Sv: Begränsad fri tillgång på hösilage?? Nånon som har testat?
Nej, jag tänkte nog mest på de som bantar sina hästar genom att ge dem för lite grovfoder (för lite TS) men förlänger ättiden genom olika typer av begränsningar och sedan tror att det är helt okej eftersom ättiden blir lång. Alltså att man inte lägger ihop ättid och tuggbehov utan tror att bara det ena räcker sas. Det var egentligen off topic då det inte blir något problem i det här fallet, men något som man kanske ska fundera på när man ordnar med begränsande åtgärder.
Jag förstår inte riktigt heller hur du menar.
jag har en lättfödd häst jag "bantar" eller håller under kontroll kanske man ska säga för han är inte fet just nu men vill hålla hans vikt så måste ge han lagom mängd mat och han äter ju ganska snabbt med för han är så hög i rang så han verkar tro att äter han upp det snabbt så kan han sno för den andra hästen.
men jag har löst det så att han kan inte sno shettisens mat för han går under en låg tråd in i en fålla där han kan stå och äta i ifred.
jag mätte ättiden för de båda...islänningen äter 1kg hö på 15min ungefär och shettisen äter 1kg hö på 2,5 timme

så då förstår man ju att shettisen inte fått i sig många strån när de fick mat ihop.
de går alltså på lösdrift.
men om nu tex islänningen får en bestämd högiva tex 5kg hö...så tänkte ju jag begräna ättitden, alltså han får ju 5kg hö i viket fall även om det skulle vara så att jag potionerar ut det på 3 gånger/dag eller om jag lägger det i någon typ av smart uppfinning allt på en gång men där han måste jobba för maten under hela dagen.
vad är det för fel? varför skulle tuggbehovet inte tillgodoses? han får ju lika mkt "tugga" fast under längre tid?
tex 1 kg morgon hö 15min
1kg middags hö 15min
3kg kvällshö ca 45min
totalt: 75min av 24 timmar....det är helt sjukt ju...när de ska beta/tugga ca 16 timmar/dygn....
han tuggar ju bara 1 timme och 15min...totalt...
shettisen tuggar...om han får 3kg totalt 7,5 timmar iaf..
ja då börjar man ju förstå hur snabbt islänningen äter...
det jag menar är att man kanske inte ska lägga i alla 5kg i någon typ av lösning på en gång för det kanske inte förlänger ättiten så mkt över dygnet men kanske kan man lägga i varje potion/fodring...
någon som fattar något av mitt svammel.???