Bäver... Gummimatta/plyfa i boxen?

Corax

Trådstartare
Det är bara att konstatera. Jag har en bäver...
Vi har precis flyttat till nytt ställe och hon är inne ett par timmar på dagarna när det är så varmt ute. Men idag hade hon gnagt/dragit tänderna och jag får tammesjutton Ångest!
Jag har redan betalat en boxvägg och vänt ut och in på mig för att tillfredsställa hennes behov. Men icke.

Så för att stilla åtminstone Min ågren för stunden så tänkte jag väl sätta upp något tåligt i boxen.
Hon hade plyfa (?träskiva med glatt yta)i en box förut och det funkade bra. Men jag funderade nu på gummimatta/sparkmatta.
Finns det några andra alternativ?
Vad är billigt, bra, lätt att få tag på och hållbart?

Det är bara att konstatera. Jag har en bäver...
Vi har precis flyttat till nytt ställe och hon är inne ett par timmar på dagarna när det är så varmt ute. Men idag hade hon gnagt/dragit tänderna och jag får tammesjutton Ångest!
Jag har redan betalat en boxvägg och vänt ut och in på mig för att tillfredsställa hennes behov. Men icke.

Så för att stilla åtminstone Min ågren för stunden så tänkte jag väl sätta upp något tåligt i boxen.
Hon hade plyfa (?träskiva med glatt yta)i en box förut och det funkade bra. Men jag funderade nu på gummimatta/sparkmatta.
Finns det några andra alternativ?
Vad är billigt, bra, lätt att få tag på och hållbart?
Antar att du testat nån anti-crib (elaksmakande smörja)? Det fungerar bra på mina stundtals överaktiva damer, om de behöver stå inne av någon anledning.

Varför gnager hästen? Uttråkad eller hungrig eller så? Kanske kan hjälpa att ha halm inne så den har något att tugga på. Eller en slicksten eller liknande som kan hålla hästen lite sysselsatt. Eller så trivs inte hästen inne helt enkelt och då är det svårt att göra något åt det där. Vissa hästar trivs helt enkelt inte på box.

Vi hade en bäver hemma i vintras, jag fick lite panik på det en dag och klädde alla utsatta ställen i boxen med vanlig pressenning, häftade fast det och det fungerade alldeles utmärkt :) bara att byta ut på något ställe om hästen tuggade lite. Hängde även in en gran i boxen så han fick tugga på den istället, fungerade dock inte när han fortfarande hadeboxväggarna att tugga på för de var tydligen godare.

På förra stallet målades insidan av boxarna med lim+sand. Otäck yta om man råkade slå i den(typ med en knoge..ajj..), men det var inga hästar som gnagde på den iaf.

På förra stallet målades insidan av boxarna med lim+sand. Otäck yta om man råkade slå i den(typ med en knoge..ajj..), men det var inga hästar som gnagde på den iaf.

*sista*

Tack för era svar.
Vi hade "sand" på väggarna i vissa boxar (inte min hästs)i gamla stallet. Men eftersom min donna även drar tänder så vågar jag inte riskera hennes gaddar om och utifall att...
Presenning känns så fult även om det kanske är funktionellt? Men häftade fast? Med vad?
Angående anti-bit-medel så funkar det på själva gnagandet men hon drar glatt tänder även med klet på väggarna.
Dessutom måste man smeta i hela boxen... Varje dag. Smart märr det där.
Det bästa är att lägga in asp till henne men jag har aldrig haft gnagproblem mitt i sommaren förut.
På vintern kan hon fullkomligen förinta en tunn stock (15 bred, 70 lång)på ett dygn. Många stackars träd som får sätta livet till...

@Grazing Nu var det inte det jag egentligen tänkte att tråden skulle handla om. Självklart finns det en anledning till varför hästar börjar göra si och så.
För den här hästen känner jag att jag vet varför hon gör som hon gör. Men tack för omtanken.

Senast ändrad:
@Grazing Nu var det inte det jag egentligen tänkte att tråden skulle handla om. Självklart finns det en anledning till varför hästar börjar göra si och så.
För den här hästen känner jag att jag vet varför hon gör som hon gör. Men tack för omtanken.
Grejen är ju lite att för att få råd om att få bort ett beteende så är det ju bra att veta vad det beror på då det finns olika lösningar för olika problem. Vet man vad det beror på så är det mycket lättare att hitta en lösning.

Min häst gnager sönder boxarna och plockar halvt isär dom och det finns ingenting som hjälper där. Jag har testat precis allting, tillslut så började han väl även gilla antibiten för den åt han med upp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka