Bästa underlaget på ridbana?

Inka-90

Trådstartare
Vi ska sätta igång och göra en riktig ridbana nu. den kommer bli 20*60m och ska användas till både dressyr och hopp.
Men vilket underlag passar bäst? ( grus och sand får jag gratis )
Vad har ni på era banor?
Vad har ni för erfarenheter av olika underlag.

Sv: Bästa underlaget på ridbana?

Jag har paddex, jättenöjd. otroligt väldrenerad och sviktar utan att vara djupt, ingen risk för senskador.

jag har faktiskt funderat lite på paddex. men det blir ju väligt mycket dyrare än sand/grus. jag har aldrig ridit på en paddexbana, kanske skulle åka någonstans och prova.

Någon som har grus så sin bana? hur stort/fint grus ska det vara? eller blandar man med sand?

Vi har grus/sand i vår paddock. Där tränar vi både dressyr och hoppning. Den är väldigt lätt att underhålla, och svikten i grusen blir riktigt bra! Den blir aldrig för djup eller för tung, utan väldigt possitiv för hästens ben.

Vi har lagom stora gruskorn, man kan säga att det är en blandning av sand. Gruset förhindrar ridbanan för att bli just djup och tung.
Endast sand blir ju uppenbarligen inte bra, men detta är en väldigt bra kombination!

Vad är det för slags grus? Lite mer detaljerat.. 0,8?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 523
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama