Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

M

Mayara

Hej!

Skulle vilja tips från er som har haft hästar med RIKTIGT svåra problem med att lyfta bakbenen/sparkas och lyckats träna bort dem.

Jag har ett 3-årigt sto som vi har varit tvugna att sedera så fort hon ska verkas och det känns inte så värst kul. Vi har inte kunnat träna så mycket innan på grund av att jag varit gravid. Man kan nu borsta bakbenen med en borste med längre skaft utan problem, men jag vill naturligtvis inte bli sparkad. Tar det lungt tills hon accepterar beröring med handen också.

Frambenen går bra att lyfta och jag tror faktiskt att man med målmedveten träning och lock och pock kan lyckas även med bakbenen.

Jag vill gärna ha tips som sagt var. Jag vill också veta om någon kan tekniken att lyfta benet med rep. Vi hade en polsk hovslagare som gjorde så med hästar som slog och det funkade jättebra!

Finns det någon tränare som är "expert" på det här med att lyfta hovar? /MVH Mayara
 
Sv: Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

hej... läs mitt inlägg Hjälp mig ifrån sparkarna.. Tror vi har lite samma typ av problem.. MVH Tessan
 
Sv: Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

Jag är ingen expert alls men hoppas att jag kan hjälpa lite. Min helt okomplicerade unghäst lärde jag via rep, inte för att det var nödvändigt, men mer för att jag vill kunna detta själv ifall det behövs någon gång. Jätte lätt. Jag tar typ ett grimskaft (ev utan hake) och lägger runt karleden på hästen. Sedan säger jag "hovupp" (det kommandot jag vill att mina hästar ska kunna lyfta hoven på) och drar med muskelkraft. Eftersom jag inte är helt nedböjd själv så ser jag hästens hela nedre kroppshalva ganska väl. Eftersom jag gjort detta på en omusklad islandshäst så är jag förhållandevis stark, han känner strax att jag är stark och kan påverka honom. Den reaktion jag hoppas på är att han ska börja lägga över kroppsvikt från den aktulla hoven mot de andra benen.

Så fort jag skönjer att hästen börjar förflytta sina kroppsvikt från den tänkta hoven till de andra så släpper jag. Han behöver inte göra en antydan att lyfta i det här stadiet, det är stort nog för hästen att den börjar tänka i banorna av att inte pressa ner den tänkta hoven i backen så hårt. Detta upprepas efter ditt omdöme, t ex två-tre gånger per hov två gånger i veckan, eller så.
Snart kommer din häst att börja släppa lite så han står på tå. Han ska veta att så fort han ger efter det minsta så ger du efter. Du avgör själv hur mycket du kan begära varje gång. En vacker dag har du hela hoven i dina händer!
En stor fördel med rep är din egen säkerhet. Risken för sparkar blir mindre, och du ser bättre vad din häst sysslar med i tid.
Vad jag hört ryktas, så förr i tiden, när man inte var särskilt hästpsykologisk alla gånger och smeden skodde ardennerhästarna på gårdarna, hade man ofta ett par-tre starka karlar som stod och höll upp hästens hov med ett rep som lades tvärs över hästryggen till andra sidan! Kanske ingen förebild, men kuriosa...

Sedan skulle jag vilja rekommendera att du varvar med TTouch och massage på framförallt benen. Det har stor avlappnande effekt och psykologisk betydelse. Det finns en del övningar du kan göra enligt TTouch, t ex när du väl kan lyfta benen kan du mjukt och varsamt rotera benen lite för att hjälpa hästen att slappna av och våga lita på både sin egen förmåga att stå på tre ben och på människan.

Enligt Tobbe Larsson (och andra dressörer) kan du också knacka på respektive hov för att reta hästen till att vilja lyfta sin hov. Testa hur din häst fungerar på knackningar, vissa bryr sej inte, andra är av naturen känsliga för retningar och det kan isåfall användas på ett positivt sätt. Använd alltid ditt tänkta röstkommando, så din häst är extra säker på vad du menar. Använder du vanliga smackningar till allt, allt, allt du ska göra vet han ju inte vilket du menar varje gång iallafall. Min förra häst kunde jag stå upprätt bredvid och titta på hoven, säga "hovupp" och hon lyfte direkt. Hon var heller ingen problemhäst, dock. En kompis skulle stödda sej och visa att han kunde lika bra på sitt vis, men då dröjde det en stund innan hon lyfte! Hon hade lärt sej mitt sätt!

Varmt lycka till och pruta inte på din egen säkerhet! Hoppas du förvissat dej om att allt annat fungerar bra mellan dej och din häst först! Träna mest på det hästen tycker är roligt så du får honom med dej!!!
 
Sv: Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

Hej och tack för ditt svar!

Det är just med tanke på min säkerhet som jag vill lära mig att lyfta med rep. Dels för att kunna hålla lite avstånd och för att förhoppningsvis kunna fortsätta hålla även om hon sparkar till eller rycker.

Min häst är väldigt känslig och jag undrar lite hur jag ska kunna få dit repet... Några tips? För hennes del får man nog börja med att hon bara ska känna att repet finns där runt karleden innan man sätter press på henne och försöker lyfta.

Sedan undrar jag vad jag ska göra om/när hon sparkar/rycker. Är det bara att försöka hålla i vänta ut tills hon lugnar sig? Ska man använda kommando som "NEJ" som hon känner till. När hon gör rätt har jag tänkt att bjussa på massor med morötter och smek eftersom det uppskattas.

Lustigt att du nämnet TTOUCH-övningar, jag har hållit på en del med ledarskaps/tteamövningar med andra hästar och just lånat hem en bok av L. Tellington-Jones idag för att friska upp det hela. Det handlar ju minst lika mycket att hästen ska få förtroende för mig och lära sig att berörning är mysigt och till slut ställa upp på hantering av bakbenen. Jag tror också att det är viktigt att man inte alltid tränar bakbenen utan att man ibland bara gör det som vi redan kan också! MVH Mayara
 
Sv: Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

Jag tycker du ska börja med att träna hästen vid beröring av alla slag på benen och hela kroppen. Använd typ en bambukäpp till att börja med, sedan ett repgrimskaft, pinne med en plastpåse på osv. Tills hästen är helt ok med att bli berörd på benen.

Sen kan du börja lägga repet runt benet och be om lyft.

Och jag tror inte att man ska hålla emot om den börjar kicka, se hellre till att avbryta övningen innan det gått så långt att det händer. Kickar den har den utsatts för tryck den inte pallar.
Lär dig att läsa din häst, ta det i små små steg och begär inte mer än hästen klarar. Blir det för mycket backar du ett par steg och börjar om.

Och beröm inte med godis!!!

Hästar mutar inte varann, hästar förstår inte mutor.
En ledare ger aldrig någon annan mat, han tar mat från andra. Så visar han att han är chef. En som ger mat är ranglägre.
Hästar belönar ett korrekt beteende med att trycket försvinner.
Det är därför du i början ska ta bort trycket vid minsta ansats till att hästen funderar på att lyfta. (Som sagts ovan)

Tro mig, att ta bort trycket är en fantastisk belöning för hästen och det märks direkt att det uppskattas.

Kolla filmklippet i tråden om "join-up (filmer)" där monty "tämjer" en unghäst.
 
Sv: Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

Tro mig, jag brukar inte belöna med godis i vanliga fall. Men tyvärr är den här hästen misstänksam på grund av negativ upplevelse med hovslagare när hon var föl. Jag har valt att i detta fall använda godis som belöning för att förstärka den totala positiva upplevelsen av kontakt med människa. Situationen har varit så "kritisk" ett tag nu att jag anser att det krävs.

Ger naturligtvis även belöning i form av massage, beröring och att jag släpper på trycket.

Jag tror som du säger att börja med beröring och att bygga upp förtroendet igen är där vi måste börja. MVH Mayara
 
Sv: Bästa sättet att träna på att lyfta bakbenen??

Om du vill förstärka positivt skulle jag hellre satsa på att klickerträna hästen. Med klickern kan man ge beröm i exakt rätt ögonblick, då fattar hästen trots att själva godiset kommer lite sent.
Ger du bara godis är du hopplöst sen varje gång och förstärker fel beteende.

Men jag tror inte det ska behövas godis eller klicker, ge det lite tid bara.

Nu vet jag inte hur du tränar beröring, men med mina hästar har jag märkt att det blir mycket mer effektivt om de är helt lösa. Antingen på ridbanan eller i hagen. Vet inte om hästen upplever det mindre hotfullt när den inte är bunden och alltså kan gå när den känner att den måste, eller om det kanske är för att jag måste vara mer uppmärksam på hästens reaktion när den är lös?
Jag märker att har jag en grimma med grimskaft så använder jag den, om än bara lite, för att tvinga hästen att stå still när jag tar på den. Och mina hästar funkar då så att de stänger av och blockerar sig helt, det syns knappt, men i den sinnesstämningen lär de sig inget alls.
Är hästen istället lös visar den mig ju direkt när jag är för närgången, den börjar med att vända bort huvudet, och backar jag inte då så går hästen. Det lärde mig snabbt att bli mer uppmärksam vilket nog är nyckeln. Man måste släppa på trycket vid första tecken på att hästen upplever situationen som trängd. Om den själv måste gå undan för trycket lär den sig bara att "smita" undan och tror kanske att enda anledningen till att den överlevde var för att den gick undan. Om du istället backar lär sig hästen att trycket försvinner bara han står still :idea:

Jobba på och lycka till!
Det kan ta tid men det är det värt!
Jag har jobbat med vår unghäst 2*15min(ungefär) varje dag i fyra veckor och vi har gått från att inte kunna röra hästen eller ens komma den nära till att nu kunna styka honom över ansikte, hals, bog, rygg och framben + lyfta frambenen. :love: Nu har vi introducerat rep och repgrimma och den får man ännu gnugga runt som man vill i ansiktet men bara försiktigt på halsen :banana:
(jag bloggar om vad och hur vi gör, PMa om någon vill ha adressen) :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag tror att mitt varmblod har patellaupphakning i ena bakbenet. Vissa mornar när jag tar ut henne ur boxen blir hon stående med ena...
Svar
8
· Visningar
5 191
Hästhantering Jag har en 8 månader ardennerhingts som jag nyligen köpt och han är inte mycket hanterad. Det som vi sysslar med just nu är att ha...
2
Svar
36
· Visningar
6 426
Senast: trailtokan
·
Hästhantering Hej jag måste bara fråga er hur ni tränar att lyfta bakben på unghästarna... Jag har stor erfarenhet av unghästar osv.. Men har nu två...
2
Svar
39
· Visningar
7 927
Senast: axel
·
Hästhantering Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp