Bebismage! (många bilder)

Sassy

Trådstartare
Nu är det tre veckor kvar till förlossning, Maja har en övervikt på nästan 20% (och kan fortfarande fara upp och ner i klätterträdet, kattkroppen är fantastisk)

Vi hoppas på tre-fyra ungar (har fyra köpare i kö) och minst en hona, då vi behöver använda någon ur varje kull vidare i avel.

Majasmage028.jpg

Mage v5

Majasmage022.jpg

v5 igen

Majasmage026.jpg

Matte jag har tråååkigt...

Majasmage029.jpg

v6

"normalmage"

Sv: Bebismage! (många bilder)

Vilken gosemagge! Den vill man ju bara gulla och pussa på :love:

Måste kännas skönt att ha så många intresserade köpare innan de är födda. Men är nyfiken på hur ni uppfödare gör, för att avspisa icke lämpliga? :confused: Tycker det är jättesvårt när det gäller grannar och andra man vill ha god sämja med. Finns något snyggt sätt att säga det, så ingen behöver förlora ansiket? Jag har en intresserad granne, som jag inte tycker ska ha katt, och hon tjatar om att få ta en ur nästa kull. Svårt säga nej till henne när jag lovar andra lämpliga :confused:

Det här handlar ju om raskatter och eftersom priserna ligger på minst 5000:- så är det inte så många som får för sig att skaffa en nu när grannkatten är dräktig.
Men visst får man avspisa endel, det ingår i "jobbet". Även om det ibland är svårt så är väl ärlighet det bästa. Eller säga att nån annan redan är intresserad och man återkommer ifall den backar :angel:

Maja är en äkta Korat (sorry om jag snodde din tråd nu Sassy :o )

Antagligen är problemet mindre när ungarna kostar 7000:-, man måste åka 30 mil för att få tag på en, och stå något år i kö. Då faller de flesta som inte verkligen är intresserade bort. Mitt dilemma är att inte alla fattar att en raskatt kan vara mer krävande än en huskatt. En raskatt skaffar man väl för att det är en lugn och behaglig soffprydnad?? :angel:
Bland vanligare raser kan jag tänka mig att man får sålla rätt hårt bland köparna ibland.

En inredningsdetalj? Hehe... Tja, finns alla varianter på knasbollar :smirk: :smirk:

Stämmer nog att det blir mindre problem för er raskattsuppfödare av de skäl ni båda nämner. Sist satte jag in annons på Blocket och typ 75 % är otänkbara eller bara ute efter en liten trevlig pratstund, verkar det som :crazy: Att avspisa dem är inte svårt och en del har kanske blivit sura :angel: änker på dem som vill ha en billig katt eftersom de snart ska flytta utomlands eller en tålig som barnen kan ha som typ leksak, och den får inte vara elak och bitas :mad:

Men grannen är en trevlig kvinna, fast av den gamla stammen som inte tar sjuka katter till veterinären :mad: Jag får väl säga att de kostar 7 000 :smirk: :smirk: Nä men ärligt, valsen att alla redan är tingade kanske man kan dra...

Korater lär det inte finnas många av i Sverige? Är de från Thailand ursprungligen, eller minns jag fel? Oj sorry, nu spårar tråden alldeles ur :o :o

I dagsläget är vi två aktiva uppfödare i Sverige, så det finns inte så många. Det har varit fler men de flesta har slutat pga ålder och de har varit usla på att marknadsföra sig och visa upp rasen ute. Majas morfar är en direktimport från thailand (därav hennes ganska slanka och orientaliska utseende). Får vi en trevlig hona i denna kullen har jag en blivande uppfödare på kö, och det vore lämpligt eftersom pappan till ungarna aldrig är använd i skandinavisk avel (men har lämnat bra avkommor i storbritannien).

Just kostnadsfrågan med vård och liknande kommer ju lite på köpet när folk satsar på en raskatt, men att lätthanterlig och social inte innebär leksak är det inte alla som har förstått. Eller att en innekatt behöver stimulans och sällskap för att må bra. "Katter sköter sig själva"... Jag säger som princip att jag inte säljer som utekatt, inte till hem där kattsällskap saknas. Givetvis går det att tumma på om förutsättninarna är de rätta, men det är ett lätt sätt att göra en första sållning.

Men man undrar ju vad man håller på med ibland: man lägger tiotusentals kronor och massa tid på att hitta rätt avelsmaterial, lämplig hane att para med. Oroar sig för att hon inte ska bli dräktig, att dräktighet och förlossning inte ska gå bra, att de små ungarna inte ska klara sig. När sedan allt verkar ok och ungarna är några veckor ska man börja hitta rätt hem att lämna de små guldklimparna i.

Jag har haft relativ tur med mina köpare, inte så många "knäppskallar" som hört av sig till mig, men jag gör så att jag lovar ingen i förväg, utan jag säger att jag skriver upp deras namn och så kontaktar jag dem om jag har en lämplig kattunge. Om det är någon som inte känns 100% så är det ju bara att säga att tyvärr, det blev ingen kattunge till dig denna gång.

Vad gosig hon ser ut!!!

Du är väl medveten om att vi kommer med spänning att vänta på bebisbilder??? :D ;)

Sassy:Oj, bara två uppfödare! Dina kissar kommer alltså att bli stammor och stamfar till en ny ras i Sverige :) Måste vara roligt för den som är avelsintresserad, kanske därför du håller på?

Att lämna från sig kissungarna tycker jag är hemskt, gråter varenda gång, och ändå vill jag ha fler :crazy:

Tror jag kan föreställa mig hur komplicerat allt måste bli, jämfört med mig som bara helt enkelt låter Moder Natur fixa "avlandet"... Behovet av tester och supernoga partnerval blir ett helt annat, såklart...

Men verkar som vi gör en hel del annat lika, som att noga välja ny ägare. Extra viktigt för dig att de är schysst folk eftersom rasen är så liten och ni kanske behöver samarbeta kring aveln?

Finns mycken okunskap kring katter :crazy: Själv går jag mer på om nye ägaren verkar villig att lära sig, än om de är kunniga, och i fallet med min granne är det kört med nya idéer... Håller på med ett litet häfte med tips och råd att skicka med, men är så mycket jag vill ha med det blir "aldrig" klart :p

Du har en vacker kisse med härligt blank päls :) Längtar också efter bilder på ungarna :)

Det är intressant att läsa om hur alla ni andra gör och tänker, tack för att ni berättade :)

Senast ändrad av en moderator:

Det blir min gamle hane, 13 årige lekfarbrorn, som jag klassar som stamfar till den här linjen. Han är gammelmorfar till min hona och gammelfarfar till pappan till ungarna (övriga katter är helt obesläktade och från helt skilda linjer, ovanligt nog)

Hanoo-1web.jpg
Han är en mycket vacker och rastypisk herre, och vårt gostroll :love:

Pappa till worldwinner -99, -00 EC/EP Primpraus Meo Hao:
3.jpg
*skryt*

Det är absolut rasens framtid som gör att jag satsar så på uppfödnigen, annars hade jag gärna haft en hona och tagit någon kull, och kanske haft några andra raser också. Nu måste all plats hemma sparas åt eventuella framtida avelskatter.

Oh så vackra :) Vad en worldwinner osv osv riktigt innebär vet inte jag *klia skalle* men det låter som du har fog för lite skryt :D

Vet inte om jag fattat fel, men en honkatt har du väl, med bebbar i maggen och allt? :confused:

Fin mage.
Lycka till med kattungarna :)

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar