Bates Innova/Wintec Pro Contour block

S

__Stilett__

Nu lånade jag hem en sadel på prov idag, en Wintec Pro med contour block...syntetmocca varianten av en Bates Innova. Första sadel som min unghäst kunde ha som inte släpper flera dm i luften baktill...(han kan ha Tekna också men den är verkligen djup i sitsen o jag letar efter lite mindre än det...) Men...som alltid ett men :( den fanns bara i 17½ i butiken...och jag har sökt lite på nätet...tillverkas den bara i 17½? jag skulle behöva en 18! som det va nu så var den på gränsen för lite för mig dessvärre. Jag vet att bates Innovan finns i 18,,,,,

men jag vill ändå veta vad ni tycker om era Bates innovor och även syntet varianten. Lägg gärna in bilder o dylikt. Jag har ägt en Bates Innova tidigare till andra hästen, den hade största stöden (extend) och det var alldeles för mkt för mig, så denna gång blir det standardstöd OM jag vill ha sadeln....

Jag tog hem en isabell werth också...men det gick inte alls....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

Jooooo den finns i 18" :)

Men jag har provat den och mina överben var för korta som jag trodde att de skulle vara så stöden placerade mig i en helt galen ställning tyvärr. Har du kikat på nya Isabell werth sadeln då? Det har ju kommit en helt ny på marknaden.

Kan skicka PM till dig om en bra sadelshop.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

Tack för tips, visste inte att det kommit en ny isabell ut...den såg riktigt nice ut! har en isabell hemma på prov (den gamla wintec isabell varianten) men den sitter inte bra alls....Men! ngn kanske vet om den NYA är lite annorlunda i sin utformning? med bossor etc...jämfört mot den gamla modellen som jag visar bild på här...

isabellen: (spelar inte ngn roll vilken bomvidd, den lättar bak iaf....

bild1

bild2

bild3

innova synteten:

bild1

bild2

bild3

så innova syntetet fanns i 18 såg jag nu :-) MEN...nu har jag tänkt på saken och jag vill nog hellre prova Bates Innova i läder istället. Men den nya isabellen känns även intressant, men den lär nog va svår att få tag på att prova...

Ngn som har provat den nya Bates Isabell werth sadeln?
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

nu kanske du tycker att jag är lite jobbig men det är ingen innova det är en WINTEC PRO DRESSAGE WITH CONTOURBLOC

eftersom det inte är samma sadel så är det inte säkert att innovan passar. dom enda wintec och bates sadlarna som är exakt samma är isabellen.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

jag vet att den inte är helt identisk med läder varianten...annars så skulle jag inte prova en läder också. jag misstänker att den i läder kanske är ngt mer svängd än den i syntet...men det får jag låna hem en o kolla...
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

Innovan är ngt mer svängd, men jag tycker helt klart du ska prova!

Funkade det inte med Santa Cruzen (islandssadeln)?
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

När jag provade sadlar(mha utb sadelutprovare) var Bates Innova för svängd för min dam men isabellen rak nog. Jag köpte bates Isabelle, har ibland tyckt att den lättar lite i bak när man spänt gjorden, men när man satt sig så ligger den an o lättar inte vid lättridning heller. O när man suttit av är den också fortfarande an hela vägen.

Tror då dessvärre att innovan riskerar bli för svängd.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

santa cruzen funkade toppen på mina andra två hästar (som har lite bredare front) men denna pålle är lite för klen/omusklad i dagsläget så där brast det...fasiken..jag gillade verkligen santa cruzen! :cry:
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

jag har ägt en wintec isabell tidigare,,,så jag testade den ett tag i början på pålle, men det funkade inte, den lättade baktill hela tiden....men nu har det gått flera månader och jag testade att ta hem en på nytt..min förra var uppstoppad och i äldre variant, så jag tänkte kolla om denna nya med cair kanske satt bättre...men dom satt likadant, å jag vet dessvärre att det inte kommer funka ridmässigt.

Är också rädd för att Bates Innovan kanske blir för sväng...men det kanske bero vilket järn som sitter i också. Sadeln är lätt att ta hem o testa iallafall...så vi får se sedan.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

Synd på Heklan.

Jag tycker att Isabellen har lite konstig passform, och tycker inte att den är så himla rak faktiskt.

Innovan är svängd på ett "annat" sätt än Isabellen, men är fortfarande åt rakare hållet.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

ja jättesynd! När man äntligen hittat en sadel som kändes rätt på många sätt.

är dock lite nyfiken på den helt nya varianten av Isabellen...
jag hoppas den blivit bättre i passformen jämfört mot den jag haft innan..
som du säger är det lite klurig passform på isabell sadeln som den är nu,,,
den passar inte svängd häst för då blir den för lång och trycker på länd...och min häst har ju rak rygg som synes och inte passar den då heller...skumt.
Iof låg Isabellen väldigt bra på mitt förra halvblod som hade lång, grov och lätt svängd rygg. Möjligen att det är där som sadeln gör sig bäst.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

contouren och innovan är väldigt olika, både i uppbyggnad, passform och ridmässigt! det går inte att jämföra dom två.. den enda likheten är att dom har utanpåliggande knästöd.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

ja, det skiljer nog en viss del...men ska ta hem o testa så får vi se.
synd att jag hann sälja min Bates Innova som jag hade förut...kommer dock inte ihåg så mkt om den...minns bara att den var snäppet för lång för den häst jag skulle ha den till då...
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

jag ska testa den nya isabellen som kommit...om ca 1 vecka eller ngt...:laugh: bara väntar på att den ska komma hit så skulle jag få testa den direkt då den kommer :laugh: bossorna skulle tydligen vara lite annorlunda i sin utformning...så maybe! det kanske går.,,,hoppas.
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

Hur var det egentligen med Tekna-skulle inte den komma i islandsvariant också?
 
Sv: Bates Innova/Wintec Pro Contour block

den finns i island (har dock ej fått kunnat se den IRL) dock tycker jag den ser ut att vara för svängd i islandsmodellen av dom bilder jag sett. Hoppsadeln i samma märke är också svängd. Dressyren är rakare (och lite takformad)
 

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som har testat denna? Jag provred en idag, med Contourbloc, och gillar den! Att den dessutom är den enda sadel som legat...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 084
Senast: Hera
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 558
Senast: insearchof
·
M
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Bates (Innova, caprilli) och Wintec Isabell Werth som kan säga om alla är lika "raka" i passformen...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: mackan
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 407
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp