Baucher-bett

Nä? Hur är det relevant i sammanhanget? Vågen sitter på sidostyckets plats för att mäta ev tryck på nacken, inte för att mäta tygeltagens intensitet?

Jag tror inte @Equilina menar intensiteten utan vinkeln man tar tygeltaget. (?)

Jag tänkte också på det i filmen (och hade gärna sett en jämförelse mot en vanlig bettring).
De tar tygeltaget högt upp och inte där de flesta normalt håller handen.

Det känns som om ju högre hand ju mer framåt hamnar den övre ringen? Men jag vet inte, måste prova själv nån dag :)

Det är relevant för att man "vänder" bettet mer ju högre man för tygeln, alltså får större utslag.

Jag tänkte också på det i filmen (och hade gärna sett en jämförelse mot en vanlig bettring).

Det känns som om ju högre hand ju mer framåt hamnar den övre ringen? Men jag vet inte, måste prova själv nån dag :)
syftet är ju att visa att det inte finns något nacktryck när man använder bettet, jag förstår inte hur "större utslag" är negativt då. vid mindre utslag = ännu mindre tryck än minustryck?

Exakt så :)
Det hade blivit lite utslag med vanligt tränsbett och traditionellt träns också, iom att sidostycket kan flyttas bakåt.

Ska se om jag kan få till en bild på hur det blir när man tar tygeltagen "rätt"!

syftet är ju att visa att det inte finns något nacktryck när man använder bettet, jag förstår inte hur "större utslag" är negativt då. vid mindre utslag = ännu mindre tryck än minustryck?

Åh nu förstör jag varför vi inte förstår varandra :)
Negativt utslag i det här fallet betyder att trycket ökar.

Det gör det väl inte? Man ser ju hur vågen blir helt slack?

Men Gud, jag har visst inte sett hela klippet! :o:angel:
Jag har bara sett i början när de drar upp mot öronen, och då kan man få tryck i nacken när bettet vänder igenom, men med normala tygeltag lättar sidostycket tvärt om, precis som klippet visar, om man tittar på hela.

Känner mig knappt korkad nu...O_o

Lånar tråden lite och frågar om någon sett ett rakt baucher någonstans? Gör dem inte? Varför tror ni? Hade varit idealiskt till min ena ponny :)

Jag har ett tredelat Baucherbett till min och han är nöjd och glad, går jättefint på det :)
Okej, han är en typisk valack och nöjd med det mesta, men i just fallet med bett så ogillar han ostabila bett, samt hävstång. Baucher och fullcheek är det som han trivs bäst på, gärna tunna bett också (vilket fullcheek brukar kunna vara, iaf det jag har och dom jag har haft).

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 684
Senast: Murray
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka