Bästa/snyggaste dressyrhjälmen?

Sv: Bästa/snyggaste dressyrhjälmen?

Den påminner väldigt mkt om showhaten iaf, fast med läderband istället för nylon.

Ypperlig tråd då jag just nu går i hjälmletar-tagen (hjälm till tävling)!

Själv står jag och väljer mellan Charles Owen Ayr 8 och Uvex (och viss del CO Wellington, men får ej plats med håruppsättningen så den ligger på god tredjeplats). Samshield tycker jag är grymt snygg på ekipage på håll, men tyckte sj inte den satt särskilt bekvämt på mig. De som är snygga kostar dessutom multum, rena rånet... ^^

De två jag väljer mellan är väldigt olika i typen - Ayr 8 är betydligt större på mig jämfört med Uvex, men då börjar man fundera på
- vad är skillnaden i säkerheten hos dom två? Vilket räddar en bäst vid ett fall? Vilket är störst fördel - hög eller låg bakkant på hjälmen?
Bägge två sitter väldigt skönt, Ayr 8 kan jag tycka känns ett snäpp vassare på, men utseendemässigt kan jag inte bestämma mig!
Och på sommaren, då kan nog Uvex vara fördel plus att fodret kan tas ut o tvättas liksom i Samshield, kan ej i Ayr 8...

Jag köpte Uvex och tycker den är himla skön. Det är kanske inte den snyggaste men skönast för mitt huvud. Det var praktiskt att man kan ta av och tvätta innertyget också

KL
På tävling har jag någon no-name sammetskask, köpt för typ 500 kr på den lokala ridsportsbutiken.
Har en (också no-name) ventilationshjälm till vardags, men det känns lite magstarkt att använda den till dressyrtävlingar tycker jag...Men trotts min unga ålder är jag väl lite gammalmodig :p

Funderar på att köpa en Uvex eller möjligen en CO, men båda ser ut som svampar på mig (eller ja, Uvexen ser ut som en "aliensvamp", haha) :eeh:

Jag har precis köpt den blingade Lamicell hjälmen som hööks säljer. Jag tycker den är väldigt snygg, men om man gillar väldigt stilrent kanske man tycker att den är lite för mycket?

Jag har en matt svart samshield. Provade först Charles Owen ayr8 letherlook, men då såg jag ut som en svamp. Samshield är tunnare och väger nästan inget. Ventilerar riktigt bra också. Jag älskar den :D

Varför inte köra på en "mix" o köpa Uvex exxeed glamour? Finns ju bla Isabell Werths "guldhjälm" eller min favorit, denna, som är matt siden runt om, men plattan vid ventillationen är glittrig på ett smakfullt sätt!
suxxeed_glamour_S436123221_ORIG.jpg

Liknande trådar

Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 508
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama