Bästa torrfodret till hund som behöver gå ner i vikt?

igbest

Trådstartare
Vilket är det bästa torrfodret till en dvärgschnauzer som behöver gå ner i vikt och sedan hålla den vikten hyfsat bra. Jag är i dagsläget inte intresserad av färskfoder då vi inte har möjlighet att ha det hemma.

Hills Metabolic om du vill ge veterinärfoder. Min kommer börja gå på det nu efter råd från veterinär, hon går inte ner på något foder vi testat trots att hon får mindre än rekommenderad giva.

Antingen Hills R/D (reduction diet, säljs hos vetten) eller fortsätt med det torrfoder du ger nu och minska lite (ca 1/4 dl) samtidigt som du fyller ut med samma mängd rårivna morötter. Rå morot smälts inte i hundmagen utan går osmält rakt igenom som bukfylla.

Ett förslag är Acana Adult Dog Light & Fit. Det innehåller 35 % protein som mättar, 10 % fett och 8,5 % fibrer som ger bukfylla och mättnad utan att ge energi. Jag skulle hellre välja relativt hög halt protein än hög halt kolhydrater i ett foder för en hund som behöver gå ner i vikt.

Du har fått bra tips i tråden, men tänk på att köra STENHÅRT på light-fodret. Alltså, bara rekommenderad giva (eller lite mindre om det behövs), och inget godis eller tillbehör. Ska hunden ha godisbelöning - dra av det på matmängden. Rivna morötter som bukfylla vid behov är ett bra tips.

När hunden har gått ner till önskad vikt - byta till ett vanligt foder, och ha koll på hunden så att den inte går upp igen.

Jag har sett allt för många hundar vars ägare konstant ger lightfoder för att hunden "ska hålla vikten". Ofta utav ren bekvämlighet, eller som ursäkt för att kunna ge Fido några bitar extra skinka och ost.
Lightfoder innehåller i de flesta fall för lite fett för att hunden ska kunna gå på ett sådant en längre tid. Päls och klor är oftast det som tar mest stryk.

Jag ger i princip aldrig mina hundar så mycket som det står enligt rekommendationerna på påsarna. Har räknat ut att det skulle bli minst 10 % för mycket. Under mer aktiva perioder kan de dock få betydligt mer än rekommendationerna.

Eftersom jag aldrig bantat en hund kan jag inte ge rekommendationer om foder men jag tror det är viktigt att regelbundet väga hunden för att se åt vilket håll det går eller om det står stilla. Och sen verkligen se till att utesluta balanser mat och godis, träningsgodis = mindre mat. Simning är något som min ena går ner snabbt i vikt av. Nu går det ju snart att simma hundarna ute :) 10-15 min ett par gånger i veckan kan nog göra en hel del på vikten.

Min ena hund har gått ner relativt snabbt (oavsiktligt) nu en period när jag blandat deras vanliga högkvalitativa högenergifoder men lite magrare vanligt foder så de skulle jag nog prova igen om någon av hundarna skulle bli överviktiga.

Jag ska precis pröva Brit (care) premium light till min. Behövs tyvärr ibland när matte inte klarar att hålla uppe motionen :( Hade Profine light en gång tidigare och det gick hon jättebra på så hoppas Britcare ska fungera lika bra. Kan recensera när vi använt det ett tag :p

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
549
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 840
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: MML
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka