Begränsad fri tillgång?

A

Airborne

Jag funderar på att köpa ett sådant nät till min häst, fylla med hela dagsgivan förutom kvällshö ca 2kg. Och lägga ut på morgonen, behöver då ej vara orolig för lunchfodringen eftersom höet skall räcka ända till på em. (men kanske tar slut innan insläpp)
Men då när hon kommer in på kvällen får hon ju äta kvällshöet utan nätet och det kommer då ta slut, som det står på hemsidan är att hela poängen med "begränsad fri tillgång" är borta om höet tar slut.
Det jag vill är att hon skall ha att äta under hela dagen så jag ej behöver oroa mej för lunchfodringen. Hon kommer gå själv i sin hage så har ingen att "slåss" om maten med.

Är det någon som har nätet och fodrar så som jag tänkt? hur funkar det? Kanske skall jag ha nät även inne under natten?
Problemet är att det är en gammal dam som för tre år sedan är bukopererad (tagit bort 3m av tunntarmen) så jag är jättenoga med fodringarna! men funderar på om nätet är en bra lösning för henne...det låter ju bra att få tugga hela tiden, och hon har även lätt att lägga på lite för mycket hull så jag antar att hon kommer äta konstant i början och jag vill ju inte öka dagsgivan så mycket mer för att det aldrig skall ta slut...

Jag vill gärna ha synpunker på detta sätt! positiva som negativa erfarenheter...

Sv: Begränsad fri tillgång?

Det kan vara en bra lösning men det kan också bli att din häst står utan mat i många timmar. Vissa hästar lär sig snabbt hur de ska bära sig åt för att äta hö´t i sin normala takt medans vissa saktar ned ätfarten betydligt.

Vår ena häst äter lika fort ur hönät och blir riktigt irriterad av det medans vår andra häst äter sitt hö på minst dubbelt så lång tid och verkar tycka om att äta ur hönät. Hon står och mumsar i lugn och ro medans den andra sliter och river i sitt nät. (Den som vantrivs med det har det normalt sett inte naturligtvis, han har bara haft det när han har varit skadad och inte ska påfresta frambenet mer genom att äta på marken.)

Det här med begränsad fritillgång fungerar bra för vissa men inte för vissa. Endel kastar i sig maten direkt medans andra verkar det räcka med några strån då och då att tugga på. Det syns så tydligt på vår ena häst som alltid tar en hel mun full av höt och riktigt mosar in det medans vår andra tar några strån även när hon inte har nät. Man får nog se hur hästen fungerar utan nät och försöka lista ut hur hon skulle fungera med nät.
Du kan ju ha nät inne till kvällshöt också, det finns ju vanliga hönät att köpa som man hänger upp i boxen. Då har ju hästen begränsad fritillgång där med.

Det man ska tänka på om hästen ska äta hela tiden ur nät är att man har noga koll på tänderna eftersom de har en tendens att slitas fel när de bara äter ur nät. Det är också viktigt att nätet inte går att skada sig på eller fastna i och att det ändå ger en så bra ätställning som möjligt. Hästar ska ju helst äta nedåt.
Jag gissar att det är en sådan där låda med nät du tänker på? Jag hade inte vågat ha en sådan till skodda hästar just för risken att de trampar i lådan och fastnar med skon. Frågan är ju vad som går sönder först. Hästen eller nätet :crazy:

Ja risken att hon står länge utan mat är det jag vill minska på eftersom det bara kommer bli tre fodringar snart istället för fyra, så tänkte att hon kunde förlänga ättiden med ett sånt nät. Hon äter ganska lugnt utan nät, kanske ska prova inne först så jag kan hålla lite koll och prova helt enkelt!

Ja det är sånt nät man lägger i en tunna eller liknande jag tänkt på, den lär ju vara så pass hög att hon inte krafsar i med hoven. Jag vill inte ha ett upphängt nät eftersom smulor då kan trilla in i näsan :-)
Det med tänderna har jag inte tänkt på... men som du säger får man kolla dem noga, hon e ju trots allt 26 år :-)
Tusen tack för dina synpunkter!

Jag hade nog hellre valt att ha en lunchgrind eller foderautomat som kunde ge henne extra fodringar. Vill du konstant ha fri tillgång går det ju också att lägga in halm.

Hur lång tid är det mellan de olika fodringarna.
Man glömmer ofta bort att de står utan foder längre tid på natten än på dagen i timmar räknat.
Jag kompletterar med halm så att det finns lite att pilla med.

Jag har bara gott att säga om denna utfodringsmetod och jag uppmanar alla till att testa! Vi har haft detta åt våra hästar och till stallets övriga hästar (allt från varmblod, islänning och d-ponny till gotlandsruss, halvblod och shettis) sedan i höstas och det finns inget bättre! Mer naturligt än så kan det inte bli och alla andra utfodringssätt känns omoderna.

Våra hästar äter från "höautomaterna" ute i hagen på dagen (ca 12-13 h) och får en vanlig kvällsgiva när de kommer in på kvällen. Det har fungerat jättebra! Huvudsaken är att man INTE portionerar hömängden i lådan så att det bara räcker under dagen. Vi ser alltid till så att det aldrig tar slut mat där.

Det som är viktigt att tänka på är storleken på hålen i näten. De får inte vara större än 4x4 cm för då tappar man hela syftet med "begränsad fri tillgång" eftersom att det blir för lätt för hästarna att få upp maten.

Någon nämnde skaderisken och det är viktigt att tänka till lite när man bygger sin foderautomat. Jag föredrar dock höautomaten, eftersom att det blivit lugnare i flocken sen vi införde detta. Chansen att hästen skadar sig genom bråk/sparkar vid "vanligt" utfodringssätt är troligtvis större, än att den skadar sig på höautomaten (med förutsättning att man byggt den på ett vettigt sätt!).

Det finns flera olika varianter på "foderautomaten", men vi har byggt den varianten där hästen äter uppifrån för att få den bästa "ätvinkeln" och vi kör på en låda per häst. Vi har en låda med en lastpall i botten och pallkragar upp till lämplig höjd runt om. Sen har vi tillverkat en träram där vi fäst ett mjukt nät (med 4x4 cm rutor) som vi lägger ovanpå höet. Träramen sjunker sedan i takt med att höet äts upp. Vi har även lagt två bräder rakt som stoppar hästarna från att lyfta bort ramen. Här är en bild (det syns dock inte så jättebra):

dsc00337_117981654.jpg

Här är två länkar där du kan hitta ännu mer info:

http://www.slowfeeding.com/svhem.htm

http://www.swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm

TinyWiny: Du nämnde något om slitaget på hästens tänder vid "begränsad fri tillgång". Kan du utveckla detta lite?

Nej inte vid begränsad fritillgång, det har jag ingen erfarenhet utav.
Jag menar när hästar äter från hönät i boxen. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mej luddigt.

Jag vet inte om det är att det blir konstig ätvinkel eller vad det är men min veterinär som är duktig på tänder berättade detta när vår ena häst hade fått snedslitningar.
Hon frågade om han hade ätit ur hönät mycket vilket han hade gjort hela den vintern eftersom han i början när vi hade torv tyckte att det var otäckt att äta hö från golvet.

Vår andra häst som alltid äter sitt natthö från hönät har dock inte fått dessa snedslitningar *peppar peppar* så det är ju absolut inte alla som får det.
Den av våra hästar som äter ur hönät gör det för annars äter hon bara ett halvkilo, sedan tar hon en paus, vänder sig om och bajsar på det och då äter hon ju inte av det sedan och står utan mat resten av natten. Så av två onda ting helt enkelt så valde jag det som skulle få värst följder omgående om det fortsatte. Tänderna kollar vi ofta så det går ju att rätta till om det skulle bli problem.

Vi har också börjat fästa nätet horisontalt i boxgallret och det gör att ätvinkeln blir mer naturlig men om det har med det att göra eller med något annan vet jag inte. Det började vi med efter att den ena hästen hade fått snedslitningar.
Jag tänkte att när jag tipsade Ts om att ha hönät nattetid med så kände jag att det var bäst att påtala att tandkollen blir extra viktig.

Jag måste bara fråga om eran konstruktion. Det är ingen av hästarna som har fått för sig att börja gnaga på pallkragarna? Vad gjorde ni åt det isåfall? Jag hade gärna haft något liknande helt klart :laugh:
Vi hade pallkragar förut och de hade då helt fritillgång, dvs jag fyllde på innan det tog slut men ändå gnagde de så att de där vassa beslagen kom fram och då fick vi ju ta ut höhäckarna för det blir ju jättevasst med skaderisk som följd.

Det jag funderade på med skaderisk med nät är inte bråk, våra hästar bråkar inte vid maten men däremot ska de prompt sätta hovarna i allt :angel: Helst ska de leka med vad jag än ställer in som höförvaring. Det normala är att foderhäcken ligger ett antal meter ifrån där jag ställde den och vanligtvis så ligger den uppochned. Ändå är den såpass tung att man får ta i för att välta den rätt, det är inte så att en normal person lyfter iväg den själv så det är inte så att den är enkel att välta.

Det är alltså inte när höt är slut som den ska vältas utan de gör det ganska omgående efter att man har fyllt på. När den är tom så är den ointressant. Ibland har det hänt att halva givan ligger kvar under (vi pressar ned det så att mycket ska få plats så det hänger ju kvar inuti när de välter den) när man kommer och ska ge nästa giva. De hade den här foderhäcken i nästan 1,5 år innan de en dag kom på att den skulle vältas.

Ja någon form av de du byggt hade ja tänk mej. Jag vill ju helst inte att hon äter mer än dagsgivan är uträknad till eftersom hon lätt blir fet och jag kan inte byta hö, och då antar jag att hon kommer äta slut på det jag lägger ut.

Har även funderat på lunchgrind, men efter en kompis som haft det berättat att när det var kallt i vinter fungerade inte deras så de törs jag inte riskera, men har fler erfarenheter av denna så dela gärna med er!
Vågar inte ge halm efter hennes bukoperation och jag tänker att jag vill spara lite på tandnedslitningen om det går iomed att hon nu är 26år.

Kanske passar bättre att börja med fodernätet efter sommaren när hon ändå är van att gå och småäta hela tiden..?

Jag ska byta stall snart och där går de ut med morgonhöet, sedan lunch mitt på dagen (ej bestämd tid, men ca kl:13-15)och in vid 20-22 på kvällen. Just nu är hon van att gå in och äta em vid kl16-17 oxå. men det kanske inte är någon fara eftersom det börjar växa som bara den i gräset nu..

Nej inte vid begränsad fritillgång, det har jag ingen erfarenhet utav.
Jag menar när hästar äter från hönät i boxen. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mej luddigt.

Jag vet inte om det är att det blir konstig ätvinkel eller vad det är men min veterinär som är duktig på tänder berättade detta när vår ena häst hade fått snedslitningar.

Okej, då förstår jag. Att få rätt "ätvinkel" är jätteviktigt och därför valde vi den varianten där hästarna äter uppifrån och liksom betar sig nedåt :)
Eftersom att hästarna "tuggar" fler timmar per dag, så ska det även bidra till att tänderna "nöts" på ett mer naturligt sätt.

Jag måste bara fråga om eran konstruktion. Det är ingen av hästarna som har fått för sig att börja gnaga på pallkragarna? Vad gjorde ni åt det isåfall? Jag hade gärna haft något liknande helt klart :laugh:
Vi hade pallkragar förut och de hade då helt fritillgång, dvs jag fyllde på innan det tog slut men ändå gnagde de så att de där vassa beslagen kom fram och då fick vi ju ta ut höhäckarna för det blir ju jättevasst med skaderisk som följd.

Nej, ingen av hästarna har visat någon som helst tendens att gnaga på själva lådan. Däremot blev det några hål i nätet i början tills de lärt sig rätt teknik :)

Det jag funderade på med skaderisk med nät är inte bråk, våra hästar bråkar inte vid maten men däremot ska de prompt sätta hovarna i allt :angel: Helst ska de leka med vad jag än ställer in som höförvaring. Det normala är att foderhäcken ligger ett antal meter ifrån där jag ställde den och vanligtvis så ligger den uppochned. Ändå är den såpass tung att man får ta i för att välta den rätt, det är inte så att en normal person lyfter iväg den själv så det är inte så att den är enkel att välta.

Jag förstod att det var det du menade (alltså risken att de ska krafsa/sparka så att de fastnar), men det beteendet har vi inte heller sett. Inte ens i början när man kunde tänka sig att de skulle göra det :) Vi har relativt höga kanter på lådorna för att undvika detta och sen lägger vi alltid ut en extra tuss på marken på morgonen för att hästarna inte ska vara alltför hungriga och frusterade när de kommer ut på morgonen, så lämnar dom själva "höautomaten" ifred.

Det som är viktigt att tänka på är storleken på hålen i näten. De får inte vara större än 4x4 cm för då tappar man hela syftet med "begränsad fri tillgång" eftersom att det blir för lätt för hästarna att få upp maten.

Jag har 3x3 cm på ett hönät, men häst-:devil: är duktig på att lära sig tekniker för hur man äter snabbt ur små hål så han trycker i sig 4 kg på strax under en timme :crazy:

Tyvärr fungerar inte det på alla hästar :(
Jag hade gärna haft "begränsad fri tillgång" men med en utläkt fånghäst som äter snabbt även ur små-håls-nät så vågar jag inte.

Tips på hönät med 2x2 cm maskor mottages tacksamt!!

Vissa nät (beroende på material) går även att krympa en aning genom att tvätta dem i tvättmaskinen innan :)

Nu hittade jag denna tråd.. Skrev en egen fråga i en annna om vart man hittar, men nu vet jag.. Tack

Min IR häst har aldrig mått bättre än när hon gick på ett sånt nät. Jätte bra..

TinyWiny, nu tänkte jag bygga en sån höhäck du har :-)
Vad är det för nät du användt dej av? och var köper man det? har gogglat o hittar hönät..
En annan sak jag tänkte på.. det är lite onaturligt för hästar att stoppa ner huvudet så de inte ser sig omkring medan de äter :-S påverkar detta deras matro tro? min är väldigt låg i rang men kommer ju gå själv..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama