Begränsad fri tillgång på hösilage?? Nånon som har testat?

Sv: Begränsad fri tillgång på hösilage?? Nånon som har testat?

Ja jag tror med att de nog behöver äta "normalt" något av målen kanske....

hm men den största frågan är ju, vilken typ av "uppfinning" kan funka att begränsa med...känns som ingen riktigt klurat ut något riktigt bra hittils...
jag känner inte riktigt att jag gillar nät då de kan fastna i det + får äta för högt, jag vill gärna att de ska äta i markhöjd.

någon typ av galler lösning annars kanske?

vad händer om man tex tar pallkragar och så skär man ut ett tungt typ armeringsjärns nät eller vad de heter såna ihopsvetsade, i rätt str.
så lägger man i höet och så lägger man på gallret(tungt) ovanpå så trycker det ner ju mer hästen äter man kan kanske göra väldigt små hål i gallret med?

vad tror ni?

Det finns ju ett otal sådana trådar, och ett otal sådana lösningar. Så om du söker hittar du nog =)

Dock, det blir inte riktigt rätt ätställning då heller om man ska vara pipig, de drar ut strån, vilket ger en udda rörelse. Man fårju dock väga för mot nackdelar, och fet häst eller ej optimal ätställning känns dte lätt.

Personligen hittar jag som sagt inget som begränsar tillräckligt, ponnyn är för smart. Jag har provat gallervarianten med, eller en elak variant av gallervarianten, jag hade inget galler utan en skiva med ett fåtal små hål i (dvs får i sig mindre än med nät) - och han lärde sig tricket på 3 dagar. Från att första dagen inte fått i sig mer än ett halvt kilo på en natt (och var mkt olycklig och frustrerad) till att sen få i sig 4 kg på baa marginellt längre tid än om han ätit det fritt.

Medan andra hästar funkar begränsningen alldeles lagom på. Är bara att söka och sen prova sig fram. Finns spaltkilometer skrivet om det hela, både på buke, på svenska på webben och på engelska på webbben (sök t ex på slow feeder horse och/eller paddock paradise horse). Med bilder, ritningar, olika varianter, utvärderingar etc. Så sök så finns allt du efterfrågar i parti och minut.

Det finns ju ett otal sådana trådar, och ett otal sådana lösningar. Så om du söker hittar du nog =)

Dock, det blir inte riktigt rätt ätställning då heller om man ska vara pipig, de drar ut strån, vilket ger en udda rörelse. Man fårju dock väga för mot nackdelar, och fet häst eller ej optimal ätställning känns dte lätt.

Personligen hittar jag som sagt inget som begränsar tillräckligt, ponnyn är för smart. Jag har provat gallervarianten med, eller en elak variant av gallervarianten, jag hade inget galler utan en skiva med ett fåtal små hål i (dvs får i sig mindre än med nät) - och han lärde sig tricket på 3 dagar. Från att första dagen inte fått i sig mer än ett halvt kilo på en natt (och var mkt olycklig och frustrerad) till att sen få i sig 4 kg på baa marginellt längre tid än om han ätit det fritt.

Medan andra hästar funkar begränsningen alldeles lagom på. Är bara att söka och sen prova sig fram. Finns spaltkilometer skrivet om det hela, både på buke, på svenska på webben och på engelska på webbben (sök t ex på slow feeder horse och/eller paddock paradise horse). Med bilder, ritningar, olika varianter, utvärderingar etc. Så sök så finns allt du efterfrågar i parti och minut.

nej och ska man vara ännu mer petig så är ju inte hö utlagt på marken "rätt ätställning" heller ju för meningen är ju att de ska beta/tugga av gräset/fodret inte bara ta något löst liggande i munnen och tugga det direkt utan att behöva bita av det.

men så är det ju tyvärr...
men sålänge de slipper stå och ta tag och slita/rycka uppåt/från sidan osv med huvudet så ska det väl inte vara någon fara...jag menar hönät är väl inte jättebra ur den synpunkten eller? blir ju ett himla ryckande och slitande
ur fel höjd dessutom...

jaha men tack för tipsen var bra...men du har hittils inte hittat något bra alltså för du har en för smart häst?
tror tyvärr min med är för smart...men testa skadar ju inte.

är din hög i rang med?

nej och ska man vara ännu mer petig så är ju inte hö utlagt på marken "rätt ätställning" heller ju för meningen är ju att de ska beta/tugga av gräset/fodret inte bara ta något löst liggande i munnen och tugga det direkt utan att behöva bita av det.

---

är din hög i rang med?

DU tänker fel ang ätställningen. Hästar är gjorda för att tugga med 'näsan i backen' och att ha huvudet neråt långa stunder. Har dels med hur deras käkar/tänder etc är, men också för att slem etc ska transporteras ur luftvägarna.

Dock så t ex de flesta drar ut hö ur hönät och äter sen under nätet av spillet. Men själva rörelsen som blir när de drar påverkar ju både muskler och skelett. I olika mån beroende på häst och så vidare.

Så, avbitningen är en del, men ätställning en annan om man ska vara petig. Och stora problemet just med begränsarna är att dte blir upprepade rörelser under lång tid. Hästar ÄR ju gjorda för att 'plocka upp' saker från mark med, att äta löv från träd med etc. Men inte för att t ex äta BARA från träden, dvs alla timmarnas ätande är från träd.

Hög i rang nu, inte förr, ingen skillnad på ättakt, aptit etc. Han fick i sig mest när han var låg i rang med, han äter såpass fort. 1 kg hö är borta på 10 minuter.

DU tänker fel ang ätställningen. Hästar är gjorda för att tugga med 'näsan i backen' och att ha huvudet neråt långa stunder. Har dels med hur deras käkar/tänder etc är, men också för att slem etc ska transporteras ur luftvägarna.

men herregud nu missuppfattade du mig rejält...såklart att nedåt från marken är det mest naturliga för hästen det var ju inte det jag menade...utan jag skrev att det mest naturliga är att beta av gräset och inte äta något löst liggande det handlade inte om huvudställningen i den meningen.

Dock så t ex de flesta drar ut hö ur hönät och äter sen under nätet av spillet. Men själva rörelsen som blir när de drar påverkar ju både muskler och skelett. I olika mån beroende på häst och så vidare.

ja exakt det jag menade.

Så, avbitningen är en del, men ätställning en annan om man ska vara petig. Och stora problemet just med begränsarna är att dte blir upprepade rörelser under lång tid. Hästar ÄR ju gjorda för att 'plocka upp' saker från mark med, att äta löv från träd med etc. Men inte för att t ex äta BARA från träden, dvs alla timmarnas ätande är från träd.

ja du jag tror vi pratar i cirklar här för vi säger exakt samma sak båda två.

påtal om träd...du kanske kan förklara varför hästarna inte äter från träden/sly när man har dem i hage med extremt nedbetat gräs, det har jag funderarat på nu i sommar, de skulle ju kunna äta från asp slyet när det knappt finns någe gräs o de blir hungriga???eller bark osv.
märker knappt de äter någe alls från träden/sly på sommaren fast de knappt har någe gräs men på vintern äter de ju bark o döda löv o så.

Hög i rang nu, inte förr, ingen skillnad på ättakt, aptit etc. Han fick i sig mest när han var låg i rang med, han äter såpass fort. 1 kg hö är borta på 10 minuter.

undra varför vissa äter snabbare än andra, man borde ju tycka att de som är låga i rang äter snabbare....för att hinna få i sig.
men sen e de ju så att den som är hög i rang äter först sen äter de som är låga i rang av vad som finns kvar i princip....

ja exakt då äter våra lika snabbt då din är väl större med min e bara 129cm o äter 1kg på 10-15min helt sjukt...

Det fanns även mindre hönät till typ lådor som man kunde fylla med hö. Verkar bra men som sagt, kanske lite dyrt, skulle vilja veta av någon annan än försäljaren hur det fungerar i verkligheten!!

Fungerar säkert bra om man inte har en pillig häst i hagen som välter lådor och drar i nätet med både tänder och hovar :devil:

påtal om träd...du kanske kan förklara varför hästarna inte äter från träden/sly när man har dem i hage med extremt nedbetat gräs, det har jag funderarat på nu i sommar, de skulle ju kunna äta från asp slyet när det knappt finns någe gräs o de blir hungriga???eller bark osv.
märker knappt de äter någe alls från träden/sly på sommaren fast de knappt har någe gräs men på vintern äter de ju bark o döda löv o så.

Min gissning: De är inte så hngriga och behöver inte mer TS/vedämne/etc som vi tror. Mina lämnar nämligen inte sly ifred under de förutsättningarna. Däremot är löven inte goda såhär års och äts inte, men väl kvistarna och barken.

Sen tror jag personligen det finns ngn form av inprogrammerad 'gnaga bark'-behov vintertid, frikopplat från allt annat. Mina äter bark vintertid även på fri tillgång. Samma period varje år, nästan så man kan ställa klockan efter det

undra varför vissa äter snabbare än andra, man borde ju tycka att de som är låga i rang äter snabbare....för att hinna få i sig.
men sen e de ju så att den som är hög i rang äter först sen äter de som är låga i rang av vad som finns kvar i princip....

Nu vet jag inte om du bara syftade på i det vilda, men jag har många ggr haft olikarangade hästar äta tillsammans.

Jag tror ättakt i grunden är förprogrammerat, sen kan de försöka 'skynda sig' om de känner att maten är 'hotad' och/eller begränsad. (Oavsett om hotet är reellt eller ej då). Men jag tror att största delen av ättakten är förprogrammerad. Och att man helt enkelt tänker på den mest på de lättfödda, eftersom de ofta (inte alltid, shettisen äter långsamt) är just snabbätare. (Och det säkerligen är en del av anledningen att de är/blir just lättfödda, de får i sig så mkt mer bete/av maten på fri tillgång etc)

Jag tror att det är genetiskt att de tuggar i sig sly på vintern. Normalt sett är ju gräset inte tillräckligt näringsrikt på vintern utan vildhästen behövde få i sig de vitaminer och mineraler som finns i barken och tuggade därför i sig det. På sommaren är ju gräset tillräckligt näringsrikt så då behöver de inte tugga sly.
Hästen vet ju inte att den får mineraler i pellets/granulatform om det saknas tillräckligt i hö´t.

Av de lösningar jag sett tycker jag tyvärr ätställningen verkar bli ännu mer fel med gallerlösning där dom förutom ev. höjd måste vrida huvudet onaturligt i sidled när de kämpar loss höet. Det blir delvis samma med hönäten men näten som hänger löst kan de ju flytta på genom att buffa på dom, så det måste inte bli lika snett lika ofta.
Finns inget annat alternativ som fungerar (tänker som i Alexandra_w´s fall ex. där hon redan testat massor och har stark anledning till att begränsa) så sure, men så är det ju med det mesta. Väga fördelar mot nackdelar.

Jag tror att det är genetiskt att de tuggar i sig sly på vintern. Normalt sett är ju gräset inte tillräckligt näringsrikt på vintern utan vildhästen behövde få i sig de vitaminer och mineraler som finns i barken och tuggade därför i sig det. På sommaren är ju gräset tillräckligt näringsrikt så då behöver de inte tugga sly.
Hästen vet ju inte att den får mineraler i pellets/granulatform om det saknas tillräckligt i hö´t.

Intressant teori! Kan säkert stämma. Jag tror ju som sagt precis som du att det sitter genetiskt, men aldrig kommit på någon lika bra ide som den du framförde =)

Av de lösningar jag sett tycker jag tyvärr ätställningen verkar bli ännu mer fel med gallerlösning där dom förutom ev. höjd måste vrida huvudet onaturligt i sidled när de kämpar loss höet. Det blir delvis samma med hönäten men näten som hänger löst kan de ju flytta på genom att buffa på dom, så det måste inte bli lika snett lika ofta.
Finns inget annat alternativ som fungerar (tänker som i Alexandra_w´s fall ex. där hon redan testat massor och har stark anledning till att begränsa) så sure, men så är det ju med det mesta. Väga fördelar mot nackdelar.

Jag vet vilken "gallerlösning" du tänker på gillar den absolut inte.
men det jag funderade på, var om man tex tar pallkragar och så LÄGGER gallret ovanpå höet så då är det ju hästen i en naturlig ställning, dvs med huvudet lågt och inte snett...förstår du?

Hmm, men du menar alltså att man skulle ha ett väldigt tunnt lager med hö? För att hästen ska lyckas få ur något.
Har svårt att måla upp en bild av det i huvudet, av något som alltså inte är så stort+lågt att hästen knatar omkring på gallret men tillräckligt lågt + brett för att få plats med hö som ska räcka ett tag?

Finns ju lådor annars som man lägger fyrkantsnät i och det borde ju isf vara bättre? För att nätet anpassar sig i höjd tänker jag. Eller har jag helt missförstått vad du menar?

Det gullan menar är 'låda med nät i' =)

Ja eller alltså en låda med ett galler i hihi.
för ett nät känns som att de kan fastna i om de får ner en hov i lådan/rycker upp nätet med tänderna osv.
Det måste vara något som är tungt som "följer" med höet ner ju mer de äter lixom men endå håller fast höet så de inte själva kan lyfta på gallret.

gallret ska inte vara vasst i kanterna så de kan skada sig och det skall passa lådan exakt så det inte för lätt kan gå att få bort för hästen.

lådan är alltså vilken typ av låda man vill men jag tänka mig två pallkragar kanske.

hur låter det?

Som jag skrev, det finns redan, sök på nätet hittar du både ritningar och erfarenheter. I övrigt har jag ju redan sagt vad jag anser är för/nackdelar med det =)

Ok, nu fattar jag lite bättre! :p Jag har fortfarande inte bilden klar för mig hur ett hårdare nät (än repnät) skulle följa med utifrån att höet börjar ta slut, utan att få samma nackdelar som med vanligt nät, men det kanske finns någon fiffig lösning som inte min hjärna listat ut..

Det är ju fördelar och nackdelar med allt. Fördelen med det skulle ju bli ätställningen, samtidigt tror jag det är betydligt lättare att äta ur en låda jämfört med ett nät som hänger fritt i luften. Att nätet åker åt sidan när hästen ska ta tag i höet är en stor del av svårighetsgraden! :p Har jag särskilt märkt nu när jag ett tag la näten med botten på backen och fäste repet en bit upp så det så att säga står upp men har botten i backen och lutas mot väggen/ett träd. Jämfört med när jag hängt upp det en bit i en trädgren så det till största del dinglar fritt i luften. I det senare fallet har det tagit betydligt längre tid att äta, om de inte blivit så sura på nätet att de lyckats riva ner det eller bitit hål i det (vilket tyvärr händer nästan jämt ute där de är tre rackare som bråkar med näten! ;) Måste luska ut något mer stabilt upphängningsvis för grenarna bryts ganska lätt om kusarna grabbar tag i nätet och drar).

Sen misstänker jag att det lätt blir skitigt i lådan om man har det ute i geggperioderna?
Men som sagt, allt har ju för- och nackdelar som man får väga emot sin motivation till att begränsa och vad man redan provat! :p

Som jag skrev, det finns redan, sök på nätet hittar du både ritningar och erfarenheter. I övrigt har jag ju redan sagt vad jag anser är för/nackdelar med det =)

Oj okej men du får gärna dra det igen för jag tror inte jag läst för och nackdelear med just denna varianten...

jag menar alltså inte en sån galler makapär som man har utanpå såna vattentankar om du vet vad jag menar, folk brukar ju ta sånna och så fyllde de med hö och något konstigt nät på insidan lr hur de gör sen står hästarna helt snea i skallen och försöker slita ut höet i sidled/på sidorna.

vad är nackdelarna med min makapär? har faktiskt inte sett sådana på nätet.

Ok, nu fattar jag lite bättre! :p Jag har fortfarande inte bilden klar för mig hur ett hårdare nät (än repnät) skulle följa med utifrån att höet börjar ta slut, utan att få samma nackdelar som med vanligt nät, men det kanske finns någon fiffig lösning som inte min hjärna listat ut..

Det är ju fördelar och nackdelar med allt. Fördelen med det skulle ju bli ätställningen, samtidigt tror jag det är betydligt lättare att äta ur en låda jämfört med ett nät som hänger fritt i luften. Att nätet åker åt sidan när hästen ska ta tag i höet är en stor del av svårighetsgraden! :p Har jag särskilt märkt nu när jag ett tag la näten med botten på backen och fäste repet en bit upp så det så att säga står upp men har botten i backen och lutas mot väggen/ett träd. Jämfört med när jag hängt upp det en bit i en trädgren så det till största del dinglar fritt i luften. I det senare fallet har det tagit betydligt längre tid att äta, om de inte blivit så sura på nätet att de lyckats riva ner det eller bitit hål i det (vilket tyvärr händer nästan jämt ute där de är tre rackare som bråkar med näten! ;) Måste luska ut något mer stabilt upphängningsvis för grenarna bryts ganska lätt om kusarna grabbar tag i nätet och drar).

Sen misstänker jag att det lätt blir skitigt i lådan om man har det ute i geggperioderna?
Men som sagt, allt har ju för- och nackdelar som man får väga emot sin motivation till att begränsa och vad man redan provat! :p

hm oj vad svårt att förklara alltså...
men jag menar att man lägger ett löst galler lixom ovanpå höet i en låda...förstår du? gallret ska vara så tungt att det inte följer med uppåt när de sliter i höet man kan kanske sätta någon slags list längst upp rund lådans kanter så att gallret inte kan slitas upp ur lådan om de sliter te lixom.
sen ska det vara så tungt så det tynger ner höet mer och mer ju mindre hö det blir i lådan...
men det ska ju vara lätt att fylla på i lådan med hö med så antingen får man kunna ta bort en av listerna eller öppna någon lucka på sidan eller något för att få in höet.

ja det låter ju som att om nätet hänger löst så blir det svårare ja...
men jag är så rädd med nät att de ska fastna med hovarna lr något fast det kanske är svårt om det hänger en bit upp och mina har inte skor nu heller när de vilar så det är kanske ingen fara, gillar dock inte ätställningen så lätt för foderstrupsförstoppning.

men förstår att det kanske är lättare för dem att äta ur en låda ja men 'är det inte svårare att slita ut höet ur ett hårt galler än ett elastiskt nät där hålen lixom töjer sig?

jag tror nästan det tyvärr kan bli så att de inte får ut något ur min variant...hm...
och de får ju inte skada tänderna heller lr så ju...

det där med gegga, jag kommer att ha lådan i lösdriften under tak alltså:idea: så det är ingen risk för gegga eller smuts eller så.
de som inte har lösdrift kan bygga ett tak över för så har jag gjort till shettisen, har en pallkrage och så byggt ett tak över...

30539050.jpg

här ser man hans lösning, har man större hästar får man ju bygga högre tak och högre kanter med på det kanske.

MIN erf är att det inte är svårare med hårt galler än mjukt nät.

Här är btw min variant som första dagen fick han inte i sig ngt, andra dagen funkade den perfekt, och tredje hade han lärt sig tricket och åt upp sina 4 kg alldeles för fort...

foderautomatprototyp23.jpg

foderautomatprototyp26.jpg

foderautomatprototyp27.jpg

foderautomatprototyp210.jpg

Ni förstår varför galler inte skulle kunna funka här va? ;) Dels är det tunnare, det är 'mer hål' och tja.. nä... =/

Hej igen, nu har jag sökt på slow horse-feeder, en massa olika lösningar att begrunda!!! De flesta lösningar verkade dock vara för ett fåtal hästar. Min grupp är på ca. 10-12 st (ponnyer) som går tillsammans och behöver begränsad fri tillgång:D I ena hagen går det dock bara 3 st, där kanske det är lättare att hitta en lösning men å andra sidan så är den lilla gruppen inte så glupska så att dom sätter i sig för stora mängder(travare i tävlingskondis)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 523
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 782
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka