Begränsad fri tillgång på hösilage?? Nånon som har testat?

Argona

Trådstartare
Jag läste en artikel om finmaskigt hönät (4 cm. rutor) som gjorde det svårare för hästarna att äta upp allt foder på en gång. Det var ganska dyrt att köpa ett stort sådant nät till hel silobal och därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta sätt att fodra. Det fanns även mindre hönät till typ lådor som man kunde fylla med hö. Verkar bra men som sagt, kanske lite dyrt, skulle vilja veta av någon annan än försäljaren hur det fungerar i verkligheten!!

Sv: Begränsad fri tillgång på hösilage?? Nånon som har testat?

Jag gjorde den billiga varianten och köpte ett containernät med 2*2 maskor och tråcklade ihop ett hönät på egen hand. Fungerar bra.

Om man ska ha till en hel silagebal skulle jag nog också försöka mig på någon budgetvariant, priset på dom är ju enormt.

(Tips, finns redan skrivet en del om näten i befintliga trådar.)

Själv har jag både 3*3cm rutor och 4*4cm rutor, de med 4*4 är större att ha ute och det har jag tänkt ändå ska vara rimligt lätt att få tag på hö ur om man inte vill riskera att andra hästar i hagen ska börja magra, använder 3*3cm inne i försök att "banta" hästen på ett hästvänligt sätt (vi har bara två fodringar per dag så att banta genom att helt sonika börja ge små portioner är inte ett alternativ).

Men dom lär sig ganska snabbt tekniken, så ska dom "banta" lär man behöva vara lite påhittig, för det blir hästarna om dom är tillräckligt motiverade! :angel:
Själv nöjer jag mig om det kommer ner i mer normala mängder än med vanlig fri tillgång, ingen svält om man säger så, även om det tar längre tid för viktnedgången. Är det akut, att man t ex har en häst med fång eller plutt-ponny som inte kan äta så mycket utan att bli tjock, ja då är det klurigare. Dels kan dom börja ha sönder näten, och dels är 4*4 ändå rätt lätta att äta ur när de väl vant sig.
Då kanske man får försöka fixa ännu mindre maskor i näten eller som jag läste att någon provat - dubbla nät för att försvåra ännu mer.

Men observera att det inte är något man gör för skojs skull, för det är mycket mer jobb med näten än utan! :p Fylla på, laga när de gått sönder, hänga upp osv. Jämfört med att bara lassa in käk från ikea-kassar eller ställa in en hel silagebal i hagen.

Jag tänkte till hela silobalar men som sagt det är väldigt dyrt, skulle behöva 2 st och då är vi uppe i några tusen, det tar tid innan man tjänar in det på mindre foderåtgång tillexempel.
Vi ställer ut balar och några blir för tjocka dessutom drar dom ut fodret och ligger på eller kissar i!!!
Jag ska leta efter den gamla tråden och se vad som står, tänkte inte på det innan jag skrev.
Det där med kontainer nät kanske kan vara en ide annars.

Vad ska jag söka på för att hitta andra trådar om detta, jag hittar inga!!

Och hur får man tag i kontainernät??

Dyrt med näten blir det ju oavsett, jag är redan uppe över tusenlappen på "vanliga" nät och lär behöva införskaffa minst ett till, och då får man ändå vara där och budget-laga med balsnören då och då! :p
Om man inte är kreativ och fixar någon hemma-variant som sagt. Har tyvärr inga idéer om det. Är väl därför de är så dyra, för att det är mycket krångligare att få tag i på annat vis. Har man massor med tid och tålamod kan man knyta själv? :rofl:

Men som sagt, tänk på att 4*4 är ändå rätt lätt att plocka höet ur när de väl har vant sig. Så någon hiskeligt mindre åtgång skulle jag inte räkna med, snarare mer "humant" om de öst i sig tidigare, och mindre spill. Sen tycker jag iofs det är bra oavsett, för att de brukar ta det mer piano med maten när de inser att det är lite ansträngning involverat, att de blir mer sysselsatta. Men man kan ju inte ha en bal hur länge som helst heller innan den blir ofräsch, så själv funderade jag på silagebals-nät för att slippa göra så himla mycket jobb, men insåg att det skulle vara för frestande att byta bal för sällan om man bara har 2-3 hästar som delar på en storbal. Ska till en riktig flock isåfall, annars får man ju ändå slänga mycket.
Om du har möjlighet skulle jag istället ha försökt få tag på 3*3cm-rutor.

Jag har en större flock på ca. 10 st, så det blir ändå balbyte innan dom blir dåliga!! Det är allt spill och för snabb ät-tid som jag vill åt. även 2 st som tenderar att bli för tjocka, de bara stå och mumsar hela dagarna!! Dom har blivit fina nu i sommar när dom har gått på "avbetade" hagar med mindre gräs men risken är stor att dom nu tjocknar på igen när det blir fri tillgång på silo:grin:

Och de som tenderar att bli tjocka och behöver "bantas" skulle jag mao rekommendera 3*3cm nät till om du kan få tag på det.

låter intressant funderar på någon typ av den lösningen...

men kan man inte tillverka sånt nät själv då eller?

Jag har en större flock på ca. 10 st, så det blir ändå balbyte innan dom blir dåliga!! Det är allt spill och för snabb ät-tid som jag vill åt. även 2 st som tenderar att bli för tjocka, de bara stå och mumsar hela dagarna!! Dom har blivit fina nu i sommar när dom har gått på "avbetade" hagar med mindre gräs men risken är stor att dom nu tjocknar på igen när det blir fri tillgång på silo:grin:
Jag är själv lite skeptisk till att begränsa genom att göra det svårare att komma åt grovfodret. Ättiden blir förvisso längre, men tuggbehovet är ju en faktor man måste räkna med också. Kanske är bättre att portionera ensilage på morgonen och sedan ha en lunchgrind till ensilagebalen. På det sättet skulle de kunna få tuggbehovet tillgodosett en stor del av dagen, men inte ha tillgång att stå och mumsa ur den stora balen precis hela dagen. Borde minska mängden ensilage de tuggar i sig med några kilo i alla fall.

Som sagt, containernät ;) Jag har tråcklat ihop två hönät själv på så sätt.

Hur tänker du nu?
Menar du om man försöker begränsa så mycket att man inte får i sig tillräckligt mycket TS?
Eller tänker du att tuggtiden skulle bli för lång med hönät?

Jag får verkligen inte ihop vad du försöker säga. Hur menar du att tuggtid och ät-tid skiljer sig? Att du har längre ät-tid för samma mängd hö betyder ju inte att det blir kortare tuggtid för samma mängd hö, tvärtom bör det bli, iaf jämfört med om hästen kastar i sig maten och knappt hinner tugga.

Hur tänker du nu?
Menar du om man försöker begränsa så mycket att man inte får i sig tillräckligt mycket TS?
Eller tänker du att tuggtiden skulle bli för lång med hönät?

Jag får verkligen inte ihop vad du försöker säga. Hur menar du att tuggtid och ät-tid skiljer sig? Att du har längre ät-tid för samma mängd hö betyder ju inte att det blir kortare tuggtid för samma mängd hö, tvärtom bör det bli, iaf jämfört med om hästen kastar i sig maten och knappt hinner tugga.

Nej, jag tänkte nog mest på de som bantar sina hästar genom att ge dem för lite grovfoder (för lite TS) men förlänger ättiden genom olika typer av begränsningar och sedan tror att det är helt okej eftersom ättiden blir lång. Alltså att man inte lägger ihop ättid och tuggbehov utan tror att bara det ena räcker sas. Det var egentligen off topic då det inte blir något problem i det här fallet, men något som man kanske ska fundera på när man ordnar med begränsande åtgärder.

Nej, jag tänkte nog mest på de som bantar sina hästar genom att ge dem för lite grovfoder (för lite TS) men förlänger ättiden genom olika typer av begränsningar och sedan tror att det är helt okej eftersom ättiden blir lång. Alltså att man inte lägger ihop ättid och tuggbehov utan tror att bara det ena räcker sas. Det var egentligen off topic då det inte blir något problem i det här fallet, men något som man kanske ska fundera på när man ordnar med begränsande åtgärder.

Jag förstår inte riktigt heller hur du menar.
jag har en lättfödd häst jag "bantar" eller håller under kontroll kanske man ska säga för han är inte fet just nu men vill hålla hans vikt så måste ge han lagom mängd mat och han äter ju ganska snabbt med för han är så hög i rang så han verkar tro att äter han upp det snabbt så kan han sno för den andra hästen.
men jag har löst det så att han kan inte sno shettisens mat för han går under en låg tråd in i en fålla där han kan stå och äta i ifred.

jag mätte ättiden för de båda...islänningen äter 1kg hö på 15min ungefär och shettisen äter 1kg hö på 2,5 timme:crazy: så då förstår man ju att shettisen inte fått i sig många strån när de fick mat ihop.

de går alltså på lösdrift.

men om nu tex islänningen får en bestämd högiva tex 5kg hö...så tänkte ju jag begräna ättitden, alltså han får ju 5kg hö i viket fall även om det skulle vara så att jag potionerar ut det på 3 gånger/dag eller om jag lägger det i någon typ av smart uppfinning allt på en gång men där han måste jobba för maten under hela dagen.

vad är det för fel? varför skulle tuggbehovet inte tillgodoses? han får ju lika mkt "tugga" fast under längre tid?

tex 1 kg morgon hö 15min
1kg middags hö 15min
3kg kvällshö ca 45min

totalt: 75min av 24 timmar....det är helt sjukt ju...när de ska beta/tugga ca 16 timmar/dygn....

han tuggar ju bara 1 timme och 15min...totalt...

shettisen tuggar...om han får 3kg totalt 7,5 timmar iaf..

ja då börjar man ju förstå hur snabbt islänningen äter...

det jag menar är att man kanske inte ska lägga i alla 5kg i någon typ av lösning på en gång för det kanske inte förlänger ättiten så mkt över dygnet men kanske kan man lägga i varje potion/fodring...

någon som fattar något av mitt svammel.???

Jag menar att man kan luras till att ge hästen för lite grovfoder (mindre än 1,2 kg ts/100 kilo kroppsvikt) i tron att hästen bara har krav på lång ättid. Om jag uttrycker mig så då...

Men det är svårt. De blir ju duktiga på att pillra loss ur näten! :p
Och det är ju begränsad FRI tillgång vi pratar om, alltså inte att man bara packar i 2kg men hästen hade hunnit smälla i sig 3-4kg utifrån hur mycket man försvårat.

Räknade ut att i ensilage skulle min behöva 9-10kg utifrån TS-halten och kroppsvikt. Med 3*3-näten har jag lyckats få ner det till ca 5kg/natt (ibland kan det bli uppemot 6kg om den varit extra hungrig/motiverad).
Vilket betyder att den skulle få i sig ca 10kg/dygn om man ger med 3*3-nät dygnet runt, för att försvåra ytterligare hade man behövt ta till mer drastiska åtgärder! :p (Jag vill ju eg. ha det ännu lite lägre, men det får inte bli på bekostnad av TS eller att hagpolarna får för lite).

Men det är svårt. De blir ju duktiga på att pillra loss ur näten! :p
Och det är ju begränsad FRI tillgång vi pratar om, alltså inte att man bara packar i 2kg men hästen hade hunnit smälla i sig 3-4kg utifrån hur mycket man försvårat.

Räknade ut att i ensilage skulle min behöva 9-10kg utifrån TS-halten och kroppsvikt. Med 3*3-näten har jag lyckats få ner det till ca 5kg/natt (ibland kan det bli uppemot 6kg om den varit extra hungrig/motiverad).
Vilket betyder att den skulle få i sig ca 10kg/dygn om man ger med 3*3-nät dygnet runt, för att försvåra ytterligare hade man behövt ta till mer drastiska åtgärder! :p (Jag vill ju eg. ha det ännu lite lägre, men det får inte bli på bekostnad av TS eller att hagpolarna får för lite).
Nej, jag dömmer inte metoden i sig egentligen, även om det kanske verkar så, men jag är orolig att folk som inte har begränsad FRI tillgång lurar sig själva till att ge mindre än minimigiva i tron att det bara är ättiden det handlar om. Så, visst, du har helt rätt, det jag syftar på är OT i det här sammanhanget, men det kan ju vara bra att väcka tanken hos de som har tänkt sig begränsad tillgång med hjälp av det här systemet. Det torde vara vanligare än begränsad FRI tillgång, men så är det kanske inte.

Tror inte risken är så stor? Det finns iofs många med begränsad tillgång som febrilt försöker försvåra för att sänka ättakten och öka tuggtiden. Jag t ex har ju lagt ner mååånga timmars slit i just den frågan. Få ihop det eviga problemet med MJ - TS - tuggtid.

Men min äter likt Gullans reptilsnabbt. Så de X kg jag kan ge per dygn, som täcker minimiTS men inte mer, om jag portionerar ut de löst, äter han 10 minuter per 4 h. Om jag kan fixa så att det tar 30 minuter äta portionen, har jag ju vunnit +20 min tuggtid. Övrigt är oförändrat.

Han klarar tyvärr inte fri tillgång ens med begränsning, han får i sig på tok för mycket oavsett hur man gör. Han fick i sig 10 kg silage på en fm genom betesbegränsare t ex. Dvs det är omöjligt sänka äthastigheten så att han inte äter men än han bör/dygn.

Däremot så den tilldelade, begränsade giva han får per dygn, ger tråkigt dålig tuggtid. Så jag har på diverse vis försökt öka tiden det tar att äta upp varje portion. (Dock, helt ovetenskapligt anser/tror jag att om man har begränsad tillgång OCH även begränsar ättakten då, så NÅGOT mål per dag måste de få äta ordentliga tuggor osv. Inget bevis för det alls, men jag inbillar mig det och tycker att hästarna verkar hålla med ;))

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 090
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 526
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 826
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka