Bästa sättet att lagra hö på betongplatta?

Sv: Bästa sättet att lagra hö på betongplatta?

Jag har faktiskt gett upp det där med hö. Använder det bara sen vår - sommar - tidig höst. Resten av året kör jag med hösilage.

Jag blev less på att få kasta ton på ton när det var/är regniga höstar - vintrar - vårar. Och att alltid gå och sniffa misstänksamt på höet ;)

Dyrare, mycket dyrare, med hösilage, men det är fasiken värt det. Slippa oroa sig, slippa kasta.

Jag förstår dig!! ...Blir inte så billigt med hö heller, om man ska kasta en massa, och de pengarna svider! Ibland önskar jag att hästar vore som hundar - bara att köpa en säck torrfoder och ge efter anvisning på förpackningen :angel:.

Jag förstår dig!! ...Blir inte så billigt med hö heller, om man ska kasta en massa, och de pengarna svider! Ibland önskar jag att hästar vore som hundar - bara att köpa en säck torrfoder och ge efter anvisning på förpackningen :angel:.

Nej precis så jag resonerade. En bra (kall, torr) vinter blir det dyrare med hösilage, mycket dyrare. Men en mindre bra vinter (fuktig) så blir det lika dyrt med hö, plus att man då ska hitta någonstans att kasta X ton förstört hö, alt ha väder att bränna X ton.

Sen att hästarna gillar hösilage försvårade ju inte beslutet, inte helelr att slippa 'bekymra sig'.

Nej precis så jag resonerade. En bra (kall, torr) vinter blir det dyrare med hösilage, mycket dyrare. Men en mindre bra vinter (fuktig) så blir det lika dyrt med hö, plus att man då ska hitta någonstans att kasta X ton förstört hö, alt ha väder att bränna X ton.

Sen att hästarna gillar hösilage försvårade ju inte beslutet, inte heller att slippa 'bekymra sig'.

Jag är för närvarande nöjd med min höbonde - har haft en mängd olika genom åren med en massa dåligt hö som följd:( och allt vad det innebär i kostnader och extra jobb. Jag fodrar inte med dåligt hö, ska tilläggas, inte till fåren heller! Annars har jag tänkt både en och tre ggr på hösilage som alternativ men är faktiskt lite rädd för det :o eftersom jag inte kan tillräckligt känns det som, om utfodring med plastat foder.

Årets hö är jättefint och jag har bestämt att vi ska ha en perfekt kommande vinter! Inga leriga hagar och inget mögligt hö! Dessutom ska det inte regna en droppe mer här i Skåne innan åkrarna är tröskade och jag har guldgul halm ända upp till taket på loftet!! För det har jag bestämt!! Och hör se´n!!

/Flash.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·
T
Foder & Strö Vet att man inte kan förvara hö direkt på betonggolv. Vi ska därför lägga pallar under höet i den del av ladan som har betonggolv och...
Svar
3
· Visningar
1 599
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Nu ska jag för första gången som hästägare byta hö, pga flytt. Så jag undrar lite hur man ska gå tillväga. Jag vet ju att man ska gå...
Svar
6
· Visningar
1 209
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama