyrelsen.
Jag fick yttrande, godkännande och grävanvisningar skickade hem till mig och markägaren fick en kopia till sig.
Det gick jättefort att få beslut och kostade 500kr.

Hyrde grävmaskin av grannen, grävde gropen, hästen avlivades i lugn och ro med bult. Sen fick han åka grävskopa till platsen och begravdes. Jag var med hela tiden och alla inblandade var väldigt fina och värdiga.

Jag ringde kommunen.

Först skulle en plats pekas ut en karta där det var tillräckligt långt från vattendrag, ingen sluttning mm (där tröttnade jag) efter det skulle en grop grävas och efter det skulle någon från kommunen skulle komma ut och godkänna allt.

Tidigare var det Länsstyrelsen som man skickade ansökan till, och då var kommunen oftast remissinstans och var de som utsåg en lämplig plats. Numera har Länsstyrelsen ingenting med handläggningen att göra.

Sedan förra året ligger det nu på kommunen att godkänna nedgrävning av häst. Hur det går till på just din kommun är bäst att fråga de som jobbar med miljö på din kommun om. Då det är ganska nytt att kommunen handlägger ansökan så kan det vara lite spritt.

Jag arbetar med miljö på en kommun i Sverige. Hos oss så ska sökanden inkomma med en ansökan. Där vill vi veta dödsorsak och få in en karta där platsen är markerad. I de flesta fall försöker vi då åka ut för att kontrollera platsen i fråga. Platsen man väljer ska gärna ligga högt, soligt och torrt, och långt ifrån vattendrag och vattentäkter. Man måste också kolla på vilken jordart det är, då det måste vara genomsläppligt. Lera exempelvis fungerar inte. Sedan måste man tänka på att platsen måste ha en bra bit ner till berggrunden då kroppen ska kunna täckas med ca 1,5 meter jord.

När vi kontrollerat allt detta så skriver vi ett beslut. Vi tar ut en avgift för nedlagt handläggningstid. Tror vi brukar ta ungefär en timme men det kan säkert variera. Timavgiften är ju också olika hög men hos oss är den för tillfället på 900 kr. Den brukar ligga någonstans runt 850-1100 kr/timme.

Jag respekterar givetvis din önskan, men jag är nyfiken på varför du vill begrava hästen? Jag har avlivat några hästar hemma och skulle mycket väl även ha kunna begrava dem här, men jag tycker ärligt talat att det är rätt äckligt att veta att det ligger ett stort hästkadaver och ruttnar ngn meter under jorden ...För mig har det varit otänkbart att köra iväg en häst. Jag vill inte utsätta dem för den stressen, men när de väl är döda och ligger bakom stallet så tycker jag att det känts bra att kroppen fraktas bort för destruering. Jag har sparat lite tagel och en sko som minne.

Tänk också på att gräva DJUPT om hästen avlivas med spruta. Avlivningsvätskan finns kvar i kroppen länge efter avlivning och det har hänt olyckor där hundar och andra djur har dött efter att ha grävt upp och ätit på kadaver.
Något som de flesta veterinärer konstigt nog inte informerar om.

Jag respekterar givetvis din önskan, men jag är nyfiken på varför du vill begrava hästen? Jag har avlivat några hästar hemma och skulle mycket väl även ha kunna begrava dem här, men jag tycker ärligt talat att det är rätt äckligt att veta att det ligger ett stort hästkadaver och ruttnar ngn meter under jorden ...För mig har det varit otänkbart att köra iväg en häst. Jag vill inte utsätta dem för den stressen, men när de väl är döda och ligger bakom stallet så tycker jag att det känts bra att kroppen fraktas bort för destruering. Jag har sparat lite tagel och en sko som minne.

Alla har inte den möjligheten, många inlandskommuner i norr har inte lantbrukstjänst på samma sätt som de kommuner som ingår i deras upptagningsområde. Det kostar mellan 8000-17000 att få en häst hämtad från min kommun, det sistnämnda gäller vid snabb hämtning. Avlivning är ej medräknad i priset.

Tack för alla svar! Verkar vara kommunen man kontaktar nu så ska skicka in karta, sen gräva 3m och därefter ska kommunen godkänna. Måste täckas över med minst 1,5jord Vi kommer täcka över all jord vi får upp och eventuellt en sten över.
Anledningen att jag vill begrava är för att jag vill veta var han är och ha en plats att gå till. I Luleå kunde du avliva och sedan frakta till hästkyrkogården, det finns inte här. Dessutom blir det billigare än att avliva och skicka på destruktion. Hästen kommer inte behöva åka någonstans för att avlivas. Vi ska bara ta en promenad längre bort.
Någon här som har avlivat med spruta?

Jag arbetar med miljö på en kommun i Sverige. Hos oss så ska sökanden inkomma med en ansökan. Där vill vi veta dödsorsak och få in en karta där platsen är markerad. I de flesta fall försöker vi då åka ut för att kontrollera platsen i fråga. Platsen man väljer ska gärna ligga högt, soligt och torrt, och långt ifrån vattendrag och vattentäkter. Man måste också kolla på vilken jordart det är, då det måste vara genomsläppligt. Lera exempelvis fungerar inte. Sedan måste man tänka på att platsen måste ha en bra bit ner till berggrunden då kroppen ska kunna täckas med ca 1,5 meter jord.
Va när jag skulle begrava min så var de mycket tveksamma till platsen eftersom det var sandjord. Den fick slutligen godkännt efter viss tvekan. Det lät på dem som om de föredragit den styva leran på den alternativa platsen (som var olämplig av andra skäl).

Va när jag skulle begrava min så var de mycket tveksamma till platsen eftersom det var sandjord. Den fick slutligen godkännt efter viss tvekan. Det lät på dem som om de föredragit den styva leran på den alternativa platsen (som var olämplig av andra skäl).
Jaha, kommuner kanske tänker olika angående det. Det känns som att nedbrytningen borde gå extremt långsamt i en lerjord jämfört med en med högre genomsläpplighet. Jag gjorde en snabb googling och de flesta verkar rekommendera sand, grus eller morän. Dock skrev en kommun att de också önskar att underliggande jordart är lera eller slit. Varför fet jag inte, och dit räcker inte mina kunskaper.

Här var problemet här var att där det är tillräcklig plant för att begravning av häst var det lerjord och där det finns morän var i för mycket lutning:down:.

Fick absolut inte begrava på lerjord då det tar för lång tid innan hästen förmultnar.

Lätt att glömma att Sverige är ett så stort land ...Jag bor i sv skåne och betalade 6000 f avlivning m bult, bortförsel och drstruktion ..

Intressant att hästar ska täckas med 1,5 meter jord när det räcker med 1 meter på människor. Som iofs är förpackade, men ändå.

Och lerjord är det sämsta i nedbrytningssyfte, men också att gräva djupt, det finns färre organismer ju längre ner man kommer. Nedbrytning går inte så snabbt som vi tror, eller som de flesta tror.

/kyrkogårdsnissen

För övrigt funderar jag på hur långt i förväg man kan ansöka? Det kan ju hända grejer med en häst på helgen och då vill iaf inte jag vänta på ett tillstånd.

Intressant att hästar ska täckas med 1,5 meter jord när det räcker med 1 meter på människor. Som iofs är förpackade, men ändå.

Det kan ju bero på sådana saker som tex att avlivningsvätska kan döda djur som gräver upp och äter av kadavret. Människolik innehåller väl för det mesta inte något så giftigt?

Och lerjord är det sämsta i nedbrytningssyfte, men också att gräva djupt, det finns färre organismer ju längre ner man kommer. Nedbrytning går inte så snabbt som vi tror, eller som de flesta tror.

/kyrkogårdsnissen

För övrigt funderar jag på hur långt i förväg man kan ansöka? Det kan ju hända grejer med en häst på helgen och då vill iaf inte jag vänta på ett tillstånd.
Vi fick vårt tillstånd och hade då X månader på oss. Tre tror jag.
Fick godkänt på mindre än en vecka.

Det kan ju bero på sådana saker som tex att avlivningsvätska kan döda djur som gräver upp och äter av kadavret. Människolik innehåller väl för det mesta inte något så giftigt?
Vet en kommun som inte tillåter avlivningsvätska om hästen ska begravas, min kommun brydde sig inte om det.

Fast få djur gräver 1 meter packad jord, men det är klart bättre att vara extra noggrann. Det borde ju räcka att gräva 2.20 ändå.

När vi kontrollerat allt detta så skriver vi ett beslut. Vi tar ut en avgift för nedlagt handläggningstid. Tror vi brukar ta ungefär en timme men det kan säkert variera. Timavgiften är ju också olika hög men hos oss är den för tillfället på 900 kr. Den brukar ligga någonstans runt 850-1100 kr/timme.

Min kommun tog inte ut någon avgift alls (sommaren -15) så det verkar variera rejält.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar