Bedragare....eller?

Prefab Sprout

Trådstartare
Hej en liten fundering bara och kanske lite reflexioner från andra...
Har en tid varit på jakt efter en begagnad sadel och själv annonserat efter vad jag letat efter. Massor har hört av sig, med bilder bla och jag har blivit intresserad och även beredd att köpa deras vara. MEN när jag sagt att jag vill använda mig av internetgirot eller Blocketpaketet har samtliga av dessa försäljare helt sonika inte mer hört av sig. Hur ska man tolka detta? Jag är själv ganska godtrogen och var beredd att betala in till en person som lät seriös, hade eget företag och kunder erbjuda avbetalning men min sambo var mer tveksam och tyckte att jag skulle föreslå internetgirot, har inte hört ett ord sedan dess. Är jag nojjig eller tycker folk i allmänhet att det är jobbigt med typ paypal, internetgirot och liknande tjänster? Som säljare skulle jag tycka att detta kändes tryggt i alla fall.

En säljare var helt uppenbart ute efter att luras då jag hittade dennes foton på sadeln när jag googlade bilder på märket. De var stulna från en privat annons från en sida i USA:crazy:
Vad tror ni?

Sv: Bedragare....eller?

jag har en sadel ute för annons och har råkat ut för samma sak, fast från det andra hållet.
En del vi tom att jag ska skicka sadeln över halva landet utan betalning (!) och tycker personen att sadeln är bra så betalar dem.

Jag har tagit säkert 40 bilder på sadeln från ALLA håll, vinklar och kanter.
Allt för att en potensiell köpare inte ska känna att de köper grisen i säcken.

En kvinna kollade jag faktiskt upp på ratsit då jag fick en konstig magkänsla, när hon inte gick att nå på telefon utan endast mail.
Namn och adress stämde, hon var enligt uppgift runt 40++

Hon ville ha sadeln men med postefterskott.
Jag sa att jag skickar sadeln när jag ser pengarna på kontot.

Jag får då tillbaka ett arrogant och otrevligt mail att hennes mamma inte vill betala för något hon inte sett och någon hon inte känner, att hon hittat en mycket bättre sadel närmare och för en billigare peng.
Jaha?

Sälja saker över internet verkar mycket svårare nu än förr...
Tycker du ska följa din magkänsla, personligen känns det ju tryggare att kunden inte kan få en vara utan att du får dina pengar.
Som i vilken butik som helst...

kl

Jag tror det har att göra med att folk är lata eller kanske lite obekväma med sånt de inte känner till hur det fungerar. Tyvärr.
Hör med säljaren om de kan skicka mot postförskott? (går att skicka med bussgods även som privatperson utan pg-konto)

Jag kan bara svara för mig själv, men jag vill ha betalning till mitt konto innan jag skickar någon vara alls. I vissa fall godkänner jag efterkrav via bussgods.
Internetgirot och Paypal är suveräna - för köpare. Som säljare är man helt utelämnad åt köparens ärlighet eftersom det är köparen som ska klicka i att den accepterar varan innan pengarna skickas vidare till mig som säljare. Så Jag kan stå där utan pengar i vilket fall om köparen bestämmer sig för att blåsa säljaren.

Med efterkrav så är det så att det tar flera veckor för säljaren att få pengarna, oftast säljer man ju saker för att man behöver pengarna till andra saker - och vill då inte vänta veckotals på att få in dem efter att varan åkt och betalts.

Det allra bästa är när folk hämtar på plats eller att man möts upp, pengar och vara byter händer direkt. Smidigt!

Jag har använt mig av bussgods en gång då jag sålde sadel,
tyckte allting fungerade smidigt, när köparen hämtar varan betalar de samtidigt för den. Ingen betalning = ingen vara.

Det enda man kan bli blåst på är frakten, och skulle man bli det är det ju inte lika tråkigt som att bli blåst på flera tusen.

Hm en fundering bara, för personen vars sadel jag var mycket intresserad av sa att hon skickade via bussgods men först när betalningen var insatt på hennes konto....
Ska man då begära bussgods via efterkrav, men det skulle ju om personen verkligen är ute efter att luras, kunna vara en helt annan sadel i kartongen när jag kommer hem och öppnar den....eller sten eller vad som helst...

Börjar bli lite nojjig känner jag. Börjar överväga att lägga ner detta helt och bara köpa över disk så att säga.

Man kan alltid blir lurad, men om hon skickar fel sadel eller en sten eller liknande så är det ju ett brott och kan polisanmälas.

Men är man så nojjig som du är över att köpa begagnat över nätet, då skulle jag rekommendera att du hittar en säljare nära dig så du kan hämta sadeln - eller köpa i butik.

Jag sa att jag skickar sadeln när jag ser pengarna på kontot.

Jag får då tillbaka ett arrogant och otrevligt mail att hennes mamma inte vill betala för något hon inte sett och någon hon inte känner

Arrogant o otrevlig ska man förstås inte vara men du må ju förstå den ståndpunkten också. Hen visste inte vem du var eller om du var pålitlig eller inte.

Problemet med internetköp/sälj är att båda parter är lika rädda för att bli lurade. :crazy:

När jag har sålt grejer har jag faktiskt lagt ut dom på Tradera, för då har man iaf chans att läsa omdömen om folk. Har dom köpt förut och betalat som dom ska så ser man det och har dom inte det ser man det också.

Problemet där, är att man kanske inte får lika mycket betalt som man tänkt sig.....

Kl. Jag har velat köpa sadel som sänts till mig men ville inte ha postförskott eftersom du måste betala innan du öppnat paketet, det kan vara vad som helst i det som du betalat för. Tro inte Polisen har prio på sånna ärenden, du blir blåst. Har enbart köpt med Paypal, suveränt eftersom de har pengarna i förvar när säljaren sänder paketet, vet då att köparen betalat och så när mottagaren har fått paketet och sett att varan är ok så gårpengarna till köpare å alla är nöjda och glada. Om köparen INTE hör av sig till Paypal så går pengarna automatiskt över till säljaren ändå efter ett par dagar så säljaren får garanterat sina pengar om varan överrenstämmer med det sagda. Endel sadel säljare har inte gått med på detta å då vägrar jag att köpa! För 10 år sedan köpte jag en sadel med pf å det gick bra, handlade om 10 tusen men idag vet oseriösa att sadlar är dyra saker så idag finns det uppenbara bedragare även här så nu när jag letade sadel senast så kikade jag enbart i mitt närområde å tillslut så hittade jag en sadel, vi möttes å den var fin å det blev köp med kvitto. Alla nöjda och glada!

Jamen precis, det finns ju inget negativt med den lösningen så man undrar ju seriöst varför säljare inte är intresserade, även om det innebär att sätta sig in i något nytt :confused:

Om jag ska annonsera igen kommer jag att skriva vilka betalningsalternativ som jag accepterar redan i annonsen så kanske det gallras ut och man slipper ödsla tid och energi på andra, även om de inte är ute efter att luras.

nu vet jag ju inte men fick en känsla av att hon vart sur för att jag ville ha betalt innan jag skickade sadeln.
Kvinnan på posten sa att använder man efterskott så betyder det att personen kan hämta ut varan och välja att inte betala.

Och eftersom kvinnan var långt över 40 så tror jag inte på hennes historia om att "mamma inte vill betala".

Men visst jag har förståelse att den andra parten kan vara lika osäker som mig.
För att eliminera den känslan så vill jag prata med personen i telefon(om de bor långt bort så möjligheten att träffas personligen inte finns) men det gick ju inte med denna kvinnan.
Det fanns ingen telefon på hennes arbete, telefonen var trasig-hon köpte en ny som hör o häåna, också visade sig vara trasig :confused:

Senast ändrad:

Sadel tillhör de saker jag bara köper efter att ha tittat på den själv och träffat säljaren. Jag tycker det är för dyrt för att chansa. :)
Möjligtvis så skulle jag köpa en billigare sadel via tradera om säljaren hade många omdömen och positiva sådana. Men annars så är det blocket eller annonser på andra sidor som är i mitt närområde.

Samma när jag sålt sadel, har bara sålt till folk som kunnat komma och titta (och har skrivit det i annonsen också), tycker det känns bäst så.

Men jag vet andra som sålt sadel långt bort där det har funkat bra, så det är väl bara jag som är nojjig antar jag. :p

Enda gången jag någonsin råkat ut för svindelförsök var när jag hade en köpesannons på sadel ute! Och då säljer och köper jag massor på nätet, inkl sadlar i 25.000 klassen. Aldrig någon som försökt lura mig (och jag har givetvis inte lurat någon heller). Men just köpesannonser är bedragerskans favorit, de har alltid exakt en sådan sadel eller sak som man söker!!

Jag har tidigare användt internetgirot, men efter att det framkommit att säljaren har NOLL säkerhet (dvs köparen kan ta varan av påstå att den är felaktig etc) och internetgirot inte är ett dugg hjälpsamma vid problem så kommer jag aldrig våga använda det igen.

Vill folk köpa saker av mig så får de gärna hämta och betala kontant eller så får de betala i förskott till mitt konto.

Okej, tack för informationen ang. internetgirot. Men paypal är det bättre ur säljarens synvinkel då?

Ja det är det nog kanske, jag brukar använda paypal för att betala på ebay och där är det aldrig tal om någon återlämningsgaranti eller att jag måste bekräfta att jag mottagit. Säljaren får pengarna direkt. Paypal är väl mest för att slippa ge ut sina kontoupplysningar.

nu vet jag ju inte men fick en känsla av att hon vart sur för att jag ville ha betalt innan jag skickade sadeln.
Kvinnan på posten sa att använder man efterskott så betyder det att personen kan hämta ut varan och välja att inte betala.

Och eftersom kvinnan var långt över 40 så tror jag inte på hennes historia om att "mamma inte vill betala".

För att eliminera den känslan så vill jag prata med personen i telefon(om de bor långt bort så möjligheten att träffas personligen inte finns) men det gick ju inte med denna kvinnan.
Det fanns ingen telefon på hennes arbete, telefonen var trasig-hon köpte en ny som hör o häåna, också visade sig vara trasig :confused:

Låter superskumt :crazy:

Kvinnan på posten sa att använder man efterskott så betyder det att personen kan hämta ut varan och välja att inte betala.Och eftersom kvinnan var långt över 40 så tror jag inte på hennes historia om att "mamma inte vill betala".

Det där stämmer inte, postförskott som det borde heta även nu betyder att du betalar vid avhämtning inget annat. Betala i efterskott är nåt annat, man betalar efter man hämtat varan.

Men det kan ligga på posten i 14 dagar och man behöver inte ens hämta ut det... Kul att betala 1000 kr i frakt och slösa bort flera veckor på att ha en dyrbar sadel liggande på posten??

Det är ju ett jätteproblem även för de stora företagen att folk köper saker mot postförskott som de sen aldrig hämtar ut.

ja men det är ju ett annat problem, men om man inte kan åka själv och hämta sadeln mot kontant betalning då? Vem ska stå för frakten? köparen såklart men hur löser man det med oseriösa människor? Många firmor säger ju att ohämtade paket faktureras för frakten.
Ett elände är det i viket fall som helst, för både köpare och säljare.

Härom året skulle jag köpa en Lyalucka, jag ville slippa postförskottsavgiften så jag ringde o bad om kontonumret så jag kunde betala i förskott, luckan anlände innan jag hunnit betala.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka