Bedömning utav äldre hbl. sto

rostad

Trådstartare
Har ett jätte fint sto f-00 som inte har gjort vare sig 3-års eller kvalitetsbedömning. Finns det några andra möjlighet till att få stoet bedömt? Hon väntar just nu sitt första föl och hon är fullt ridbart. Vill gärna få stoet bedömt, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
 
I samband med fölbedömningar kan du visa stoet exteriört. Då får du poäng på Typ, Huvud-hals-bål och extremiteter (inkl korrekthet i rörelse) samt en linjär beskrivning.
 
Kan man använda sig utav den bedömningen för att kunna få stoet registrerad i prestationsklass?
 
Ja, det kan man! Inget poäng under 7 är det som gäller då. (Har stoet plac i Svår klass är det dock inget extreriörkrav)
 
@Bluefish Nej, hästen måste vara registrerad i SWB(ASVH). Man kan tilläggsregistrera hästar från andra stamböcker, kostar mellan 300-1250 + avgift till ID-kontrollant beroende på stambok.

Kan tillägga att ston upp till 10 år kan man även visa i Öppen klass på kvalitetsbedömning, då kan man även visa gångarter under ryttare och hoppning under ryttare eller löshoppning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 643
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 251
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 570
Senast: AbCdE
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 581
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp