Bättre kondition

S

Söötisen

Någon som har några bra tips hur man tränar upp konditionen på en häst? Hästen har stått en tid pga. föl så konditionen är inte så bra längre. men nu ska vi igång med ridningen ordentligen igen. har skrittat henne en tid och ska igång och träna nu. Någon som har bra tips på hur man bättrar till konditionen och bygger muskler på ett bra sätt? :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bättre kondition

Hej!
Jag tränar min pålle till distanshäst, så jag kan kanske komma med några uppslag! Om hästen stått länge ska man börja skritta, korta rundor först och hela tiden förlänga dem, när hästen klarar längre skrittrundor så kan man lägga in kortare travsträckor i lugn trav och sedan öka på det också, likadant med galoppen... om man sedan vill bygga en långvarig kondis så är det bästa sättet att trava långa sträckor i samlad lugn trav, det bygger kondisen bra, när hästen är fullt igång kan man också lägga in intervallträning, en form av intervallträning är att man skrittar fram och sedan tar intervaller med 400 meter galopp i snabbt tempo och 3 minuter skritt mellan nästa intervall. Hur pass många intervaller hästen klarar ser man lätt på dess förmåga att återhämta sig (flås och puls) där pulsen är avgörande, är pulsen nere i 60 slag/min efter 3 minuter så klarar hästen en intervall till.. man ska hälst inte göra fler än 10 totalt, även på de alra mest vältränade av hästar. Kom ihåg att vila före och efter jobbiga och krävande ridpass är nycken till att hästen ska kunna få kondisen och styrkan. Att bygga muskler är kanske lite lättare, nyckeln är att kunna ge en proteinrik kost till hästen, e-vitamin är viktigt, när man tränar ska hästen gå i form och trampa under sig, dressyrarbete och klättring i backe är bra, men klättra bör man inte göra oftare än 1 gång i veckan. Hoppas allt går bra med din häst! Om du har några fler frågor om det jag skrivit så är det bara att skriva! Hoppas att jag varit till någon hjälp :rofl:
MVH
CiderGirl

Senast ändrad:
Sv: Bättre kondition

håller med ovanstående o vill bara tillägga att klättring för att bygga muskler sker alltid i skritt...

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama