Bates eller Wintec Isabell Werth ??

B

briana

Nu vet jag att en sån sadel är helt ok för min häst :) Men vilken rekomenderar ni som har dessa sadlar ? Läder eller moccaliknande ??
Är dessa sadlar stora i storleken ??

Sv: Bates eller Wintec Isabell Werth ??

Men...jag har en Isabell Werth Wintec Bates. Står inte Wintec för materialet och är inte Bates själva märket som är känt för att man kan byta bomvidd? Isabell Werth modellen? Det har jag iallafall alltid trott :o och jag har haft min sadel i 7 år :crazy:

Den va jätte poppis då när jag köpte den, alla ville ha sån för gelén, som dock fryser på vintern men det kan jag stå ut med. Däremot ligger den inte så stadigt, alla har vi haft hjälp av dipl. sadelprovare när vi provade ut den och de flesta av oss tycker inte den får ngt riktigt "fäste". Glider väldigt från sida till sida och många av oss har fått problemet att vi viker oss lite i sidan, som kompensation av detta.
Pratade med min tränare om detta och hon höll med, ser också många som har sådan sadel och tyckte likadant. Har också talat med en annan sadel provare som sa att de inte längre tog in sådana sadlar för att de inte passar på så mpnga hästar och de upplevde samma sak som jag. De kan ligga bra på hästarna men funkar inte när en ryttare kommer i sadeln.

Bara mina erfarenheter, du gör självklart som du vill och bildar dig en egen uppfattning. Lycka till!!!

Bates Isabell Werth = sadel i buffelläder
Wintec Isabell Werth = sadel i syntetmaterial

Samma modell, men olika material. Har tidigare haft en Bates IW till min förra häst. En med FLAIR- alltså luftstoppade bossor. Älskade den sadeln. Nu har jag dock vant mig vid att rida med dressyrsadlar med riktgt smal midja och nu tycker jag att Isabellen är direkt obekväm att rida i. Man vänjer om så fort :)

Passar väldigt raka hästar. Min låg helt perfekt på min förra häst. Gled inte ett dugg. Det är nog en fråga om att sadeln inte passade din häst.

Men det heter väl CAIR och inte FLAIR??? Eller är det olika saker???

TS: Det är som AnnBur säger. Samma sadel men olika material. Men jag har hört att Wintec modellen kan upplevas som lite smalare i midjan än Bates. Jag har Bates dvs i läder och är super nöjd med den. Jättebra att kunna ändra bomvidden vid behov. Egentligen är det nog mest en fråga om tycke, smak och ekonomi vilken man väljer. Det är ju billigare med syntet men många föredrar läder. Jag tänkte köpa en Wintec Isabell men kom över en begagnad Bates till mkt bra pris så då blev det en sån. Vilken du än väljer så är det bra sadlar tycker jag...

Jag har IW´n och jag älskar den :love:

Som tidigare nämnts så passar den relativt raka ryggar, men den blir mer svängd ju vidare järn man sätter i. Min pålle har rak rygg men är en smula överbyggd, men jag har det vita järnet i och sadeln ligger perfekt. Glider inte det minsta.

jag har en wintec isabell, älskar materialet.
min är storlek 17 i sitsen o det funkar väldigt bra.
i övriga sadlar har jag 17½-18.

Nyligen när jag letade sadel provred jag en Wintec IW. Tyckte den var förskräcklig :o Kändes som att sitta i ett skruvstäd, satt totalt fast trots att jag bara hade ridbyxor knäskodda med tyg. Kunde knappt få fram hästen i trav för hjälperna gick ju inte få fram. Tyckte knästöden var för stora på ett negativt sätt.

Men den kan ha varit för stor för mig i allmänhet, för långa kåpor, för stor sits (trots att det var "min" storlek) eller nånting. Har provridit Bates allround och den var helt underbar. Kan tänka mig att Batesmodellen är skönare, just för att man inte sitter som klistrad.

OK tack för svar. Då har jag en IW Wintec, tycker bra om den, väldigt "lätt" sadel. Hur ser/känner man om man har en CAIR? Har ju inga papper kvar på min då den är så gammal...

Har också hört ngn som provridit den att den va alldeles för vid och hon tyckte det kändes som om hon satt i spagat. Jag tycker den har för lite stöd vid under skänkeln men hörde att man kunde köpa större sådana att sätta på...ngn som vet/provat?

Jag tycker den glider lite på min häst och som sagt den är utprovad av dipl. sadelinpassare, kan ju dock vara så att jag trampar ner mer i en stigbygel..men då borde jag känt det även i min hoppsaddel tycker jag. Eller så är jag för dålig på att spänna sadelgjorden...;0)

OK tack för svar. Då har jag en IW Wintec, tycker bra om den, väldigt "lätt" sadel. Hur ser/känner man om man har en CAIR? Har ju inga papper kvar på min då den är så gammal...

Har du en Cair så sitter det ett märke mellan bossorna (heter det så förresten?) baktill på sadeln. Vänd på sadeln, det går inte att missa märket om det finns där :)

CAIR ska vara luftstoppade på två ställen /panel

medan FLAIR är luftstoppade i flera "fickor" /panel och kan justeras i tryck.

Om jag minns så är det så det skiljer sig mellan CAIR och FLAIR men mitt minne behöver inte vara det rätta. ;)

Nu vet jag att en sån sadel är helt ok för min häst :) Men vilken rekomenderar ni som har dessa sadlar ? Läder eller moccaliknande ??
Är dessa sadlar stora i storleken ??

Jag föredrar mocka varianten. Sitter som klistrad vilket jag tycker om. De är normalstora i storlekarna skulle jag säga.

Har själv en IW och jag älskar den och min tränare från Flyinge har själv bara hört gott om den..:love:

Tack för alla svar :) Har varit en djungel med sadlar till honom...Nu blev det en wintec IW..Hoppas det ska bli bra..Kan tänka mig att köpa en lädervariant om jag hittar det till bra pris...Läder är ju läder men det kan ju hända att jag älskar denna sadel :) Annars får man väl bara sälja den...KAnske bra med en moccavariant om man sitter fast. Kan jag ju inte dra upp mina ben, gammal hoppryttare som jag e ;)..

Jag har en Bates IW och älskar den. Sitter som gjuten i den. Jag har de stora stöden.
Testade en Wintec IW men tyckte att man satt för fast i den, men det är så olika vad man tycker.

Nu ska dock foderhästen hem snart så då har jag ingen användning för sadeln längre....

Vet någon om IW passa på ett fullblod med hög manke?

Det kan den mycket väl göra, men det enda sättet att verkligen veta det är ju självklart att prova en. Så låna en IW eller ta ut sadelkunnig för att se så den riktigt passar din häst. Lycka till!

Ja på vissa men på andra kan den vara en katastrof eftersom den är ganska lång förhållandevis och med kilbossor så en överbyggd häst tex skulle få rejält tryck bak av den.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka