Batteridriven paddockbelysning?

D

dockan_

Jag undrar ifall det finns någon lösning för mig.
Vi har våran paddock ungefär 300 meter från stallet, och jag undrar ifall det är någon som har liknande avstånd och som har batteridriven belysning?

Isåfall vad har ni för något och hur starkt är det?(De beror ju förstås på storleken på paddocken men) Samt pris och vart ni hittade det någonstans.
Vill gärna ha råd :)

Så skriv jättegärna om ni har strålkastare eller liknande som går på batteri, då jag inte har möjlighet att köra sladd mellan stallet och paddocken.

Sv: Batteridriven paddockbelysning?

Har du inte funderat på att sätta ett litet elverk och använda 2-4 st 500W halogenlampor?

Två batterier kostar totalt cirka 1200:- och sedan ska du ha strålkastare och GROV kabel (eftersom det är så hög ström).

Generator 2-2,5 kW kan du hitta i pris runt 2000:-, (exempelvis hos JULA 1995:-) bygglampor 100:-/st och sedan vanlig elkabel. Bygger man ett "minihus" på en europapall så kan aggregatet stå vid banan jämt.

Det är mycket lättare att bära en bensindunk än att släpa batterier för att ladda och du får antagligen bättre ljus. Installationen kostar i bägge fallen runt 3000:-.

billigast vore nog att gräva ner en kabel...? Smidigast iaf i längden. Eftersom det krävs ganska bra ljus i en paddock.

Gräv ner kabel... annars måste du ha ett elverk som går på bensin/diesel och med dagens priser blir det dyrt i längden, dom drar faktiskt en hel del i förhållande till vad trycker ur sig.... det finns ju en anledning till att elverk ev denna typ i 99 fall av 100 används som reservkraft och inte som ordinarie elförsörjning.
För att inte tala om att omaket att avbryta mitt i ridpasset för att man hade glömt att fylla på bränsle...

Att lysa upp en ridplan med batterilyse kräver att du fraktar dit sådär en 100-200 kg nyladdade batterier minst var tredje dag :eek: under vintern... och då kommer det att gå åt en del ström för att ladda batterierna och du måste ha en riktigt rejäl laddare så att du kan ladda flera batterier åt gången.

Enklast och billigast i längden tror jag nog faktiskt är att gräva ner kabel i backen, det är ju faktiskt bara 300 m och det behöver ju inte vara särskilt grov kabel, typ 1-fas 16 Ampere eller kanske tom 1-fas 10 A, och då kan du få tag i kabel för 10-20 kr per meter och sen tillkommer 10-20 tusen till grävmaskinen.

Senast ändrad:

Tack för alla svar =)
Haha, inte så kul å fylla på bränsle näe :rofl: "oj nu måste jag kliva av och fylla på"

Det blir nog kabel, dels för att det verkar eller är väl smidigast och slippa allt krångel. Det får kosta, bara det blir bra!
;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi ska fixa belysning till en ny paddock som är ungefär 30x20 meter och behöver tips vilken belysning man ska satsa på? Jag har...
Svar
0
· Visningar
670
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 264
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur