Bättre hovar-biotin

F

Filur

Har nu under två års tid gett mina hästar biotin dagligen och de har nu super bra hovar så jag ville bara dela med mig av detta tips för jag vet hur tråkigt det är med kass hovkvalitet.
MVH Filur

Finns att köpa på de flesta ställen som säljer hästprylar, men det fungerar bara om hästen har brist på biotin.

Hästar anses behöva 2 mg biotin per dygn, vid hovproblem ger man 20mg.
Eftersom man inte kan mäta biotinbrist vet man inte om de hästar som svarat positivt i försök har haft någon biotinbrist eller om de svarat på ett "överskott" av biotin.
PL

Jag måste säga att det verkar vara lite klurigt det där m ed biotin. En del hästar funkar det suveränt på medans man på andra inte ser någon skillnad. Men det är klart, det är ju värt att prova.

Varför kan man inte mäta biotinbrist? Det skulle ju onekligen vara bra om man kunde eftersom så många håller på och ger biotin till sina hästar utan att nåt händer. Men då får man väl felsöka på annat håll kanske...

Min valack fick biotin i något år men jag kunde inte märka någon direkt skillnad. Däremot började jag ge honom Roseship & Seaweed-örter för ett år sen och resultatet var enastående.
Så som flera sagt, det är olika från häst till häst.

Okej, tack. Jag har funderat på att testa rätt länge eftersom hästens hovar inte är så bra. Det som gjort att jag inte prövat är att innerst inne tror jag att en bra foderstat är det som stärker hovarna bäst. Fast nu kanske jag testar biotin ändå - det låter ju som om det faktiskt KAN hjälpa. Så vitt jag förstår på dig har vissa hästar i studier faktiskt fått bättre hovar.

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp