Bedrägeriförsök och maktlöshet

Sv: Bedrägeriförsök och maktlöshet

Men om man inte vill fullfölja affären pga det strul som uppkommit- ska man ändå skicka räkning då trots att man vill häva köpet?

Jag ser det som omöjligt att häva köpet mot köparens vilja i detta sammanhang.

Sedan gör man inte så mot en hund, om nu köparen skulle kräva tillbaka det hon gett, sedan är det som Masse säger, TS skulle bli ersättningsskyldig för box, skötsel, foder, veterinärvård, ev. utbildning....det kan mycket väl bli så att den kostnaden överstiger hästens värde, självklart beroende på vad den är satt i för värde.

KL*
Det här blir bara knasigare....
Vid samtal med en intressent uppgav tränaren att hon är uppfödare till hästen. Lite svårt då hon aldrig har ägt stoet och inte ens bodde i Sverige när hästen föddes.

Det måste ju vara oerhört enkelt att bevisa vem som är uppfödare till hästen.

Jag tycker det är dax att du sätter hårt mot hårt. Skicka fakturan (snigelpost, mail och rekommenderat). Meddela också att du kommer att lämna ärendet vidare om du inte fått betalt inom 10 dagar (ange kontonr) eftersom du redan väntat sedan xx-xx-xx på pengarna.

Lämna sedan vidare till KFM om det inte kommer några pengar. Eventuellt slutar det då vara roligt att försöka sälja hästen och ni kan komma överens om att du behåller handpengen men tar tillbaka hästen och drar tillbaka fordran (i den bästa av världar...). Börja ställa krav som går att driva vidare!

Skriv en faktura idag. Nu. Ange belopp och senaste betaldatum, ta kontakt med KFM och hör hur lång tid som ska gå för att de ska kunna ta ärendet. Driv det därifrån. Att hämta hästen är inte ett alternativ som det ser ut för dig just nu. Du får hoppas att hon har tillgångar som går att mäta ut om det går så långt.

Är ingen expert i området, men misstänker att Masse har rätt i det här.
Har man mottagit handpenning är affären gjord och varan såld. Oavsett om man sedan får resterande betalning eller ej. uteblir betalningen så blir det helt enkelt en tvist angående just det, pengarna. Varan tillhör ändå köparen. Så har jag lärt mig i alla fall.
Detta är en av anledningarna till att jag aldrig tar handpenning på tex mina valpar. Jag vill kunna känna av läget ett tag gällande köparen innan jag lovar något = tar emot handpenning eller tar betalt..

Fats jag håller med många här. Helt sjukt att man på detta sätt kan skaffa sig äganderätt på en vara utan att slutföra betalningen. Det blir helt enkelt bara ett annat "ärende". Sjuk värld...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 441
Senast: Lager
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 672
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 156
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka