Bästa sitsen,skänkel läge och tryck!!

Eagle87

Trådstartare
Hej,skulle vilja ha lite åsikter,jag har ridit för masa olika tränare... De flesta har sagt sitt långt djupt bak i sadeln,ha ett bra knäslut med tryck i (en hundra lapp ska var kvar mellan knätoch sadeln efter en bana),och ha skänklarna tätt inpå för att alltid ha en framåtdrivning/bjudning och skänkel precis bakom sadelgjorden.

Men nu så säger min nya tränare absolut inget knäslut för då klämmer man hästens revben,rumpan långt fram i sadeln så att inte tsöra hennes rygg,skänkeln låååångt bak för balansen och jätt super muckt tryck fårn skänkeln tll hästen,bara när hästen ska öka så trycker man annars knappt något tryck...och så mycket vikt i skänkeln att man inte sitter tungt i sadeln,och framåtlivet framlutat för att hästen ska ha så lät över ryggen som möjligt.

VÄLJ VEM HÅLLER NI MED...

Sv: Bästa sitsen,skänkel läge och tryck!!

Jag skulle snarare säga att sitsen varierar beroende på syfte, arbetsform, hur långt hästen kommit i utbildningen och hur hästen är att rida.

Dock skulle jag aldrig sitta o knipa med knäna eftersom det skapar en spänning i hela benet.

Det beror helt på vilken typ av häst du sitter på. Hur ung är hästen, är den oerfaren eller erfaren, trög/het, stopper:confused: Anpassa sitsen efter hästen, men en god grundsits funkar på det flesta hästar, för då inverkar man oftast bra också. Knip dock aldrig med knäna...leder till att vaderna lämnar hästens sidor samt att det försämrar din balans innan, över och efter hindret, samt även skänkelläget.

Själv föredrar jag den lite mera tyska stilen. Jag sitter ner och rider i ganska kontrollerat tempo. På så sätt kan jag inverka mer med sitsen och stötta hästen om den står emot på hinder.

Kan utveckla lite vad jag menar.

På nvs/araben som är 16år, rutinerad som få och en riktig fighter som drar mot allt vad hinder heter.
Så sitter jag ner tungt i sadeln, skänkeln något tillbakadragen och lodrätt överliv för att kunna påverka med sätet då han drar.

Häst nummer två. stort halvblod som är stor och seg i sin kropp. 12 år och som är lite osäkrare på hinder.
Före hindret, sitter ner rätt lätt i sadeln, skänkeln i normalläge med stöd och lodrätt överliv.
Efter hindret, lätt sits, överlivet något framåt och skänkel något från kroppen så han får galoppera fram en stund efter hindret, för att sedan försiktigt sätta mig, samla ihop igen inför nästa hinder.

ok jag fattar,tack för svaren...
bara jobbigt när man tränar för flera olika och de har totalt olika åsikter...

Men man tar åt sig det som passar dig o din häst, resten kan du slänga bort.

mjoo om jag vrider foten innåt så att tårna är mot hästen och hälen utåt så tappar jag hälen och det blir som att jag står på tå..men det är det enda sättet för att få knät att slappna av och inte ligga och knipa,hästen tappar framåtbjudningen då,för annars har jag alltid tryckt till lite varje gång jag sat mej ner i sadeln vid lätt ridning.. ibland känns det som en heeeeela lektionerna går åt av att korrigera min sits..jag vill komma vidare i min ridning,har endå ridit i drygt 10 år...men hoppar endå bara typ 60-70 cm hinder..hur lång tid tar det alltså??
observera jag har ingen egen häst,endast medryttare och rider på ridskola,har ridit privat lektioner lite.

Men om du vill gå framåt så låt det ta en lektion och bara koncentrera dig på sitsen då.
Kan bero på din stigläderlängd att du måste stå på tå, prova korta dem ett par hål.

jag har askorta...menar ridningen i allmänhet..käns som man legat på samm anivå i flera år,har bytt tränare också.. hur kommer man uppåt och hur lång tid ska det ta...

Om du har askorta läder och ändå står på tå? Det tror jag inte riktigt..

Ju mer du lär dig, desto svårare blir det att lära sig något nytt helt enkelt.

En av lärarna på gymnasiet sa att man skall sitta rakt något framåtlutat (men rak och stark i länd och mage) med knäna lätt utåt och även då tån. Ordentligt nertrampad häl och tyngen i mitten av stigbygeln. Det funkar bra tycker jag! Då har man en bra grund för att både stå och sitta ner när det behövs :)
Brukar anpassa stiglängden så att jag har såpass långa att jag kan ta stöd med knäna mot knästöden om det behövs och komma runt hästen men ändå tillräkligt korta för att kunna hoppa högre hinder!

Senast ändrad:

jag tycker ändå ja har rätt bra sits.
jag har fått ändrat den mkt.
men så här ser min sits ut.. är de rätt eller fel?
20404394.jpg

( hindret är på 120)
21640169.jpg

haha ja du vill iaf inte ha sån här sits:
23435225.jpg

Men vadå ska man inte va 2 meter ovnför hästen och sitta framför sadeln?:eek:
23435377.jpg

och haru den sisten behövs mkt träning :p

man får ju ta och bjuda lite på snygga sitsbilder ibland (Y) men jag håller me som nån annan, det är ju lite olika va som passar dig och din häst :grin:

Senast ändrad av en moderator:

tackar o bugar :bow:
de har först iår släppt och jag fått den här sitsen. tack vara av att ja ridig mkt hästar å välditg mycket unghästar.

Liknande trådar

Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 296
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar