Bästa tid för kastration?

E

elezdam

När tycker ni att det är bäst att kastrera; hösten då de är 1 eller våren då de är 2?

Sv: Bästa tid för kastration?

på våren när det börjr bli lite varmare ute för den ska helst gå ute efter den blivit kastrerad. kastrerade min på vintern och det var inte speciellt possitivt...

På hösten när de är ett eller två. När det börjar bli lite svalare i sep-okt brukar jag kastrera på betet. Har fungerat utmärkt.
Det är minst risk för infektion om de kan vara ute utan att det är för varmt/fuktigt.

Viktigt att de rör på sig ordentligt efteråt så att såret dräneras.

Kastrerade min i början av mars -07 han är född maj -05.

Den enda anledningen till att jag väntade är bara det att han var klapphingst,veterinären trodde att det skulle finnas chans att den andra kulan skulle komma ner,så jag valde att vänta på den.

Dock så började han bli intresserad av ston=stressad i mitten av februari cirkus,ringde då och fixade tid för kastrering,även fasst inte kulan rammlat ner. Kände att jag ville inte vänta enda tills hösten/vintern,ville absolut inte kastrera under sommaren.

Så efter en "buköppning", 7000:- fattigare och 2 veckor boxvila,så hade jag en lugn och trevlig vallack! :D

Ja inte är det roligt när det svider så inte.

Vet någon om det har någon påverkan storleksmässigt osv beroende på hur tidigt man kastrerar?

Har en 07:a som jag ska kastera så småningom, så jag ville bara höra olika reflektioner över det hela.

Min andra häst kastrerade jag när han var två men då fanns inga ston på gården som det gör nu.

Spelar väl igentligen ingen roll. Det är upp till dig och hur hästen är. Han har kanske inte bivit så hingstig än. Jag tog min nu för en vecka sedan och då var han tre. Han var snäll som hingst och väluppfostrad. kastrerade honom för att det är smidigare då jag rider mkt på långritter med andra ryttare och då släpper man ofta hästarna i samma hage. Ren smidighet alltså:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka