zazzarazz
Trådstartare
Jag har sökt på forumet för att finna ett svar, men kan inget hitta. Har också letat på Vägverkets hemsida men kan inget hitta. Så nu söker jag svar från dig som verkligen VET hur det ligger till.
Funderar på att ta BE-kort men undrar vad som gäller för min bil. På reg bevis står det följande:
Tjänstevikt: 1390 kg
Totalvikt: 1790 kg
Högsta vikt på släp för b-kort: 1390 kg (det är väl totalvikt på släpet?)
Högsta tillåtna vikt bromsat släp 1200 kg.
Högsta tillåtna bruttovikt för bil + släpvagn 2990 kg.
Jag tolkar det så att det är släpets tjänstevikt som får vara högst 1200 kg för bilen, alltså utan last.
Och att jag om jag har BE-kort får dra 1600 kg (totalvikt), alltså 2990kg - 1390kg (bilens tjänstevikt) = 1600 kg.
Har jag då fattat rätt?
Uppskattar verkligen om du som verkligen vet vad som gäller för just dessa siffor svarar. TACK på förhand
Funderar på att ta BE-kort men undrar vad som gäller för min bil. På reg bevis står det följande:
Tjänstevikt: 1390 kg
Totalvikt: 1790 kg
Högsta vikt på släp för b-kort: 1390 kg (det är väl totalvikt på släpet?)
Högsta tillåtna vikt bromsat släp 1200 kg.
Högsta tillåtna bruttovikt för bil + släpvagn 2990 kg.
Jag tolkar det så att det är släpets tjänstevikt som får vara högst 1200 kg för bilen, alltså utan last.
Och att jag om jag har BE-kort får dra 1600 kg (totalvikt), alltså 2990kg - 1390kg (bilens tjänstevikt) = 1600 kg.
Har jag då fattat rätt?
Uppskattar verkligen om du som verkligen vet vad som gäller för just dessa siffor svarar. TACK på förhand