Bedömning på spända hästar

malinsky

Trådstartare
Nu har jag gått och funderar på en sak rätt länge, så jag måste slänga ut den här för att höra om era erfarenheter.

Jag har en häst som blir lätt spänd - och ännu värre blir det på tävling när jag dessutom är nervös och spänd. Det kan vara samma på träning, han är lösgjord och fin men så spänner han till och så släpper det.. osv.

Men när det gäller domare och protokoll har jag sett att det finns lite olika sätt att bedöma spändheten (icke *mental* lösgjordhet) på - och det ger direkt resultat på poängen.

Vissa domare slår ned på detta i varje moment, oavsett om det är mycket eller litet spänning och poängen blir väldigt låg.

Andra domare nämner inte spännigar i momenten, utan kan i stället skriva det som en sammanfattning längst ned, "spänner till och blir för hög i formen" eller ngt sådant - eller nämner det inte alls.

Ni som rider "lättspända" hästar - hur brukar ni bedömas?

Jag rider lättklass (har tävlat LB:1 - LA3 i år) det borde ju vara skillnad i bedömingen av lösgjordheten i lättklass och msv - men hur?

Sv: Bedömning på spända hästar

När jag hade min förra häst, som lätt blev spänd så blev det neddrag på de moment där hon blev spänd samt även på allmänna intrycket.

Momenten blir ju inte bra om hästen är spänd? Samt att det allmänna intrycket blir betydligt sämre på en spänd häst.

Det är en bedömningssport. Det en domare tycker ser spänt ut, tycker inte en annan, osv osv. Men överlag tycker jag att domarna är bra på att se om hästen är spänd eller inte.

Jag har en sådan häst, nu är hon väldigt grön så förhoppningsvis släpper det.

Vissa domare har helt enkelt inte brytt sig speciellt mkt om det, nämner det lite på det allmänna, men ger ändå väldigt höga poäng. Och vissa drar ner rejält som du säger.
Nu blir min väldigt styv i sidorna när hon spänner till, så hon blir då ganska rak i skolorna tex, självklart blir det avdrag på den rörelsen och även på lösgjordhet där nere.

Jag har ridit LA:3- LA:6 på närmare 70% med jättespänd häst och då känns det knappt som att det går att styra, men även på 59% (fast då var det värre). Så visst bedöms det olika :angel:.

Jag och Maximus på tävling brukar ju vara så spända man bara kan bli :crazy:
Vi brukar få nedslag överallt - på momenten och i det allmänna. Mkt kommentarer om att han är spänd. Poängen brukar sluta på 55-58%..

Sen tror jag att det gör skillnad om man man har häst som är spänd men fortfarande relativt ridbar - eller om ridbarheten försvinner.
Ryttarens skicklighet spelar stor roll - en lugn och skicklig ryttare kan göra det bästa av situationen och då kanske inte spändheten syns mycket. En nervös och mindre rutinerad ryttare gör allt värre.

*KL*
Har rätt mycket erfarenhet av detta. PÅ 90 % av mina protokoll står 'Trevlig häst som tyvärr är (lite) spänd för dagen'. Jag brukar nog få sämre poäng på de moment där han är spänd och bättre poäng där han kopplar av. Men det varierar rätt mycket, ibland får jag 70% trots något spänd och ibland 55%.

Dock tycker jag att det gradvis blivit mycket bättre under året vi tävlat...

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Hej! Har problem med en av mina hästar på tävling. Hon kan gå jätte bra hemma, på träning och på uppvärmning. Sen när vi kommer in på...
Svar
7
· Visningar
3 775
Senast: JustMe
·
Dressyr Hur anser ni att man bedömer "Allmänt intryck"-delen i dressyrprotokollet? 1. Gångarter (Frihet, renhet, regelbundenhet) 2. Schwung...
Svar
18
· Visningar
1 998
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka