Beg. Hästtransport

K

Kajo

Det är nåt som står mycket högt upp på önskelistan eftersom vi inte har några träningsmöjligheter på vintern om vår utebana bilr isig och hård. Men någon ny transport är det inte tal om, utan det får isåfall bli en med några år på nacken.
Eftersom mn erfarenhet av transporter är mycket begränsad så vet jag inte mycket om dem och vill ju inte köpa nåt som ramlar i bitar när man ställer in hästen :crazy:
Vad ska man akta sig för, vilka är de vanliga felen på en begagnad transport? Vad är extra viktigt att titta efter? Vad ska man tänka på?

// K

Kolla golvet, att det är helt och inte ruttet...

Kolla att hjulaxeln inte har rostat ihop, utan attd en rör sig om någon rör sig i släpet...

Kolla väggarna, att de inte heller är ruttna... Attd e ser tråkiga ut på utsidan är lätt åtgärdat, de går att måla med vanlig husfärg...

Kolla bromsar och liknande... Det bästa är om släpet är besiktigat ganska nyss för då har de kollat bromsar och draganordningar...

Kolla att det inte är jordfel i elen... Samma där att om den är nybesiktigad har det blivit kollat...

Kommer inte på mer just nu... Hitta gärna någon lite bilkunnig som kan följa med och kolla...

/Linda

Jag har en gammal Boj transport som jag är jätte nöjd med. Den var ful och sliten på utsidan men helt ok inuti.
Nu börjar golvet att rötna i skarvarna mellan golv/vägg men änså länge så håller den.

Min är en -88 oxch inget var gjort innan jag köpte den.
Men nu är den nymålad utvändigt och invändigt är på börjat...

Varför skulle inte gamla trane fungera??? Jag köpte mitt släp i februari i år... Ett trane årsmodell 76. Den har orginalväggar men bytt golv och fungerar utmärkt. Alla väggar hel och torra.

/Linda

Och du använder det iaf, ÄVEN om det börjar ruttna i kanterna? :confused:
Otroligt korkat :mad:

... men änså länge så håller den.
När är det dags att byta då? När du är ute och kör och hästen går igenom golvet?

Herregud :mad:

jag har ockå trane, tycker det e bra! valde tom att byta ut min boj mot den.

Oj det var nytt att höra!

Jag har ett trane, äkta boggie från -76, har stått ute i alla väder, varit med om många hästar och ändå både hållit bättre än många andra släp man sett. Den går tyst och superstadigt bakom bilen i alla lägen. Den är jag verkligen väldigt nöjd med kvalitetsmässigt. Golvet är i kanonskick.

Grundar du dina uttalanden på ETT släp???

Bara för att det börjat i kanterna betyder inte det att det är helrötet.

Golvet är tjockt och sitter inte bara i fast i kanterna.

Röta kommer ju snabbt och jag kan faktiskt inte byta golv varje år.

Min är en -88 oxch inget var gjort innan jag köpte den.

Röta kommer ju snabbt och jag kan faktiskt inte byta golv varje år.

Du menar alltså att golvet är original? Då har du alltså golv som är drygt 16 år gammalt? Byt golv nu då, så håller det säkert i 16 år till, samtidigt som du heller inte behöver äventyra hästens säkerhet. :)
Att byta golv VARJE år som du skriver behöver man knappast göra. Jag utgår från att du var ironisk... :smirk:

Och röta kan man faktiskt hålla sig ifrån ganska lång tid (som ditt släp verkar ha gjort) bara man vill.

Golvet kommer att bytas nästa år, då blir det ett aluminiumgolv med gjuten matta i stället.

Jag har haft transporten sedan feb-03 och tillsynes hade inga större renov gjorts då.

Golvet är såpass bra att det inte är någon fara hästen ska gå igenom det, isåfall hade jag väl ändå inte använt den.

Men hur kan du veta att hästen inte kommer gå igenom, när du ändå säger att det HAR BÖRJAT ruttna? :crazy:

Passar på att fråga lite här.. :D

Hur kollar man bäst själv att golvet är ok?
Och när golvet ska bytas ut, vilket material bör man då välja, fungerar det med rejäl plywood + gummimatta?

Vet inte vad du har för erfarenheter av trane, men mina är mkt goda. Har ett från - 91 och vi kunde kört det exakt som det var. Men som vanligt ;) så måste jag och pappsen min göra allt själv.

Vi har belagt hela golvet med stålplåt vilket gör det omöjligt för ponnyn min att på något sätt trampa igenom.

Du menar att ni lagt stålplåt emellan gummimatta och golv?
Låter som en bra grej faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka