Sv: begränsade grovfodergivor
Salandge skrev:
När man kollar runt här inne på olika foderstatstrådar ser man då och då att folk av olika andedningar måste begränsa grovfodergivan vid en ganska liten mängd, kanske runt 6 kg. Givetvis finns det en bra anledning till detta men jag undrar lite över hur ni gör..
Hur mycket ger ni vid varje giva?
Hur ofta fodrar ni?
Måste ni "fodra upp" proteinet med exempelvis lucern?
Har hästarna möjlighet att tillgodose tuggbehovet på annat sätt?
Jag har senaste åren haft mina på fri tillgång. MEN, jag kan svara ändå, för jag vet hur det var de två månaderna när jag fodrade upp ett parti med KASSA värden (bonden hade klantat sig, tagit fel hövagn och levererat 1½ ton fjärdeskörd istället för förstaskörd). MJ låg normalt, men SRP var nere på TRETTON gr/kg hö. Och jag stod med en svårfödd växande unghäst bland annat.
Jag fick begränsa högivan till 7-8 kg och proteinkomplettera HÅRT. Jag gjorde så som så att jag fördelade högivan så jämnt det gick över dygnet, la in extrafodringar så jag var uppe i fem fodringar per dag. Frukost, lunch, em, kväll, natt. Allt för att försöka hålla ättimmarna jämnt spridda över dygnet. Kväll och nattgiva (inne, alla andra ute) serverades i hönät för att sakta ner tiden det skulle ta att äta. Det serverades också halm av foderkvalitet för att ha extra att tugga på inne.
Utehöet spreds runt i hagen, på 10 - 15 ställen, för de skulle få leta efter det lite (dvs ta längre tid att äta upp det än om det ligger i en hög) och tillgodose födosöksbeteendet. Halm i hagen provade jag men de var inte intresserade.
Dessutom spred jag ut kraftfoderfodringarna på så många mål det gick utan att det blev för pluttiga mål med. Tyvärr kunde jag INTE använda lucern som proteinuppfodring eftersom MJ-behovet gick i taket, utan det var soja och krafft breed som gick åt för att få upp proteinet men hålla MJ hyfsat i schack.
Jag såg dessutom till att ge så mycket morötter som möjligt, och dessa blandades i höet, kastades ut i hagen och gömdes i halmen i boxen. Allt för att minska tiden de stod sysslolösa i boxen utan mat.
Sedan svor jag en hel massa över helvetes jävla dåliga hövärden med, och drog en DJUP suck av lättnad när jag fick nytt hö, av rätt skörd, och med stuterivärden och kunde ge dem fri tillgång och mineraler och inget mer
Och gjorde den deal med bonden om att ska jag köpa oanalyserat SKA jag få byta det om värdena är kassa. Sen har jag aldrig haft problemet =)
Hästarna verkade fixa det hela bra, MEN det barkades en hel del mer träd än normalt i hagen under den här perioden..