bed. Höjning 10cm

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 781
S

speedygirl

Hejsan!

Håller nu på att skriva en liten propp till våran stall tävling i hoppning. Men tyvärr så kommer jag inte på vad bedömingen heter då man har varit felfri i grund omgången och sedan ska man höja upp 10cm.

Snälla hjälp mig nu! Måste bli färdig med den idag!!!!!

:confused:

Det finns ingen sådan bedömning där man SKA höja 10 cm till omhoppningen.
I alla omhoppningar får man höja MAX 10 cm OM de som ska hoppa om var felfria i grundomgången (eller i föregående omhoppning om det är en bedömning med flera omhoppningar). Första hindret i omhoppningen får sänkas om det inte är samma som första hindret i grundomgången. Man brukar inte höja alla hinder 10 cm, några höjer man inte alls, några 5 cm och något enstaka 10 cm.
Den vanligaste bedömningen med omhoppning är A:1a så det är antagligen den du vill ha: alla hoppar grundomgången därefter blir det omhoppning mellan de med minst fel om det är mer än en. Normalt är det 0 fel på de som ska hoppa om, men det kan även hända att det är 4-felarna som ska hoppa om och då får hindren inte höjas.

Men varför ska dom då springa och höja 10 cm. Det har de gjort de senaste 5 åren som jag varit med. Så det finns alltså ingen sådan bedöming.

Kanske måste meddela att det inte ska vara så då. Utan samma höjd de hade i grundomgången ska alltså vara i omhoppningen alltså.

Så här är det:
OM de som ska hoppa om var FELFRIA i grundomgången så FÅR hindren höjas, dock högst 10 cm, men det finns inget tvång.
Om de som ska hoppa om INTE var felfria i grunden så får hindren INTE höjas.

Det är upp till banbyggaren/banchefen att avgöra om och hur mycket varje hinder ska höjas och det gör han/hon efter att ha sett hur det gick i grundomgången. De hinder som många hade problem med i grundomgången kanske man väljer att inte höja alls, medan något lätt hinder som inte var maxat i grundomgången höjs 10 cm.
Var det väldigt många felfria i grunden kanske man höjer alla hinder, men om det var få felfria så kanske man inte höjer något.

Det finns alltså ingen bedömning där man MÅSTE höja till omhoppningen, men i alla omhoppningar mellan felfria ekipage så FÅR man höja.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 296
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 242
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 605
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 353
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka