Bästa skimmelschampoot?

Tabitha

Trådstartare
Eller: Hur får man en superskitig vit häst riktigt ren? Har tidigare tvättat med Lactacyd, men nu känns det som att det krävs något rejälare - inte minst på svansen... Tar tacksamt emot era bästa tips!

Sv: Bästa skimmelschampoot?

Jag har köpt ett skimmelschampo som jag är helnöjd med. Det heter "Blue Frost" och det är med Aloe Vera.
Det luktar jättegott och hästen blir ren.
Men till svansen använder jag Yes. Eftersom det är så starkt så tar jag inte det på svansroten. Mitt sto har jättetjock svans så hon orkar inte hålla upp den riktigt när hon kissar utan den är ständigt lite kissgul, tyvärr! :confused:
Skulle helst vilja lägga den i blöt om det hade gått!

När det regnar brukar jag klicka ut lite såpa på henne, sen får regnet göra resten. :rofl:

märket har eg inte så stor betydelse men det måste vara illblått eller lila! ju kraftigare färg ju bättre. och låt det få verka en stund om hästen är riktigt skitig.

dock är det så att om man låter bajsfläckar få sitta kvar länge så går det inte att få bort, dom fäster sig liksom i pälsen. så man bör vara noga med att tvätta bort dom direkt. samma med svansen, tvätta regelbundet! finns inget fulare än en gul skimmel. :crazy:

Jag har använt både grönsåpa och Yes och jag tycker båda funkar utmärkt. Använde ffa yes på svans och ben.
Ta en skvätt i handen och massera in direkt på smutsstället så ska du se att det försvinner på ett naffs.
Jag tyckte inte det fungerade öht att ha det i svamp/hink och massera ut på det sättet. :p

Sen som C skrev så är det iprincip omöjligt att få bort om det suttit länge.

En kompis köpte silvershampo hos frisören... Inte det billigaste alternativet kanske då den tvätten slutade på ca 1000 kr :angel: Men hästen blev vitare än någonsin iallafall!

Hej! Det bästa schampoot till skimlar är Mustang White(Danskt)
Det kan sitta i 10 minuter och "dra", schampoot är lila!

Hälsningar Nadira med skimmel som gyttjebadar!

va, var det silver i shampot eller?? mitt silvershampo från matrix kostar väl 200 spänn och det räcker ju till många tvättar. :p

Veredus Blue Snow är den bästa! Rena blekningen ;)
Dock skall man INTE låta den sitta i för länge, gör man det får hästen en blå/lila nyans... (Ja, jag har testat :grin:) Använd också handskar (står på förpackningen), annars blir händerna också blå/lila.

Fungerar jättebra på lerbadande och bajsfläckiga skimlar, dom blir faktiskt helt vita! :D
Folk har även frågat om jag har tvättat min skimmel med klorin när jag har användt denna ;)

Tips från mig som ägt totalt 5 skimmlar.... exhibitors quick silver schampoo. Svindyrt, tror en flaska kostar 500 spänn, men det är jättedrygt! finns i välsorterade affärer, men ha handskar på, annars har du lila naglar.... Och låt inte verka för länge, för då har du en blåskimrande häst. Men vit, det blir den garanterat! Jag har provat diverse andra schampon och huskurer, men detta är det enda som funkat för mina grisar.

Veredus Blue Snow är starkare och bättre än Quicksilver. För övrigt brukar Quick silver kosta ca 200:- på alla ställen jag köpt det i alla fall. Men sedan Veredus kom och var klart bättre så är det det som numera inhandlas. Aningen billigare ca 180:-.

Till TS gul skimmelsvans, tvättar du först som vanligt med yes, sedan tar du i starkt utspädd jodopax (skall vara riktigt mörkorange/brun) i den hängande delen av svansen (alltså inte i svansroten), fläta ihop, vik upp och linda en fleecelinda om den så att det inte droppar så mkt på bakbenen, låt hästen stå med den över natten. På morgonen plockar du av linda och fläta och låter svansen torka utan att skölja el borsta den. När den är torr är svansen kritvit.

Skimmelägaren i stallet använder vanligt människoshampo för vitt hår och det verkar funka bra.

Jag tvättar själva pälsen med vanligt schampoo, men jag gör två schamponeringar.

Till svansen har jag använt galltvål nu de senaste gångerna, men det är nog rätt starkt, så jag tar det bara på själva taglet.

Blåschampoo använder jag när han ska vara extra fin.

Jag har testat veredus också, men tycker nog fortfarande att det andra är bättre. Däremot kan jag inte svära på priset, eftersom att det var ca 5 år sedan jag köpte denna flaska, som fö är slut... Har inte hittat nytt igen!
Antingen vara jag i en dyr affär (vilket inte är omöjligt), eller så har de sänkt priset!
Jodopax fungerar även på pissfläckar, man kan ta det på en svamp och sedan torka av med vatten. Det tipset hade jag faktiskt glömt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder också 'vanligt' människoschampoo. Tycker att det funkar minst lika bra som andra skimmelschampoon på marknaden.

M-oaa

Jag har aldrig haft någon skimmel, däremot en massa hästar med vit man och svans. Jag brukar tvätta med vanlig gulsåpa och sedan "finputsa" ett extra varv med Blue Diamond Plus, ett blått schampo för vita hundar - helt suveränt!

Edti: Herrn i avataren har genomgått en sådan tvättomgång! :D

Jag har aldrig haft någon skimmel, däremot en massa hästar med vit man och svans. Jag brukar tvätta med vanlig gulsåpa och sedan "finputsa" ett extra varv med Blue Diamond Plus, ett blått schampo för vita hundar - helt suveränt!

Edti: Herrn i avataren har genomgått en sådan tvättomgång! :D

så blev han ju röööööd också...fniss.:rofl:

Förstår vad du menar, men lite roligt med skimmeltips på fux.:D

Delar en citron och gnor in haserna, har två skimmlar.....den ena gillar dessutom citronerna och vill helst äta dom....Yes till svansen. Potatismjöl på kissfläckar som man blött med vatten först borstar sedan bort.
majeld

kl

jag har alltid använt diskmedel och såpa =)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023