Bedriva stuteri

B

Blomman

Hej!
Jag har tänkt att i framtiden starta ett ponnystuteri och föda upp Shetlandsponnies och Gotlandsruss. Och jag undrar över hur mycket ungefär kostade det för er att inreda ett stall? Nu tänker jag främst till ponnies men vill egentligen veta generellt. Först och främst med typ 4-5 boxar. Jag gillar det här stuket när man har som tegelväggar med typ vita boxdörrar anpassade till små hästar och gärna med fönster ut så de även kan sticka ut huvuden. Var kan man hitta sånt? Hemsidor?

Och det här med avel, hur gör ni? Får ni det att gå ihop ekonomiskt?
Jag hade tänkt att betäcka först ett shettis sto och behålla det fölet och sen om ca 8 år betäcka mitt russ sto för att inte stå med för många hästar på en gång. Låter det som en bra idé? :)

Tacksam för svar! :)

Sv: Bedriva stuteri

Om du vill tjäna pengar på det är det inte någon bra ide. Uppfödning i mindre skala idag får man vara glad om det går jämt upp med kostnaderna.
Just shetlandsponnies är en ras med ganska stor överproduktion så om man ska göra bra ifrån sig där vill det till att man har mycket bra och meriterade ston. Lite samma med russ, inte precis rusing efter russföl heller.

Att bygga stall och kostnaden för det varierar väldigt mycket beroende på vad man har själv innan t ex själva byggnaden, vad man kan göra själv och till vilka priser man kan få tag i materialet. Så för fyra fem boxar kan det ligga på allt från 20 till 500 tusen ev mer.

Sv: Bedriva stuteri

Ok, tack för svaret. Nej jag har inte tänkt att avla för pengarnas skull för det vet jag att jag inte kommer få något extra utan jag tycker bara att avel är super kul. Tycker det är så mysigt med de tjocka bebismagarna :) Jag har hellre äldre fölston med bebisar än stora tävlingshästar ;) Jag har tänkt att avla fram ponnytravare och även starta de jag behåller själv.

Liknande trådar

Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 896
Senast: Fenestra
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 249
Senast: Tagliabue
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 569
Senast: Ramona
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte