Bästa tyglarna på svettig häst

Marty

Trådstartare
Hej! Efter att ha varit ute och intervalltränat hästen nu ett par gånger senaste veckorna har jag konstaterat att varken mina gummityglar eller mina flätade lädertyglar är speciellt bra till ändamålet. När hästen blir riktigt svettig så glider jag mest och bromsen och kontakten blir lite bristfällig.

Vilka tyglar tycker ni funkar även när hästen blir riktigt svettig? De ska inte bli speciellt hala när de blir blöta. Hästen är väldigt framåt och det kan behövas lite fungerande broms :).

Absolut vävribb, red en Hubertusjakt en gång med lädertyglar och tvingades bryta och leda tillbaka till uppsamlingplatsen en häst som var asförbannad över att vi inte fullföljde, men varje gång jag försökte samla upp tyglarna drog hon dem ur händerna. Svettig häst, lädertyglar, skinnhandskar och såpa är ingen bra kombo, jag gjorde aldrig om det. :meh:

Ska du ut och galoppa el dyl och stå i lätt sits - sätt tyglarna i brygga. Breda (ex monté/galopptyglar) gummityglar, i brygga, och vettiga handskar. Då blir det stadigt som bara den, går inte att tappa dem i princip.

Jag gillar sådana tunna lädertyglar med grip på ena sidan OCH stroppar. Eller bara grip med stroppar.
Tycker grip (såna tunna vävda alltså, inte tjock gummi) är mkt skönare än vävribb 😊

Får försöka riva fram några vävribb kanske. Tror jag har det liggandes någonstans :).

Har haft sådana som @MiniLi rekommenderar med halva läder och halva grip med stoppar och de gillar jag när jag hoppar. Hästen har dock råkat ha sönder dem. Kanske får investera i ett par nya :)

Jag föredrar gummityglar med stoppar. Både Dyon, Whittaker och Treadstone har mjuka och bra sådana.

Jakttyglar/stegtyglar verkar ha olika namn? Vävribbtyglar där det är dubbel väv mellan stopparna så det bildar en ögla att hålla i.

Gummitygel från Dyons working collection. Mina är asgamla, så jag hoppas det är samma kvalitet idag som för 15 år sedan. För det spelar ingen roll om hästen är sjöblöt av svett eller om regnet öser ner, du har supergrepp ändå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Utrustning Nu när det är höst med mer nederbörd så märkte jag en regning dag att mina tyglar blev lite hala att hålla i. Jag har också märkt det...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka