Bättre/sämre hästvård utomlands??

P

Pontiac Firebird

Ja, som rubriken lyder.
Vad är bättre eller sämre utomlands än i sverige?
Skriv vad du tycker!

OBS!!
Jag vill inte ha en massa gnabb!:mad:
Var och en tycker sitt!!

Sv: Bättre/sämre hästvård utomlands??

Jag tycker att det är sämre med hästhanteringen utanför Sverige. I ett stall där jag hade en sköthäst, hade ägarna "hyrt in" några skötare och tillridare som skulle rida in den nya Ölandshäst. De kom tillsammans med hästarna från Estland. Dock fungerade inte detta särskilt bra, då Estländarna hade väldigt hård hantering av hästarna. En ponny är fortfarande huvudskygg eftersom han har blivit slagen där. Jag tror att Sverige är ett av de länder som har bäst hästskötsel.

Hejsan

Jag bor i england och har hast har...och har haft hast i sverige ocksa...

Den storsta skillnaden tycker jag ar att manga fler manniskor har i england skaffar egen hast valdigt snabbt, och inte rider pa ridskola lika lange som i sverige.

eftersom sverige ocksa har samre vader, mer sno etc, sa tror jag att det finns mer storre hast gardar, storre anlaggningar dar folk stallar sina hastar, har i england ar det en massa sma stall och vad vi kallar for DIY (do it yourself) stallplatser, som ar valdigt billigt men betyder att du maste skota om din hast helt sjalv, och ar man en novis hastagare ar det ratt mycket som kan bli tokigt da...framforallt tanker jag pa hastar som har blivit knasigt utfodrade so folk inte riktigt har nagon kunskap om saker och ting...

Ibland blir jag valdigt shockad over hur folk tar hand om sina hastar har, aven om det inte ar illa ment,...

Jag har för lite erfarenhet av hästhantering utomlands för att egentligen kunna bilda mig en åsikt. Dock tror jag att det finns avigsidor i hästhanteringen både här hemma och utomlands liksom det finns goda exempel.

Hej!!

Jag flyttade med mig min häst till norge pga jobb där. och jag måste säga att över lag så är det sämre häst hållning där än i sverige, hittade ingen bra hovslagare och inga bra veterinärer (förutom dom stora klinikerna).
Kan tänka mig att det beror på att häst sporten inte är lika utbredd i norge som i sverige.
Jag var inte kvar där mer än 6 mån mycket pga att det inte höll samma standard som hemma, så det bästa för totto var å komma hem, tror att han var lika nöjd för det:)

ahh det ar nat som ar battre i england, vi har ju inte so stort land och det bor manga manniskor sa man ar aldrig langt borta fran hovslagare eller veterinar.....

sen har jag varit och ridit mycket i Tyskland och holland, och pa dom lite storre annlaggningarna dar ar ju allt valdigt snoffsigt, men det ar ju inte sa mycket utegang i hage for hastarna, sa det gillar ju inte jag....

har inte erfarenhet av så många olika länder men något som jag kan säga är att Polen är mycket sämre! :eek:
där är det ovanligt att hästarna får gå i hagar, och dom får äta det som erbjuds = grenar, potatisskal, vass osv.
och veterinärbesiktningen består av att veternären kollar över hästen lite snabbt, tar ca 2 min, allt går igenom tydligen. har sett riktiga skräckexempel som har gått igenom UA

Min lilla polska hade aldrig sett en hage innan hon kom till sverige, och sprang in i staketet gång på gång trotts att jag hade gått runt med henne och försökt visa henne. plus att hon led av allvarlig proteinbrist och hade jätte sneda hovar.

Senast ändrad av en moderator:

Rumänien måste väl vara det absolut värsta en häst kan bo i.

Absolut ingenting finns där, vare sig mat, utrustning, veterinärvård, vänlighet. Ingen hänsyn tas till hästarna, och åsnornas tillstånd. Det spelar NOLL ROLL om dom är sjuka, full av öppna sår mm...dom piskas fram ändå typ dygnet runt....

MEN en ljusning för de Rumänska hästarna är att, International League for the protection of Horses, ILPH, har startat ett femårigt projekt för att göra tillvaron drägligare för både hästar och människor i Rumänien. Äntligen säger jag reagerar någon.

Både bott och jobbat med hästar samt praktiserat på hästklinik på Irland. Sammanfattningsvis så finns det både saker som är bättre och som är sämre än här. I stort gillade jag dock deras hästhållning.

Kliniken jag var på var en av Irlands större och även där var det saker som jag upplevde att de var bättre på och saker som de var sämre på, eller kanske annorlunda ska jag säga istället för sämre.

Bättre är att vi har ute våra hästar mer, än i andra vissa länder som har sina hästar inne jämt har jag hört.
Sämre att det regnar så mycket och de flesta hästar måste stå i lera.

Om vi pratar vård=veterinär och inte hästhållning så är min erfarenhet från England att det är betydligt lättare att få tag på en kunnig HÄST veterinär (och billigare) och att de oftare kommer ut med mer utrustning till gården (röntgen/endoskopi mm). Åkte aldrig till klinik i England. I Sverige har man tur om man får tag på en veterinär som kommer ut öht, sen om de har sett en häst innan kan man undra:grin:
De flesta här åker in till klinik för minsta lilla.
Tycker också att i Sverige döms hästar ut på löpande band, medans man i England verkar försöka behandla/vänta på utläkning. Spatt är t.ex. mycket allvarligare i Sverige än i England. (VET att det finns olika grader och att vissa faktiskt måste dömas ut - bara ett exempel). Tror viljan att döma ut hänger mycket ihop med försäkring som inte alls är lika utbredd i England. Nu är det ju ett tag sen jag bodde där (7år på 90-talet) så vet inte hur det är idag.

Om man sen pratar om hästhållning så är det främst utevistelse som är mycket begränsad (oftast ingen alls) på "vintern" i England eftersom man vill spara sina hagar. Däremot hade de obegränsad tillgång till hö dygnet runt där jag var iaf men någon analys var det nog inte tal om. Mockade gjorde man minst 2ggr per dag.
Bra hovslagare var det ingen brist på.
Jobbade även en kort tid i Frankrike, På den gården var det ingen utevistelse ens på sommaren:eek:

Ja det var lite av mina högst personliga erfarenheter/åsikter.

Puttar upp den här tråden i hopp om lite bättre erfarenheter av hästhållning och då framför allt utevistelse.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
812
Senast: Ramona
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut