Bästa tacogratängen.

Lovisaleonora

Trådstartare
Jag är groteskt sugen på något jag inte ätit innan - tacogratäng. Eftersom jag svävar i total okunskap om vad som fungerar ihop, litar jag till Buke-erfarenheten när det kommer till recept.

Berätta, hur lagar ni er absolut bästa tacogratäng? Jag gillar starka smaker, men inte bara hetta utan djupare smak - inte bara hälla på chili alltså.

Rädda fredagsmyset!

Jag är groteskt sugen på något jag inte ätit innan - tacogratäng. Eftersom jag svävar i total okunskap om vad som fungerar ihop, litar jag till Buke-erfarenheten när det kommer till recept.

Berätta, hur lagar ni er absolut bästa tacogratäng? Jag gillar starka smaker, men inte bara hetta utan djupare smak - inte bara hälla på chili alltså.

Rädda fredagsmyset!

Leverpastej, carambole och kräftrumpor! Toppa med skinkrosor.

Såhär nånting har jag för mig jag har gjort:

Stek ihop tacofärs (4-500 gram + kryddor)
I en bunke, vispa ihop en burk creme fraiche (2dl) med 400 gram färskost
Kleta ut creme fraiche- med färskoströran som ett lager i en ugnsform
Lägg på färsen
Skär en paprika och en purjolök i bitar och strö på färsen
Häll över en burk (4-500 gram) krossade tomater
Salta och peppra om du vill
Strö över riven ost efter tycke och smak

Gratinera i typ 200 grader 20 minuter eller så

Servera med nachos och grönsallad.

Gott!

Det här är väl tacopaj snarare än gratäng, men delar receptet ändå. Går nog utmärkt att bara ta bort pajskalet för att få gratäng :)

Pajdeg:
100 g smält smör
3 dl vetemjöl
Salt
1 dl vatten
Blanda allt till en pajdeg.

Fyllning:
1 hackad lök
400 g köttfärs
1 påse tacokrydda
ca 1-1 1/2 dl vatten
Stek/bryn allt detta tillsammans

Sås:
3-4 st hackade tomater
3-4 st hackade jalapeño
2 dl Creme fraiche
3 msk majonnäs
1 1/2 dl riven ost
vitpeppar
Blanda allt i en bunke

Grädda pajskalet i 10 min i 200 grader.
Häll i köttfärs blandningen.
Häll på såsen över köttfärsen.
Grädda i 15-20 min.

Kanske inte riktigt vad du efterfrågade men gott:
Potatisgratäng med tacosmak
1st stor påse färdig potatisgratäng (typ peka eller likande)
500g köttfärs
1 påse taco krydda
1 burk Creme Fraiche paprika o chili
1 liten burk majs
Riven ost efter smak
Stek köttfärsen enligt anvisningen på taco krydda påsen. När köttfärsen är färdig tillsätt Creme Fraiche och majs.
Lägg i hälften av potatisgratängen i en form häll över köttfärsröran och häll sedan över resten av potatisgratängen toppa med riven ost. In i ugnen enligt anvisningen på potatisgratängpåsen.
Servera med en sallad.

Går att tillsätta lite av vad man gillar. TEX: Toppa med skivade tomater, tillsätta jalapeño till köttfärsen, byta ut köttfärsen mot kyckling osv. osv. finns nästan inga begränsningar!

Tacopajen här ovan gör min sambo ibland, j ä t t e god! (Men mäktig:angel:)

På jobbet brukar jag göra
-ett lager tacofärs(eller tacokyckling)
-bred över Philadelphia+cheddardipp+lite créme fraiche+vitlök+saltpeppar
-skivade tomater
-krossade tacochips/skal/vadmannuharhemma
-riven ost
-pudra med tacokrydda

:d
Ihop med de skivade tomaterna kan man ju ha jalapeno eller rödlöksringar eller annat om man vill.
Det är även gott att blanda rivna osten med krydda och olja och strö över istället för var för sig.

Köttfärs ca 400g steks och kryddas med tacokrydda. Blanda färsen med 2-3 port kokt ris. Häll i botten på en lämplig form.

Blanda 1 burk creme fraiche med tacosås efter smak och bred ut i formen.

Krossa nachochips lite (inte till smulor). Lägg på ett lagom lager i formen.

Toppa med riven ost. Kör i ugnen 200-225 grader tills osten fått lite färg.
Servera med grönsallad :love:

Rädda fredagsmyset!

Jag lägger majs och paprika i botten, på med tacofärs (bara nötfärs stekt i valfri tacokrydda) sen har jag på creme fraische blandat med färdig tacosås(valfri styrka, jag har alltid medium), krossar tacochips på och sen på med riven ost, in i ugnen :) man kan ju ha på lite jalapeno om man vill också!

Jag brukar göra en vegetarisk variant.
Stek vitlök (mycket!) och gul lök. Häll på krossade tomater, buljongtärning och en nypa socker och låt puttra ett tag. Tillsätt lämpliga bönor, (jag brukar ta svarta) eventuellt hackade om man vill ha mindre bitar.

Krydda med spiskummin, peppar och paprikapulver (det är en fördel att ha två olika styrkor på paprikapulvret, alternativt använda sig av chili för att nå önskad hetta) samt salta efter smak. Önskas mer syra kan man he i en skvätt vinäger. Häll över i en ugnsform.

Blanda crème fraîche och riven ost, bred ut detta ovanpå bönröran och gratinera tills det har fin färg. Servera med nachochips och crème fraîche.

Vill man kan man ha guacamole till:
Avocado
Rödlök
Ev. tomat
Ev. mango
Kryddas med lite vitlök, lite spiskummin, örtsalt, svartpeppar, limejuice och massa färsk koriander.:d

jag gör en väldigt enkel gratäng :p,

nötfärs och taco krydda (stekt såklart ;))
lite hackad lök, tomater, paprika, (ev lite majs).
blandar med creme fraise och ev lite chili creme fraise, eller gräddfil inte så noga :p. lite taco sås också.
blandar allt i gratäng formen.
sen dränker man allt i ost och gratinerar :love:

har lite sallat, gurka och guacamole till ^_^.

gör detta när jag försöker vara lite "nyttigare". (dvs skippar bröd, chips osv)
finns det bönor hemma så blandar jag i det också :)

men går ju att göra hur starkt man vill, bara att ha i mer het salsa, vitlök, färsk chili, chili creme fraise och tabasco och använda en hetare kryddmix(köpt eller egentillverkad :p, jag föredrar köpt då det är godare och enklare ^_^.

Jag gör såhär. Smetar ut 5 dl CF i botten på en form. Öser på med ett lager tacokryddad färs. På med en burk tacosås och massor med ost över! In i ugnen. Gör sedan en sallad med tomater gurka lök och majs. Och sallad. Ät gratängen med sallad och nachochips.

Kan uppdatera gällande utfallet. Delikat. Jag tog influenser av tråden, funderade lite och kokade ihop en köttfärssås som var så god att jag endast med kraftigt våld på instinkten avstod från att sleva i mig allihop redan innan det blev gratäng. Tacokryddning, tacosås, tre chili från egen planta, passerade tomater.

Ner med köttfärssåsen, på med blandning av CF paprika/chili och färskost med paprika. Krossade nachochips (chili) och slutligen en blandning av riven prästost och parmesan.

Fy fan så urdjävlar gott, på ren svenska.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222
H
  • Låst
Övr. Barn Har en fundering kring detta då min sambo fick gå till Länsrätten och kräva verkställighet av en dom från Tingsrätten där han har rätt...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama