bästa sättet att kyla hästens ben på???

panzy

Trådstartare
ja, vilket är bästa och enklaste sättet att kyla hästens ben på???

vatten? kylgel?? kyllera

Hur funkar liniment??? bra för???

Vet inte vilket som är det bästa....men jag använder kylgelé när jag hoppat eller ridit hårt. Använder det inte varje dag eftersom det kan ev uppstå blisterskador då (har jag hört, vet ej om det är sant).

//Alice

Jag tycker kyllera funkar bra! Känns naturligt med lera och det kyler bra.
Nackdelar kan ju vara att man måste borsta eller spola bort leran när det har torkat, men jag tycker inte det är något problem.
Kyllera är billigare än kylgelé i längden, i alla fall där jag bor.

Fick nyligen tips om att ta lite äppelcidervinäger
och blanda med vatten..
Det ska tydligen kyla väldigt bra det också!

Det som kyler bäst är isboots/damasker som man har på i max 20min. Efter det kommer gel/lera/balsam (lite olika effekt beroende på sort)

Vatten helt klart. Finns (väl) i alla stall och dessutom inget "kladd". har hästen fått en akut skada kyler oftast inte lera och liknande tillräckligt mycket...

jag vet inte huruvida detta är det bästa sättet men när jag jobbade i travstall lindade vi hästarnas ben o så fick de stå i gången ett tag med en slang nerstucken i lindorna som det rann kallt vatten ur. sen fick de ha de lindorna på sig några timmar. efter det lindades benen med torra lindor igen.

vissa gånger tog vi kyllera på.

Det bästa sätter att kyla ner ben på är vatten. Det är också nästan det ända som fungerar och man kan inte skada hästens ben.

men HÅRT, hur hårt är det?
känns känslomässigt lite illa att spruta en väldigt hård vattenstråle på pålles ben? även om den hålls jäms med benet?

Spola med kallvatten är nog det absolut bästa men inte så smidigt kanske.. Annars så tycker jag att kyllera är bra.

Rinnande kallt vatten är det bästa, efter ett hårt ridpass spolar jag alltid av benen med kallt vatten, och står ett bra tag vid varje ben. Känner jag att det behöver mer kyla även efter, så kanske jag tar liniment eller kyl gele. men vatten är det som tar ner svullnader bäst, eller hindrar dem att uppstå...

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
19
· Visningar
1 252
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka