Bästa sätt att bränna fettdepåer?

trofé

Trådstartare
Hoppas att tråden ligger rätt, så att den inte ska ligga på ridning eller annat istället. Jag vet att när en häst har samlat på sig, eller har en förmåga att samla på sig fettdepåer, så är de inte så lätta att bli av med. Men när det nu är så, att hästen har en del depåer i framförallt nacke, bakom bogarna och mellan kors och svansrot, hur bantar man dem bäst?

Funderar främst på om högintensiv- eller lågintensivmotion är det bästa? Är det effektivare att skritta två timmar än att rida på i mer trav och galopp i kortare tid? Är det bra med backträning? Promenader? Annat? Alltså är det någon som vet om något särskilt sätt att motionera/träna hästen är mer effektivt för att förbränna fettet i depåerna?

Sv: Bästa sätt att bränna fettdepåer?

Man säger som så att de första 20 minuterna värmer hästen upp systemet. Nästa 20 minuter tar den till sig träning.
Härefter börjar den bränna fett och tar inte direkt emot någon mer träning.
Så för att bränna fett utan att bryta ner hästen ska du träna långsamt och länge.

Perfekt tråd, tänkte precis skapa den själv! :D

Har en häst som har vilat sedan augusti, så jag räknar ju med låååång igångsättning med mycket skrittande.

Men när vi skrittat ett tag, är det bra att så snabbt som möjligt komma igång med längre uteritter med joggingsträckor längs vägarna, eller ska jag satsa mer på långa skrittpromenader i terrängen?

Självklart kommer jag att variera passen, men det skulle vara bra att veta vad jag ska prioritera och lägga extra krut på.
Nu är det ju dessutom väldigt mycket snö i skogarna fortfarande, så längre skogspass blir ganska tungt för henne, även om jag skrittar.

Det gäller alltså en häst som har lagt på sig ganska rejält i vinter under vilan. :crazy:

Delvis KL.

Min häst har vilat mer eller mindre från augusti förra året till november i år (på grund av skada). Börjat sätta igång honom mer ordentligt runt jul. Och redan nu kan jag dra ett hål till på sadelgjorden, till minstora glädje! Och då har vi mest skrittat, skrittat och skrittat. Oftast 75-120 minuter. Vet inte om det är detta som fått honom att börja gå ner lite.

Men även om vi "allmän bantar" så är ju frågan om dessa depåer... Den i nacken är väl tydligast.

Djurjouren: Vart kommer dess uppgifter ifrån? I så fall kan man ju tänka sig att 20 min skrittuppvärmning, sen 20 minuter klättra/trava/etc, och sen är det bara att tuffa vidare och bräna fett? :) Då kanske våra långa skritturer är vettigt att fortsätta med. Tänker att mycket skritt och en hel del backträning ger skonsam motion, träning och förbränning, utan att slita i onödan. Vill vara extra försiktig i början efter skadan.

Depåerna är för överlevnad o förbrukas på ett senare stadium- som "last resort".

För måste den bli slank, vilket sällan uppnås genom bara motion, utan mkt via matintag.

Nästa gång hästen står- dra ner på maten- förebygg- håll koll.

Depåerna är för överlevnad o förbrukas på ett senare stadium- som "last resort".

För måste den bli slank, vilket sällan uppnås genom bara motion, utan mkt via matintag.

Foderintaget är reducerat och avvägt för viktnedgång. När han hux flux var tvungen att vila i somras så gick vi från gräsbete och motion 5 gånger i veckan, till nedbetat gräsbete och noll motion. Hade ju kunnat gått ner till grusruta så fort han vilade, men det kändes lite overkill. Han har hållt sig i bra form, men som sagt, med blandat träning (med distansinriktning och någon distansstart) ca 5 gånger i veckan.

Det är svårt, något måste de ju äta! Men nu är jag förberedd och kan motionera samtidigt. Så fram till sommaren är tanken att han ska vara smalare, så att han klarar gräset bättre sen.

Helt rätt upplägg, bra tänkt.
Minns inte var uppgifterna kommer ifrån...Det är så det är bara....Så man typ alltid tänkt om hästträning. säkert en klok man som kom på det :D

Hej,

Du verkar vara inne på rätt spår tycker jag. För att en häst (och vilket annat dur som helst för den delen) skall börja bryta ner sin fettvävnad krävs det att all energi i form av glykogen i musklerna är slut. Det innebär i korta drag att man måste motionera ett tag innan det är själva fettet som börjar förbrännas. Så, relativt långa motionspass är mer effektiva än korta och intensiva om man vill bryta ned fett. Att just skritta under flera timmar tror jag dock inte är så effektivt då skritt inte är så energiförbrännande (rätta mig någon om jag har fel), det är bättre att skita på trav och galopp i lugna och jämna tempon på bra underlag (likt distansridning).
Beroende på hur bra kondition din häst har kan du lägga in x antal minuter trav i sträck; följt av skrittpaus; följt av x min i trav/galopp osv. Det vet du som känner din hästs hälsa och kondition bättre.

Rida i backar och annan muskelträning är jättebra. En häst med mer muskler har en högre energiförbrukning och det går då lättare och snabbare att förbränna fettet.

Dock är det viktigaste av ALLT vad din häst äter. Får den i sig för mycket energi i förhållande till vad den gör av med kvittar det ju. Har du inte räknat på din hästs energiintag skulle jag rekommendera att du gjorde det och eventuellt dra ned på de fodermedel som ger för mycket energi.

Till sist: Om din häst tenderar att lätt få fettdepåer (och särkilt på de ställen som du nämner) ringer det varningsklocka om att den kan vara insulinresistent eller ha en viss grad av insulinresistens. IR kan hållas i shack av motion och rätt foder. Motion ökar insulinkänsligheten.

Kommit en del nya inlägg nu undertiden jag "svarade" (uppdaterade inte innan jag skickade) varför du får ta mitt snack om foder osv med en liten nypa salt då det verkade som du hade koll på det :)

Vet inte om jag håller med om att reduktion av matintag är det som avgör viktnedgång. Har studerat två överviktiga hästar som går på ständig diet/magert bete. Det enda som fått dom att gå ner vikt är motion och då har man till och med kunnat öka givan för dom tappar för mycket.... Det kanske beror på vilken häst man har att göra med. I mitt fall kallblod och delvis kallblod.

Japp, det stämmer bra som du såg sen att jag har rätt bra koll på vad han äter. Hösilaget är analyserat och foderstat är beräknad på en nivå där jag tagit hänsyn till att behöver gå ned i vikt.

Du skriver att du inte tror är så effektivt för förbränning, varför inte? För att degt blir för låg intensitet i arbetet? Har varit kanske lite överdrivet försiktig efter att han var skadad med att rida på i högre tempon då underlaget varit ganska hårt. Men nu börjar man ju kunna se grusvägarna här och var, så det finns hopp! Men att trava på is tror jag är helt ok, is är väl rätt ok sviktande? Så där skulle jag ju kunna lägga in mer trav i alla fall.

Ang IR så tyckte veterinären på Strömsholm (som undersökte honom i höstas) inte att de såg några tendenser till IR. Veterinären som var ute för ett par veckor sedan och vaccinerade var dock lite inne på det. Och jag tror med att han kan ha viss benägenhet för det, så är ju bättre att utgå från det och agera därefter. Väl avvägd foderstat och motion mår ju de flesta hästar bra av!

Vet inte om jag håller med om att reduktion av matintag är det som avgör viktnedgång. Har studerat två överviktiga hästar som går på ständig diet/magert bete. Det enda som fått dom att gå ner vikt är motion och då har man till och med kunnat öka givan för dom tappar för mycket.... Det kanske beror på vilken häst man har att göra med. I mitt fall kallblod och delvis kallblod.

Jag tror inte heller att det enbart fungerar med minskat foderintag. Min häst minskade jag fodret till när jag inte kunde motionera honom och ändå så bara växte depåerna. Motion är det som har fungerat bäst för honom, och jag hoppas innerligt att skadan ska vara helt utläkt så att vi kan motionera vidare.

Det bästa är förstås att kombinera motion och foderstat. Men om man av nån anledning inte kan motionera är väl det optimala att hitta "the foderstat" för sin häst, så den inte går upp trots vila.

Jag har för mig att någon sagt (alltså, jag har inga som helst vetenskapliga belägg för det) att skritt är en energibesparande gångart, men det beror ju mkt på hur hästen rör sig. Skrittar man på i ett bra tempo så att hästen rör samtliga muskler så "jobbar" den ju även i skritten och således förbrukas energi. Jag menade inte att jag tyckte skritt var meningslöst, men det kanske lät så.
Och precis som du själv säger är det ju bättre att hålla sig till skritten lite för länge (i och med skadan) än att gå för fort fram.

Det är ju många travtränare som älskar is som underlag just för att det är lagom svikt enligt dem. Jag har ingen erfarenhet av att träna mina hästar på is, men ser man till att de har ett kalasbra fäste så tror jag att det egentligen är ett helt okej underlag.

Jag har inte sett din pålle så kan inte uttala mig ang IR. Det kan ju varit så att dettdepåerna kanske inte var så uttalade när du var inne på strömsholm. Om en häst har de fettdepåer som du själv nämner så står jag fast vid att det indikerar varning för IR eller nedsatt insulinkänslighet. Men bra att du iaf utgår från att han kanske är det eller har benägenhet att utveckla det, och jättebra att du engagerar i motion och rätt kost!
Vad är det för häst du har (Ras) och hur gammal är den?

Delvis kl.

Sållar mig till ovannämnda som har / har haft skadad häst.
Vi har också samlat på oss bra med fettdepåer och hon har och har haft sedan inköp, rejäl nacke och rumpa.
På senare tid har jag börjat fundera på om det är fetdepåer och inte muskler som jag trott.. :o

Det här med IR. Hur funkar det?
Vad ska man tänka på om så är fallet?
Man måste sockeranalysera fodret då va?

Vad ger man en sådan häst för kraftfoder?

Normal övervikt är en sak, men har de även lagt på sig depåer bör man åtgärda det med både översyn av kosten och motion.
bättre det än att vänta tills nästa gång som hästen står o då bygger upp det igen.
Du kan inte föreställa dig vad som skulle hända om hästarna i din studie gick på bra bete:confused:

Vet du om allt annat foder som de får?

Delvis kl.

Sållar mig till ovannämnda som har / har haft skadad häst.
Vi har också samlat på oss bra med fettdepåer och hon har och har haft sedan inköp, rejäl nacke och rumpa.
På senare tid har jag börjat fundera på om det är fetdepåer och inte muskler som jag trott.. :o

Det här med IR. Hur funkar det?
Vad ska man tänka på om så är fallet?
Man måste sockeranalysera fodret då va?

Vad ger man en sådan häst för kraftfoder?
Det du kan göra i nuläget är att blötlägga höt som lakar ur en hel del socker o NOLL kraftfoder.

Får du inte ner energinivån kan du byta ut en del hö mot halm. Den bör inte stå på halm.

Om du vet vad den väger o vad den kanske borde väga så ge den 1,2 kg TS/ 100 kg efter idealvikten.

Det finns jättemånga bra trådar här som handlar om IR och mycket om foder. Jag är bättre på den medicinska delen än på fodret. Såklart bör man analysera sitt foder och räkna ut en korrekt foderstat anpassad efter sin häst. Generellt gäller att en IR häst bör äta mindre mängd energi än en "vanlig" häst, alltså mindre mängd kolhydrater och större andel fiber.
Det man bör tänka på är att banta sin häst om den är överviktig (bra måttband finns), ge en bra och välavpassad foderstat (fråga kunniga) samt motionera. Motionen är viktig då den ökar insulinkänsligheten samt hjälper hästen att gå ned i vikt (En häst med IR är ofta fet och fettet samt de särskilda fettdepåerna är negativa för hästens hälsa).

Exempel på bra foder är faktiskt betfor, det innehåller mycket fiber och lite socker. Helst ska man ju då välja ett betfor utan melass. Ett hö med lågt energiinnehåll är också bra, kan eventuellt kombineras med halm. Observera dock att dessa hästar har samma mineral, vitamin och proteinbehov som vilken häst som helst så man kan inte bara ge dem "skräp".

Man pratar en del om att laka ur hö på socker och så vidare. Det ska komma riktiga studier på detta om ett tag. Hittills har det pekat på att man måste låta höet liggai blöt alldeles för länge (så länge att hygienen tar skada) för att det ska ha en märkbar effekt att laka ur socker.

Med det sagt menar jag såklart inte att det är skadligt att blötlägga höet en rimlig period, men man ska ha i åtanke att effekten eventuellt är nästan noll.

Det bör ligga i blöt cirkus en timme.

Jag skiner i exakt hur mkt som går ur- lär vara olika från hö till hö o vattentemp osv. Huvudsaken är att det ger en synbar förbättring på hästen.
Hästar gillar blött hö- som gräs....

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter... 2
Svar
36
· Visningar
9 313
Senast: Fibusen
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka