***Bästa tömsättningen för tömkörning i skogen?***

MalinM

Trådstartare
Ska börja tömköra min fullblodsvalack ute i skogen för att stärka honom efter 10 veckors boxvila. Tömkör relativt mycket på bana och då han är så förbannat stark så tömmar jag nästan alltid med ledande innertöm och gramansättning på ytter...

Men nu när vi ska ut i skogen vill jag gärna vara oberoende av en inner och en ytter sida utan kunna förflytta mig från sida till sida.. Vad tror ni kan bli bäst?? Som sagt är han jäkligt stark, både fysiskt och psykiskt:p:angel:

Sv: ***Bästa tömsättningen för tömkörning i skogen?***

Ett lite skarpare bett och vanlig hög tömsättning? (dvs bett-ring-hand)

Jag skulle nog ge det lite tråkiga svaret "du får pröva dig fram" ;) Jag tömkörde min förra häst mycket i skogen och beroende på om jag tömmade på grusväg, åker eller i regelrätt skog funkar olika kopplingar bättre eller sämre. Jag växlade mellan rak, hög koppling och kopplingar där du får en yttersida och en innersida, och ibland gramankoppling på båda. Tex på grusväg kan man köra högersidan bort, koppla om och köra vänstersidan hem. Jag skulle, hellre än att sätta på ett skarpare bett, prova hur han funkar med kapson. Det är alltid en risk att tömköra ute till skogs.

Hmmm, svårt utan att ha sett hästen. Vårt fullblod kröp bara bakom när man satte gramankoppling, men blir han stark hade jag nog övervägt den varianten på bägge.

Jag hade absolut inte satt på ett skarpare bett i alla fall.

Ett lite skarpare bett och vanlig hög tömsättning? (dvs bett-ring-hand)

Ett skarpare bett kommer inte på frågan, tömkör med ett rakt bett i dags läget då han funkar bäst på det.

Tömkörde första passet i skogen igår och det blev graman på båda tömmarna.. för JISSES vad stark han blev:eek:

Det är svårt att i rätt grad uppskatta just detta vattenskidåkande-bakom-fullblod-vid-tömkörning-i-skogen :D

Den känslan kan man lätt få med en pigg stark haflinger också... ;)

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: Lindon
·
Träning Vet inte om dressyrgnägg är rätt eller om tråden ska ligga på dressyr. Skaffade mig i höstas en kbltravare som "komma igång häst", nu...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III