Beach 2015, del 3

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på, kan man träna som vanligt med halsont och hosta? Har en förkylning på g tror jag. Eller är det bättre att bara ta promenaden idag?

Stort fett NEJ! Absolut inte träna med halsont! Promenad är okej.

Och ja, tänk om det hade varit vindstilla idag! :love: Fast det är lika bra att det inte är toppenväder för annars skulle jag hellre vilja vara ute hela dagen än sitta inne och plugga :angel:

Stort fett NEJ! Absolut inte träna med halsont! Promenad är okej.

Och ja, tänk om det hade varit vindstilla idag! :love: Fast det är lika bra att det inte är toppenväder för annars skulle jag hellre vilja vara ute hela dagen än sitta inne och plugga :angel:
Ok men då får en promenad räcka idag.

Ja det hade varit underbart! Men fördelen med att det blåser är ju att det torkar upp fortare ute.

@Emtherlia Ok, då får träningspasset vänta. Har ingen lust att bli sjuk nu.

Dagen till ända här och blev som sagt 20 min yoga och 40 min styrketräning + riktigt nöjd med maten med!

10.30 - havregrynsgröt med russin, mandlar och mandelmjölk

13.00 - musli med 1/2 banan, chia- och hampafrön, mandelmjölk.

16.00 - 1 hackad tomat och en näve ruccola med lite olivolja, balsamvinäger, limesaft och havssalt :d

19.00 - hemgjorda veggieburgare på svarta bönor, morot mm. Åt med ketchup, stekt gul lök och tomat. Stor grönssallad till.

:up:

Dagen till ända här och blev som sagt 20 min yoga och 40 min styrketräning + riktigt nöjd med maten med!

10.30 - havregrynsgröt med russin, mandlar och mandelmjölk

13.00 - musli med 1/2 banan, chia- och hampafrön, mandelmjölk.

16.00 - 1 hackad tomat och en näve ruccola med lite olivolja, balsamvinäger, limesaft och havssalt :d

19.00 - hemgjorda veggieburgare på svarta bönor, morot mm. Åt med ketchup, stekt gul lök och tomat. Stor grönssallad till.

:up:
Hur smakar hampafrön och chiafrön? Behöver man göra något med dom som typ chiapudding eller äter man dom "torra" som en del av muslin?

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på, kan man träna som vanligt med halsont och hosta? Har en förkylning på g tror jag. Eller är det bättre att bara ta promenaden idag?

Nej nej absolut inte! Det kan vara helt livsfarligt eftersom du kan ha en inflammation i hjärtmuskulaturen eller hjärtsäcken och riskerar då hjärtstopp vid ansträngning.

Här är det också super fint väder :bump:Tog en jätte kort springtur på 10 minuter, har ångest för att jag inte sprang längre för jag hade orkat det kände jag men planen är att springa imorgon så jag tänkte att det räckte med en kort tur idag. Men nu ångrar jag mig och önskar jag hade sprungit det dubbla.Nåja, jag får väga upp det med promenader så jag får ihop minst 2 timmar iaf. Har ju det som minimun även om jag helst är ute minst 2,5 timme så har jag bestämt att jag får vara nöjd de dagar jag får ihop 2 timmar promenad. Har ju handlat också och varit lite aktiv intalar jag mig.

@Tassetass Att jag har en våg hemma beror på att jag känner att jag måste ha koll på vikten, jag är livrädd att bara öka och öka i vikt helt okontrollerat. Förut vägde jag mig hos min terapeut en gång i veckan men sen jag slutade hos henne i oktober är det upp till mig att hålla koll på vikten och jag vill inte heller väga mig hos dem jag går nu för jag blev ännu mer fokuserad på siffrorna och vikten när jag vägde mig inför någon annan, för då skämdes jag för min vikt hela tiden. Och de vill inte heller ha den kollen har de sagt.

@Emtherlia Allt mitt värde sitter inte i vikten utan i andra saker också men jag känner mig dålig på alla sätt och vis i alla kategorier i mitt liv och även om jag tillfälligt kan känna glädje eller stolthet om det går bra så är min självkänsla i grunden långt nere i botten. Jag tycker inte jag är värd att äta och ha en frisk kropp. Och kroppen är det som finns med mig hela tiden, de andra sakerna kan man liksom råka glömma bort men kroppen följer ju med hela tiden och den äcklar mig och jag hatar den. Har gjort det sen jag var barn, kommer ihåg hur jag började skämmas för min vikt och kropp som 6åring :crazy:

Jag har en känsla av att allt löser sig bara jag går ner lite i vikt, och att jag kommer trivas bättre med mig själv då.Och samtidigt en känsla av att jag vill förstöra allt för mig själv, att jag vill plåga mig och vägra att ge min kropp det den vill ha och straffa den. Pressa gränserna. Få ner ångesten jag har varje dag genom att röra mig och dra ner på maten.

MEN jag ska inte ge upp även om ätstörningen just nu ropar starkt på mig. Idag ska jag trots att ätstörningen säger att det ju gick utmärkt att hoppa över middagen igår och att jag därför ska göra det idag också inte göra det utan äta som jag gjort tidigare. Det ska helt enkelt gå.

@Trollunge Inte konstigt att du var på dåligt humör, jag läste vad du hade ätit under dagen då ni såg paraden och det var verkligen inte mycket! Kommenterade dock inget då för du verkar ju ha bra perspektiv på mat men ibland kan det förstås bli knasigt ändå! Förstår att det blir klurigt när ni vill äta veganskt men tänk på att du rör på dig mycket med dina långa promenader m.m., glöm inte att fylla på med energi också. :)

KL

Ridtur avklarat med en väldigt härlig galopp som vi tog, i fullkomlig motvinda haha! Kändes som om vi red mot en vägg men det hjälpte ju också till att samla henne lite. :p Här är det mulet och lite halvmilt men liksom hos er andra blåser det mycket. Bokade in mig på ett pass med afrodans idag men kommer inte gå på det, är fortfarande väldigt trött och en ridtur får räcka. Ska åka och gå i affärer lite så jag blir inte helt stillasittande iaf, men energin finns inte till både det och ett intensivt danspass.

Känner just nu att jag gått upp i vikt och det börjar verkligen synas (valkar på ryggen t.ex.) så jag är ändå mån om att bli mer hälsosam. Men jag tycker att jag börjar få en rutin med att framför allt vardagsmotionera mer. För hälsans skull känns det viktigast men för viktnedgångens skull behöver jag bli hårdare på matfronten och uträtta lite mer aktiviteter där man faktiskt blir svettig också. Min plan för nästa vecka är 1-2 ridpass och ett mage/rygg-pass på gymmet samt vardagspromenader!

Summering av denna vecka är ändå att jag rört på mig varje dag utom torsdag (tror jag, har inte loggat något den dagen och minns inte vad jag gjorde då). Två ridpass, ett pass badminton och jag har promenerat totalt 1 mil. :)

@Qelina Du har ju varit där nere där du gått ner jättemycket i vikt, löste sig allt då? Nej precis, snarare tvärtom! Det som kommer hjälpa dig och din kropp är energi och byggstenar. Du är värd att må bra, du är värd att orka med vardagen, du är värd att trivas med ditt liv!

Vad är du stolt över? Vad är du nöjd med?

Jag har en känsla av att allt löser sig bara jag går ner lite i vikt, och att jag kommer trivas bättre med mig själv då.Och samtidigt en känsla av att jag vill förstöra allt för mig själv, att jag vill plåga mig och vägra att ge min kropp det den vill ha och straffa den. Pressa gränserna. Få ner ångesten jag har varje dag genom att röra mig och dra ner på maten.

MEN jag ska inte ge upp även om ätstörningen just nu ropar starkt på mig. Idag ska jag trots att ätstörningen säger att det ju gick utmärkt att hoppa över middagen igår och att jag därför ska göra det idag också inte göra det utan äta som jag gjort tidigare. Det ska helt enkelt gå.

Det där är inte det minsta sant. Det enda som kommer hända om du går ner mer i vikt är att ätstörningen kommer ha få ett ännu hårdare grepp om dig.
Varför denna vilja att förstöra för dig själv? Är inte målbilden att bli en frisk, välmående och bra journalist? Det tycker i alla fall jag att du vore värd att lyckas med. Och hur är planen för att nå dit?
Kan du göra en målbildstavla att sätta upp på väggen? Alltså att klippa ut bilder ur tidningar/rita/skriva sådant som har med ditt mål att göra, t.ex. "Såhär vill jag ha det om fem år", och så har du den att titta på och peppas av de dagar ångesten är värre och ätstörningen försöker slå klorna ännu hårdare i dig. För att få målet mer konkret.

Bra att du håller dig till planen när det gäller maten!
Tror att du skrivit det förut, men hur ser en vanlig dag ut matmässigt för dig?

Nej nej absolut inte! Det kan vara helt livsfarligt eftersom du kan ha en inflammation i hjärtmuskulaturen eller hjärtsäcken och riskerar då hjärtstopp vid ansträngning.
Har bara blivit en kortare promenad till föräldrarna. Tänkte gå längre men blåser halv storm här idag så nej.

Gick ut på promenad förut, men fick lite feeling och provsprang. Det blev 1,3 km jogging (i samma tempo som jag brukade springa förra sommaren, men denna gången kändes det som snigelfart), följt av en bit promenad och sen en kilometer jogging till (vilken startades i en asjobbig uppförsbacke, och sen årets jäkla motvind när det väl blev plan mark), och så gick jag sista biten hem.
Knäna kändes av, men inte så mycket att jag behövde anpassa mig efter dom (utöver att jag sprang på gräset intill gångbanan istället för på den). Känns riktigt bra inför det lopp jag ska springa i slutet av april, lär inte behöva ge mig ut och träna som en galning för att klara av 5 km när det väl är dags (det hade jag å andra sidan inte gjort ändå, jag går hellre delar av loppet än springer sönder mig).
Det jobbigaste var nästan att nollställa gps-klockan vid varje ändring mellan gång/löpning :rofl:

Har precis intagit en äggröra på tre ägg, en skvätt mjölk och kryddor. Om 1,5 h är det dags för ett yogapass, ska bli riktigt skönt att sträcka ut de här musklerna efter dagens testlöpning och träningsvärken från igår.

@Qelina, Försök läsa igenom dina egna inlägg och se det med någon annans ögon. Låtsas att det är någon av oss andra som har skrivit inläggen. Hur hade du sett på det då? Eller om det hade varit någon av dina vänner/närstående? Det kan vara lite lättare att se på sin egen situation med "friska" ögon om man tar ett steg åt sidan och låtsas att det handlar om någon annan, oavsett vad det handlar om.

Att jogga kanske 20 minuter, eller till och med mer, är helt normalt. För en frisk person som äter normalt. Alla i den här tråden är ganska mycket mer rörliga än vad folk i allmänhet är ute i samhället, och ändå är det ingen här som promenerar så mycket som du gör. Sen är säkert många av de pass folk gör här mer krävande än vad promenaderna hade varit för den personen, men det är samtidigt människor som äter mycket mer än du. För i grund och botten är det inte ens promenaderna som är problemet, det är att du inte äter någonting. Du gör av med massa energi, dessutom mycket mer än vad en "frisk" person hade gjort på samma motionsnivå, men du ger inte din kropp någon energi i utbyte.

Jag vet att det är jättesvårt. Jag vet också att jag absolut inte äter bra eller tillräckligt mycket. Min lunch är inte vad andra människor kallar lunch, och jag äter aldrig mellanmål. Därför tänker jag inte ens skriva i tråden vad jag äter på en dag, för det är inte en normal nivå, och absolut inget du ska jämföra med. Men jag äter ändå en "normal" frukost (den är mest normal, så den kan jag faktiskt skriva ut, idag har jag ätit en tallrik yoghurt med flingor och ett kokt ägg till frukost) och i åtta fall av tio äter jag dessutom en "normal" middag. Det jag jobbar på är de där två dagarna som blir över när middagen blir usel, och att äta någonting mitt på dagen även om det inte är lagad, varm mat. Och jag rör mig inte hälften så mycket som du gör.

Men precis som de andra skriver finns det massa saker du är bra på, som inte alls har med din vikt att göra. Du är bra på att skriva, det märks både här och din lärare har också sagt det, har det med vikt att göra? Svar: Nej. Du är en fin, ansvarstagande matte för din hund. Har det med vikt att göra? Svar: Nej. Du bryr dig om andra och kommer alltid med peppande ord till oss andra, när vi gnäller över något som kanske inte ens är ett problem i jämförelse. Har din personlighet med vikt att göra? Kommer du bli en "elakare" människa om du går upp i vikt/bli trevligare om du går ner? Svar: Nej, nej.

@Trollunge Jag tänkte lite på samma sak som några andra har skrivit, håll koll på att du får i dig tillräckligt med mat! Du är väldigt aktiv och rör dig mycket och behöver få i dig energi för att orka :)

Jag har precis varit ute i skogen på promenad i 1 h 20 min! :) Det blåser mycket, men det blåser varmt och solen skiner :love: Stundtals var det lite som en hinderbana när jag försökte ta mig runt vattenpölar, över fallna träd, uppför steniga backar osv, jättekul :D Det här var precis vad jag behövde idag!

Mitt mål för veckan är att äta regelbundet för att undvika blodsockerdippar samt röra på mig varje dag. Sakta men säkert ska jag ta mig tillbaka ;)

Här är också jättefint väder, även om det blåser, och det börjar kännas som att det kanske kan bli vår i år också. Jag kom på att det faktiskt bara är tre veckor kvar tills det blir sommartid, och det kommer bli så fruktansvärt skönt med lite ljusa kvällar där man kan ut och röra sig, istället för att bara fastna vid datorn/tvn som det lätt blir när det är mörkt. Jag vågar ju inte gå ut själv när det mörkt för att jag är så fruktansvärt mörkrädd, och jag har haft svårt att få sällskap sista veckorna, så motionen har blivit därefter. Bara en sån sak som att kunna ta stallet på kvällen (det är ju avsaknaden av lampa i hö-rummet som gör det svårt nu) de dagar hästen vilar, och ha hela dagen till annat. Det ser jag fram emot. :up:

Summering av veckans motion:
Måndag, en och en halv timmes ridning, varav en halvtimme effektiv ridning i ridhuset.
Tisdag, 20 minuters promenad med hästen. 4,5 kilometer powerwalk på kvällen.
Onsdag, en och en halv timmes ridning med mycket klättring, galopp i lätt sits och arbete för olika muskelgrupper eftersom det var så varierad ridning/underlag.
Torsdag, tyvärr vila hela dagen på grund av bilolycka på vägen som tog upp alldeles för mycket tid.
Fredag, två timmars ridning.
Lördag, 50 minuter snabbare hästpromenad.
Söndag, planerad vilodag för hästen, och jag har ägnat dagen åt att storstäda bilen. Behövligt, men kanske inte så ansträngande. Får se om det blir något ikväll.

@Qelina
Resultatet av att gå upp i vikt:
Du kommer orka mer, både psykiskt och fysiskt. Kroppen och hjärnan kommer få mer bränsle och då kommer du att MÅ bättre, då energin du får kommer hjälpa dig att nära den friska sidan. Du kommer att kunna börja leva ett normalt liv där du kan ägna vardagen åt att skriva smashing artiklar, träna med hunden och ha roligt! Du kommer kunna träna, jobba, ägna dagarna åt hobbys. Skaffa häst igen - för det kommer du ha både råd och ork till.

Resultatet av att gå ned i vikt:
Mer ångest, mindre ork. Det är detta som föder ätstörningen. Ju mindre energi du ger kroppen och hjärnan, desto mer matar du ätstörningstrollet och desto mindre orkar den friska delen kämpa emot. Du kommer först bli förbjuden att träna, sedan kommer kroppen inte orka med det själv. Du kommer bli tvångsinlagd, och det enda du kommer kunna ägna dagarna åt är att äta, vila och fokusera på kroppen - vilket kommer vara övervakat och obehagligt. Du kommer inte kunna ha kvar Alvin och du kommer inte kunna leva ett normalt, friskt liv.

Vad vill du mest?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 387
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 638
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar