Begagnad bänkdismaskin - varför/varför inte?

bettysmatte

Trådstartare
Jag är så TRÖTT på att lägga pengar på nya saker som går sönder i förtid :mad:! Min Electrolux bänkdiskmaskin fungerade bra i ca 4 år, sedan valde den att inte vilja diska särskilt varmt mer. Om man lägger nästan 4000 kr på en diskmaskin, ska den inte hålla längre då? Nu funderar jag på att köpa en begagnad i stället. Tittade på Blocket, och man kan hitta vad som ser ut som helt okej maskiner för mellan 800-1500 kr. Hur hade ni gjort? Den billigaste nya maskin jag har hittat kostar 2700 kr och det är en Bosch. Electrolux finns det många modeller av, men de vägrar jag att befatta mig med igen :mad:!

Sv: Begagnad bänkdismaskin - varför/varför inte?

Jo, den borde hålla längre. Jag hade nog provat att byta värmeelementet, troligt att det är trasigt om den i övrigt fungerar som den ska.

Köpa begagnat kan vara lite lotteri men med en portion tur kan nog en maskin för en tusenlapp hålla i några år.

Är det värmeelementet som krånglar även om den värmer upp vattnet till viss del? Jag menar, vattnet är ju inte iskallt men definitivt inte så varmt som det borde vara heller... Antar att det dock kostar en del att lämna in maskinen på lagning? Byta värmeelement låter inte som något jag klarar av själv...

Jag har provat tre och
9149.jpg
ESF2440 från Elektrolux är outstanding. Men det ska alltså vara den här stora modellen som har lika bra diskeffekt som de fullstora och kostar 4500-5500 ny.

Har haft en Bosch och en Husqvarna som krånglat förut.

Heter inte maskinen Melissa :crazy: så är nog märket sekundärt.

Jag tänkte köpa en ny fullstor diskmaskin nu när vi flyttat men råkade bli med en gammal skänkt Cylinda.

Elektrolux har reservdelsshop: http://www.electrolux.se/node302.aspx

Senast ändrad:

Om det värmer delvis låter det mer som termostat. Sån kostar nog inte så mycket, sök upp någon som kan meka lite för några sedlar och kanske byta termostaten om det är det som är felet. Blir billigare än en begagnad maskin och du har kanske en som håller länge sen.

Det är en ESF2435 jag har och, ja, den skulle vara jättebra. Men min har INTE varit det :mad:! Den har krånglat med en del andra saker också, och jag har redan handlat från reservdelsshoppen (ny spolarm för den gamla gick sönder undertill).

Tyvärr kan jag inte ha en fullstor maskin i mitt kök, annars tror jag egentligen att de håller bättre kvalité (men det kanske bara är en fördom?).

Mixoman: Ska kolla upp det där med termostat. Jag tror, tyvärr, inte att jag känner någon som kan meka med diskmaskiner, men det finns ett ställe där de reparerar och som jag tror håller hyfsade priser. Ska ringa och kolla lite med dem.

Jag har en Husqvarna Melody som har 7-8 år på nacken, funkar perfekt!

Först hade min morfar den i sin lägenhet, när han gick bort fick jag den och den har stått ute i vår lada i 3 år tills jag fick plats för den hemma, fungerar utmärkt trots att den har stått ute några år. Så hittar du en sån beg så rekommenderar jag den iaf.

Såg just en annons på en Husqvarna Rhapsody. Undrar om de är lika bra?

Jag har en Siemens som jag köpte begagnad för 3 år sedan. Den har inte krånglat öht förutom en gång när jag haft folk hemma och körde typ 4 maskiner på raken, då fick den vila ett dygn eller så, sedan har den fungerat ok.

Jag betalade 900 för min.

Jag o sambon köpte en Electro & Helios begagnat på blocket för 1000:-, bästa köpet jag har gjort! Vi har haft den i drygt 2 år o gamla ägaren sa att han hade använt den i ca 1 år men sen hade haft den stående i nån källare en tid. Vi använder den ca 1 gg/dag och den går som en klocka!!! Bara ett enda vred så inga extra finesser, inställningar o knappar, vilket jag tror ofta gör att elektronikprylar går sönder.

Den är vår bästa vän, o jag vet inte vad jag skulle göra om den gick sönder :eek: Har glömt hur man handdiskar... :p

Ser du värmeslingan i din diskmaskin? Ser den ut att vara ren eller är den full med kalk? Om det ligger en hinna med kalk på värmeslingan så värmer den inte vattnet tillräckligt eftersom värmen inte "kommer" fram till vattnet.

Prova avkalka din maskin om den ser ut att ha mycket kalk i sig så kanske den kan fungera igen...

Ser du värmeslingan i din diskmaskin? Ser den ut att vara ren eller är den full med kalk? Om det ligger en hinna med kalk på värmeslingan så värmer den inte vattnet tillräckligt eftersom värmen inte "kommer" fram till vattnet.

Prova avkalka din maskin om den ser ut att ha mycket kalk i sig så kanske den kan fungera igen...

Nej, var hittar man värmeslingan :confused:??? Det är MYCKET möjligt att det är kalk i maskinen. Vi har väldigt kalkhaltigt vatten, men jag använder ju i och för sig salt så det borde vara okej, tycker man? Eller? Vad avkalkar man med?

Tillägg: har precis fyllt diskmedelsfacket med citronsyra. Får se om det blir någon effekt!!

Senast ändrad:

Misstänker att det inte hjälpte, tyvärr... Kan ju säga att jag ALLTID kör disk på 65 grader nu, och då blir vattnet i alla fall lite fisvarmt. Försöker jag köra på 55 grader, som jag hade som standardprogram innan, då blir det ingen värme alls i princip.

Nej, jag är så trött på denna diskmaskin att jag kan SPY :mad:! När skattepengarna kommer ska jag börja jaga "ny" maskin på allvar.

Uppdatering :D! Har idag varit och köpt en ett år gammal Bosch diskmaskin. Gav 1000 kr för den (nypris 2700 kr). Ska bli intressant att se hur det går. Den verkar hur fin som helst!

So far so good :)! Första diskomgången blev lite vitaktig, men förstod sedan att jag nog hade för mycket spolglans (något jag i vanliga fall inte använder, men det fanns rester i maskinen). Jag sänkte doseringen till den lägsta. Sedan dess har den diskat suveränt :)! Det känns verkligen som att jag fick en ny maskin, men till en bråkdel av priset. För 1000 kr fick jag dessutom med en "bricka" (vad heter de "på riktigt", tros?) som maskinen ska stå på (enligt kvitto kostar den nästan 180 kr) samt en nästan full förpackning med diskmedel samt salt. Fynd :bow:!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka